Avatar billede dknud Nybegynder
01. april 2009 - 18:53 Der er 9 kommentarer

NTLDR mangler

Hej,
For en måned siden købte jeg en ny HD, så jeg nu har to (C og D). D bruger jeg som backup. PC'en har kørt upåklageligt med WinXP på C.
I dag da jeg kommer hjem og tænder PC'en, står der pludselig på skærmen, at "NTDLR mangler". Jeg surfer lidt fra min anden pc, og kan læse at der sikkert er tale om en manglende opstartsfil - no problem. Jeg tjekker lige for en sikkerhedsskyld i BIOS, at PC'en starter op på den rigtige disk. Men så opdager jeg til min skræk, at jeg tilsyneladende kun har mit D-drev tilbage. Hvor en i h...... er C-drevet blevet af?? Jeg har åbnet for låget og tjekket kabler. Har også byttet om på kablerne til de to drev, men uden resultat. Det skal lige nævnes, at C-drevet kun er en måned gammel. Den kan vel ikke allerede være brændt af? Hvordan kan jeg tjekke det? Og/eller hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
01. april 2009 - 18:57 #1
Prøv at køre med den syge alene. Hvis det fejler må du få den afprøvet i en anden maskine. Og jo, ting kan og vil gå i stykker efter kort tid.
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. april 2009 - 19:17 #2
Prøv at kigge her:
http://www.helgec.dk/ntldr.html
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2009 - 19:46 #3
Avatar billede maffy Nybegynder
28. april 2009 - 17:48 #4
Det er sjældent at disken bare ryger sig en tur, men det kan ikke udelukkes at der er tale om fabrikationsfejl der har fået disken til at stå af.

Hyppige ting at checke: Skift kablerne ud, så du kan udelukke den kategori fejl. Det er ikke altid nok at bytte om på kablerne. Var D: drevet der stadig efter ombytten?

Nye pc'ere har en menu for raid diske, somme tider CTRL +H for at komme ind i menuen fra dos opstart. Her vælger man hvilken harddisk der skal være den "aktive". DVS. den harddisk der ledes på efter en BOOT RECORD. Den disk der skal startes op fra. Hvis din pc er forvirret, kan dette være en årsag.

En anden mulighed er at sætte styresystems disken i og se om den finder harddisken. Hvis noget af systemet er tilbage, vil du kunne starte som en normal installation men installationen vil gøre dig opmærksom på dette og du vil få et valg mere hvor du kan trykke R for reparer. Lykkes rep. ikke, kan du installere frisk system istedetfor. Self. kedeligt hvis det er tabt.

Rigtige mænd tager ikke backup.
Avatar billede maffy Nybegynder
28. april 2009 - 17:57 #5
Iøvrigt er ntldr filen en nødvendig netværksfil og det er sommetider nok at pakke den ud fra en cab fil (arkiveret) og replacere denne.

ved at søge på "ntldr is missing" via en søgemaskine kan du få mange svar.
Hvis du er i tvivl om, hvordan harddisken skal sættes op i bios, så brug AUTO. Enkelte ting er oplyst på disken selv eller i dine medflg. info om denne disk. (smart, prio mm.)
Genkendes disken når du bruger auto find option i bios?

Du kan også prøve dette:

Windows XP users

1.Insert the Windows XP bootable CD into the computer.
2.When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.
3.Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.
4.Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.
5.You will then be prompted for your administrator password, enter that password.
6.Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter, which in this case is "e." This letter may be different on your computer.

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

Ellers er der en engelsk side her med lidt mere info:
www.computerhope.com/issues/ch000465.htm
25. juli 2009 - 09:43 #6
Denne kategori er forbeholdt FEJL/FORSLAG ved brug af eksperten.dk !!!
Er det dit problem ???

Brug venligst en mere passende kategori...

http://www.eksperten.dk/faq
25. juli 2009 - 09:43 #7
<dknud>: Vender du tilbage ???
Avatar billede maffy Nybegynder
25. juli 2009 - 15:24 #8
Du kommenterer en 3 mdr gammel tråd og fortæller ikke hvem du snakker til? Nå, men jeg har ikke startet tråden.
25. juli 2009 - 15:46 #9
(Det var til tråd-starteren <dknud> som jeg lige har 'snakket' med i anden tråd ...)