Avatar billede gingko2 Nybegynder
30. marts 2009 - 17:53 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan bruges DOSBox072 ?

Kan nogen mon forklare mig hvordan bruges DOSBox0.72?

Jeg har downloaded et gammelt spil "1830 Railroads & Robber Barons", som jeg ikke har kunnet afspille, vel nok  fordi jeg bruger Win XP og fordi jeg gætter på, at jeg skal installere et program DOSBox0.72, men alligevel lykkes det ikke. Jeg ville være taknemmelig, hvis nogen kunne oplyse, hvad jeg gør forkert, jeg har gjort som følger:

1.    Først har jeg på C:\ oprettet en mappe abandonware, som jeg har lagt frem på skrivebordet.

2.    Dernæst har jeg på C:\  downloaded og installeret et gratis program "1830 Railroads & Robber Barons", som jeg har trukket over på  C:\abandonware.
      Jeg bemærker nu, at under den gule mappe C:\abandonware ses en gul mappe med programmet "1830 Railroads & Robber Barons", og herunder en mappe med "1830" og
herunder ses en masse elementer.

3.    Endelig har jeg downloaded og installeret programmet "DOSBox0.72", som ses som et ikon
på skrivebordet, og som jeg klikker på, hvorefter jeg skulle være i et DOS-vindue, hvor følgende tekst ses:  Z:\>
efter hvilken jeg tilføjer: c c:\

(for at få  førnævnte kolon prentet ned, skal man vide, at man skal trykke/holde på SHIFT og klikke på Æ, hvad der for mig ikke er hverdagskost)

og endelig tilføjer jeg så "abandonware", hvorefter følgende står at læse:

        z:\>c c:\abandonware c:_

hvorefter jeg skal tilføje: "c:" og ved klik på Enter ses nu:

          z:\>c c:\abandonware c:_
              Illegal command: c
              Z:\>c:
              Drive c does not exist!
              You must mount it first:

hvorpå jeg har opgivet ånden.

    Jeg ved ikke, om der skulle findes nogen, som på børne-niveau skulle kunne hjælpe mig med en detaljeret forklaring, som jeg vil kunne forstå, jeg ville i så fald være dybt taknemmelig.
    Venlig hilsen
    Gingko
Avatar billede wochner Novice
31. marts 2009 - 14:55 #1
jeg har lige prøvet ovennævnte program fordi jeg skulle spille bubble bobble lol :D

anyways hvis der ikke er nogen filer i alle de der mapper skal du ikke bruge dem tror jeg.

jeg lavede en mappe på c:\ jeg kaldte A med alle filerne for at gøre det hele meget nemmere

det jeg gjorde var at skrive inde i dosbox:

1. z:\mount c c:\a
2. z:\c:\
3. c:\dir
4. c:\bubble.exe (i dit tilfælde skal du jo så vælge den anden fil)
Avatar billede gingko2 Nybegynder
31. marts 2009 - 17:23 #2
Jeg har på skrivebordet et ikon "DOSBOX072"  som jeg mener er OK

    Desuden har jeg på C:\ oprettet

a)    en gul mappe: abandonware og
b)    herunder har jeg en gul mappe med programmet "1830 Railroads & Robber Barons" ,
c)    hvorunder der imidlertid igen findes en gul mappe "1830" og
d)    sluttelig herunder vel ca 40 elementer (men vist ingen filer).

Kan jeg gå ud fra, at du med "alle de der mapper" refererer til disse 40 elementer?

Og mener du herefter, at jeg på C:\ skal oprette en mappe: A, hvorunder jeg skal
(med drag and drops) overføre de ca 40 elementer?

Eller måske bare den gule mappe "1830",idet de ca 40 elementer vel automatisk følger med?

Og endelig, jeg kan vel skrive præcis som du skriver fra punkt 1 til 3, men når du skriver "den anden fil", præcist hvilket af ovennævnte navne skal jeg mon skrive under punkt 4 (i stedet for bubble.exe)?

Min bedste tak Wochner for dit gode svar, jeg ville bare være glad for et svar i "børnehøjde", så også jeg kan forstå at bruge DOSBox072.

