Avatar billede lonelywolf Nybegynder
29. marts 2009 - 23:20 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Bytte om på bundkort, CPU, og ram

Hej folks :-)
Jeg har 2 computere i mit hus.
Computer A.
Computer B.

Er det muligt at bytte bundkort, CPU og ram mellem 2 computere?
Vil windows så ikke komme og brokke sig over manglende drivers på hver computer? Skal jeg til at formater begge harddiske fra hver computer?
Altså min plan er at tage bundkort, CPU, og ram fra computer A og bytte med computer B.
Der er installeret Windows XP på begge maskiner.

Sig til hvis i har brug for flere specs.
På forhånd tak.

Fortsat god aften/nat :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
29. marts 2009 - 23:33 #1
Som jeg forstår det, vil du bruge en harddisk med windows, på et
andet bundkort og cpu. Nej det kan man ikke. Som du selv er inde på, kokser det med driverne. Med mindre alt er identisk.
I mange tilfælde kan man dog godt få det til at køre  - mere eller mindre godt - hvis man laver en "Repair" hvor man beholder sine data, men får en ny windows installation.
Det anbefales dog, at lave en helt frisk installation.
Avatar billede lonelywolf Nybegynder
29. marts 2009 - 23:40 #2
Ja, det er faktisk det jeg mere eller mindre spørger om.
Kunne man ikke bare slette driverne fra harddisken i tilføj/fjern programmer og derefter sætte harddisken over i den maskine man ønsker og installere passende drivers til bundkortet mm.
Ville det virke optimalt?
Avatar billede off-line Nybegynder
29. marts 2009 - 23:51 #3
Nej det tror jeg ikke på. Din eneste chance er en "Repair"
og derefter  at installere driverne fra bundkort-CDén
Men selv det garanterer ikke at det kører optimalt.
30. marts 2009 - 06:42 #4
PS: Driverne ligger ikke i " tilføj/fjern programmer " - nærmere "Enhedshåndteringen" ...
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2009 - 12:59 #5
Men jeg forstår ikke hvad du vil opnå? Bortset fra harddiske
bytter du jo bare kabinetter. Hvorfor så ikke flytte de
respektive harddiske med?
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. marts 2009 - 20:14 #6
Syntes det spørgsmål ser meget meget bekendt ud ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2009 - 21:06 #7
Er der nogen som griner???
Avatar billede lonelywolf Nybegynder
30. marts 2009 - 21:53 #8
Det hele drejer sig om at jeg har købt nogle dele i min søsters computer.
Hun er gået med til det, hvis bare at hun må beholde sit kabinet og sin harddisk og så hun har en funktionsdygtig computer tilbage. Derfor kan jeg ikke flytte de respektive harddiske.

Tænkte på...
I stedet for at flytte bundkortet så jeg skal til at geninstaller windows på begge maskiner - Kunne jeg så ikke bare nøjes med at flytte CPU og ram?
Det kræver selvfølgelig at CPU og ram er understøttet af bundkortet på begge maskiner.- Hvis jeg gør det så behøver jeg vel ikke geninstaller windows?

Jeg vender tilbage i morgen med specs på begge maskiner, det gør det lidt nemmere for jer at hjælpe mig.
Indtil videre tak til dem der følger med her.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2009 - 22:03 #9
Det er så her jeg står af. Jeg ved stadig ikke om der er nogen som griner, eller om det hele bare er tragisk.
Avatar billede lonelywolf Nybegynder
30. marts 2009 - 22:51 #10
Hvad mener du off-line?
Jeg mener mine indlæg helt seriøst.
Mht. at john_stigers skrev at mit spørgsmål så bekendt ud, så er det fordi jeg har stillet mit spørgsmål i et andet forum hvor han har svaret.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. marts 2009 - 22:54 #11
Specs er velkomne.
Du kan bruge SIW til at se hardwaren på maskinerne.
Som min. skal maskinerne have ens chipssæt, ellers kan du ikke flytte rundt på diskene.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. marts 2009 - 22:57 #12
off-line - se nu bort fra min kommentar :)
Avatar billede off-line Nybegynder
30. marts 2009 - 23:02 #13
stigers - oK, men jeg har et problem med at se meningen med at
flytte alt minus HD over i et andet kabinet.
Hvis det er harddisken som er problemet, laver man da bare en
klon på en ny HD, eller hvad?
Avatar billede lonelywolf Nybegynder
31. marts 2009 - 10:54 #14
Okay lad os starte på en frisk. Glem alt skrevet indtil videre.

Nu er mit spørgsmål: Er det muligt at nøjes med at bytte CPU'erne og ram uden at skulle geninstaller windows?
Ved godt det kræver at CPU og ram er understøttet af hvert sit bundkort, men det kan i se om de er i specs nedenunder.

