Avatar billede okkels Nybegynder
30. marts 2009 - 09:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

BlueScreen-problem på Dell XPS M1330

Hej folkens.

På en lidt over 12 måneder gammel XPS M1330 fra Dell har jeg ud af det blå (no pun intended) fået et alvorligt problem.

Specifikationer for maskinen:

Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache), Original Windows Vista™ Home Premium

Maskinen fungerer upåklageligt, men i fredags begyndte der pludselig at komme 'streger' på skærmen, som resulterede i, at systemet lukkede ned automatisk med en BlueScreen-fejl.

Når den genstarter virker systemet, som kører på Vista, igen - nogle gange i 5 minutter, andre gange i 15 sekunder, før skærmen igen flimrer og maskinen genstarter.

En af de gange, hvor jeg fik lov til at ha' maskinen kørende i et par minutter, nåede jeg at kopiere følgende diagnose:

Problemsignatur:
  Navn på problemhændelse:    BlueScreen
  OS-version:    6.0.6001.2.1.0.768.3
  Landestandard-id:    1030

Flere oplysninger om problemet:
  BCCode:    1000008e
  BCP1:    C0000005
  BCP2:    4DFC9F8B
  BCP3:    8DD879F0
  BCP4:    00000000
  OS Version:    6_0_6001
  Service Pack:    1_0
  Product:    768_1

Efterfølgende nåede jeg at hente og opdatere skærmdriveren (Nvidia GeForce 8400, mener jeg), men det har ikke afhjulpet problemet.

Jeg har googlet problemet, men kan ikke umiddelbart se om det er noget, der måske kan klares med en opdatering af Bios (og hvordan gør man i så fald det?), eller om det skyldes at der er kommet fejl i hardwaren og den så skal sendes ind.

Hvad siger eksperterne?

P.f. tak!
Avatar billede okkels Nybegynder
30. marts 2009 - 10:11 #1
EDIT:

Jeg har forsøgt forskellige muligheder - uden held - og kun med det resultat, at blæseren på maskinen nu kører stort set konstant.

Har aldrig haft problemer med at maskinen over-ophedede tidligere, men nu lyder det som om den er ved at koge over selv efter 2 minutters brug.

Jeg vil tro, de to ting kunne hænge sammen. Er der nogen, der kan be- eller afkræfte det?

Og i forhold til garanti - jeg kan se, at jeg har 1 års garanti på fra Dell. Umiddelbart stiller det mig jo dårligt ifht. at der er gået 14 måneder. Men hvordan er det nu det er med købeloven?

Tak.
Avatar billede b-and Novice
30. marts 2009 - 12:50 #2
Det kan sommetider være nødvendigt at få renset sin PC'er for støv m.m.  Det er med til at forhindre varmeproblemer grundet at ventilationen ikke fungere optimalt og elektronikken af den årsag bliver for varm og ustabil.

Stationær PC > http://fromsej.dk/html/rens.html

Bærbar - generelt > http://newz.dk/forum/hardware/saadan-skiller-man-en-baerbar-ad-76920

HP Laptop > http://www.ehow.com/how_4557096_take-apart-hp-laptop.html

Trykluft på dåse > http://www.sideware.dk/Scripts/prodView.asp?idProduct=19
Avatar billede okkels Nybegynder
30. marts 2009 - 14:35 #3
FYI:

Har snakket med Dell-support, og det viser sig de har haft flere problemer med grafikkortet - Nvidia GeForce 8400. Faktisk så mange, at Nvidia er gået ind og forlænge garantien på vegne af Dell, da fejlen typisk opstår lige efter 1 års brug - dvs. når garantien normalt udløber.

Faktum er derfor, at Dell sender repair-on-site i morgen for at udskifte grafikkortet.

Det er go' service-stil. (hvis det da ellers kurerer maskinen).
Avatar billede b-and Novice
30. marts 2009 - 21:39 #4
Det må man da gå ud fra det gør - deres reaktion virker jo meget bekendt med problematikken…

Så pøjpøj med det!!