Og programmet "1830 Railroads & Robber Barons" skulle vist være et gammelt klassisk spil, som jeg ikke har kunnet få til at fingere på min pc hvor jeg bruger Win XP.
Venlig hilsen
Gingko
Avatar billede wochner Novice
31. marts 2009 - 19:03 #3
ja du markerer de 40 elementer og smider dem ind i en mappe der hedder a og så gør du bare som jeg har gjort ja :)

med hensyn til hvilken fil du skal skrive istedet for bubble så kan jeg ikke svare på det :(

men du kan gøre sådan her:

http://img16.imageshack.us/my.php?image=16571391.jpg

1. skriv dir/p og tryk enter
2. så skulle der meget gerne komme en lang liste
3. så finder du alle de filer der hedder noget med .exe
http://img90.imageshack.us/my.php?image=60023980.jpg

4. når du har fundet en fil der hedder noget med exe så skriver du simpelthen bare (filens navn).exe og trykker enter :)
Avatar billede gingko2 Nybegynder
01. april 2009 - 20:32 #4
Hjertelig tak Wochner for dit præcise svar, som godt nok bragte mig på sporet, så jeg nu kan åbne den gamle klassiker af et DOS program "1830 Railroads & Robber Barons", som jeg nu skal til at sætte mig ind i, men hvor jeg konstaterer en verden til forskel mellem din - og min kunnen på kravlestadiet.
Jeg har her nedenfor forsøgt at give min version af en mini-guide,hvor jeg i parentes undervejs har sat nogle spørgsmålstegn ved punkter, som for mig ikke har været selvfølgeligheder - og det kunne da være rart at høre, om du er enig med mig i det skrevne.
En enkelt ting er ikke medtaget, nemlig forskellen mellem din valgte mappe C:\A,  og så den, hvor jeg i mine første forsøg et sted læste, jeg skulle starte med at oprette mappen c:\abandonware, så muligvis har jeg i min mini-guide overflødigt taget for meget med ?
Bemærk endelig min slutbemærkning om at lukke, det skulle jo nødigt være sådan, at jeg kommer til at ødelægge noget på min maskine med Win X, fordi jeg ikke kan lukke korrekt?
Men ellers skulle det væsentlige fremgå af mine bemærkninger undervejs i min mini-guide, som ser sådan ud:

  GUIDE

1 vælg Start\Denne computer\C
  + vælg i venstre side: "Opret en ny mappe"
  + som navn på den nye mappe skriv "A"
2 klik på  ikon "abandonware"
  + på mp. "1830 Railroads & Robber Barons"
  + på mp. "1830"
3 Klik på Rediger\Marker alt\Rediger\Kopier til mappen
4 vælg C:\A (gul mp.) + klik på Kopiering (nu ses alle
  elementerne (filerne) på C:\A)
5 klik på ikon DOSBox 0.72
  Skriv inde i dosbox:
        1.  z:\mount c c:\a (back slash=tasten lige th.for Shift
                      (ikke Alt Gr+Shift)
                      og semikolon = Shift+Æ)
                      + Enter
                      Drive C is mounted as local directory c:\a\
        2.  z:\c:\  + Enter
    3.  c:\dir + Enter (en masse elementer ses)
    4.  c:\sound.exe (skrives ud for C:\>)
            + Enter (en masse elementer ses)
6 Dobbeltklik i midterste felt i det nu viste vindue på
  ConFigure Sound  Hardware
  + klik 4 x på OK (for hvert billede)
  + klik på Quit to DOS
  Der ses: Installation complete.
          Type 1830 to run the game
          C:\> 1830 + Enter (spillet starter)

7 Klik på Quit (for at lukke spillet)
  Der ses: Thank you for playing 1930
  C:\> (lukker ikke helt, hvad gør man?
        I mangel af bedre brugte jeg: Shift-Alt-Delete+Luk,
        bedre lukkemulighed?)
Avatar billede wochner Novice
01. april 2009 - 20:41 #5
jeg synes det er en rigtig god guide du har fået lavet dig der som mange kan få glæde af og jeg ser ikke rigtig nogen fejl i den  :)

med hensyn til hvordan man lukker så sker der intet ved at du bruger ctrl+alt+del eller alt+4

grunden til at min mappe hedder a er simpelthen bare fordi at jeg ikke gad til at skrive lange ting som f.eks abandonware da jeg skulle mounte :)
Avatar billede wochner Novice
01. april 2009 - 20:46 #6
bortset fra det må du meget gerne give mig pointene hvis du finder mine svar oplysende nok ;)
Avatar billede gingko2 Nybegynder
01. april 2009 - 21:01 #7
Sådan!
Klart som blæk (existerer det endnu?)
Forstået!
TAK
Avatar billede wochner Novice
01. april 2009 - 21:09 #8
var da så lidt ;)
Avatar billede downloadcentral.dk Nybegynder
11. november 2011 - 14:48 #9
Hvis man ikke kan afvikle det i XP, Vista, 7 m.v. kan man prøve med DosBox, som der er en guide til her: http://artikler.downloadcentral.dk/?EnDosBoxGuideForBegyndere/7