Computer A:
BUNDKORT: Asrock 939S56-M  http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=939S56-M
CPU: AMD Athlon 64 3500+ venice (2,2 Ghz)
RAM: 1 GB fordelt på 2*512 MB DDR(PC3200)
OS: Windows XP home SP3

Computer B:
BUNDKORT: Asus M2VTVM-VM890
CPU: AMD Athlon 64 X2 4000+
RAM: 2 GB fordelt på 2*1024 MB DDR2(PC2-5300)
OS: Windows XP home SP3

Kunne ikke finde noget info på computer B's bundkort på google.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2009 - 13:41 #15
Det kan man ikke se ud fra det du skriver.
Det giver ingen mening at starte på en frisk, da du jo allerede
har fået svar på dit spørgsmål i ovenstående.
Du kan simpelhen prøve at bytte om på harddiskene og se hvad der
sker. Det værste der kan ske, er bare at computeren ikke kan
starte harddisken op.
Avatar billede lonelywolf Nybegynder
31. marts 2009 - 14:24 #16
Jeg har prøvet at bytte rundt på diskene. Får BSOD begge steder.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2009 - 14:37 #17
Du kan selvfølgelig også gøre det, at du også flytter harddiskene
med, efter at alle private data er flyttet midlertidig til en
3.die harddisk "C" derefter kan de private data fra A lægges på
B og omvendt. Og så passer windows installationen til bundkortet.
Men det gælder nuturligvis ikke installerede 3.die parts prog.
Ellers er en "R" den eneste mulighed.
Avatar billede lonelywolf Nybegynder
31. marts 2009 - 14:43 #18
Hvad så hvis jeg ikke flytter bundkortet?
Og nøjes med at flytte CPU og ram?
Så behøver jeg vel ikke reinstall windows eller flytte private data eller noget.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2009 - 14:51 #19
Det kan du teoretisk godt. Men passer de 2 cpu´er og rammene
virkelig på andre bundkort?
Pas nu på hvad du laver, ellers koster de både bundkort og cpu.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2009 - 20:29 #20
Off-line - det er jo det han spørger om :D

For at svare på om du kan bytte cpu og ram rundt.
Den ene cpu er socket 939 og den anden er AM2 - så nej det kan du ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2009 - 20:49 #21
Jaså, jeg troede spørgsmålet var rent teroretisk, jeg kender jo
ikke alverdens bundkort og CPUér. Jeg mente bare, at hvis tingene passede sammen, kunne det køre uden en geninstallation af windows. Men jeg betvivlede stærkt muligheden. Derfor advarslen.
Avatar billede lonelywolf Nybegynder
01. april 2009 - 12:26 #22
Stigers gav svaret :-)

Hvordan sørger jeg for, at han får points?

Tak til alle der deltog og/eller har kigget i denne tråd.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. april 2009 - 14:57 #23
Det er fint nok for mig, at stiger får point, men for en ordens
skyld, så gik spørgsmålet på, om du behøvede en ny windowsinstallation hvis du du kun flyttede CPU og ram.
Og jeg skrev korrekt, at det behøvede du ikke.
Det siger sig selv, at det forudsætter, at muligheden for at
flytte tingene var til stede, derfor sluttede jeg med en advarsel.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2009 - 21:17 #24
off-line - nej...
Skrevet tir. d. 31. marts 2009 kl. 10:54:01| #14 lonelywolf (2.420 point) Okay lad os starte på en frisk. Glem alt skrevet indtil videre.

Nu er mit spørgsmål: Er det muligt at nøjes med at bytte CPU'erne og ram uden at skulle geninstaller windows?
Ved godt det kræver at CPU og ram er understøttet af hvert sit bundkort, men det kan i se om de er i specs nedenunder.

Computer A:
BUNDKORT: Asrock 939S56-M  http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=939S56-M
CPU: AMD Athlon 64 3500+ venice (2,2 Ghz)
RAM: 1 GB fordelt på 2*512 MB DDR(PC3200)
OS: Windows XP home SP3

Computer B:
BUNDKORT: Asus M2VTVM-VM890
CPU: AMD Athlon 64 X2 4000+
RAM: 2 GB fordelt på 2*1024 MB DDR2(PC2-5300)
OS: Windows XP home SP3

Kunne ikke finde noget info på computer B's bundkort på google.

Her er mit svar
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2009 - 21:17 #25
Det er en ommer! :)
Avatar billede off-line Nybegynder
01. april 2009 - 21:38 #26
Ja der står netop:
Nu er mit spørgsmål: Er det muligt at nøjes med at bytte CPU'erne og ram uden at skulle geninstaller windows?
Ved godt det kræver at CPU og ram er understøttet af hvert sit bundkort, men det kan i se om de er i specs nedenunder."

(ER DET MULIGT AT NØJES MED AT BYTTE CPUérne OG RAM UDEN AT SKULLE GENINSTALLERE WINDOWS)

Svaret er JA. og det er bare det jeg har svaret på.

"Ved godt det kræver at CPU og ram er understøttet af hvert sit bundkort, men det kan i se om de er i specs nedenunder."

Det har jeg så ikke svaret på, for det havde jeg ikke lyst til
at bruge min tid på. Jeg reagerede på det oprindelige spørgsmål,
og føler mig ikke forpligtet til at beskæftige mig med tillægsspørgsmål af en anden karakter.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2009 - 21:58 #27
Sjov fætter ;)