Avatar billede dallas16 Nybegynder
27. marts 2009 - 22:17 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Driver til en IBM T30

Jeg har brug for at finde HDD driveren til min T30.
Det er type 2367 og model GG2

Jeg skal lave en reinstallation af den og driveren ligger åbenbart ikke på min XP CD
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. marts 2009 - 22:48 #2
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 00:41 #3
Det er fordi, at min XP installation går i stå under formatteringen.. Eller den starter slet ikke.. Så har jeg fundet ud af, at jeg skal vælge F6 på et tidspunkt og læse 3.parts driver ind...
Det er noget HDD driveren ikke er i XP CD'en

Der er ingen floppy i min bærbar, skal jeg lige sig, så jeg håber at driveren kunne smides på en USB og læses ind..

Eller er jeg helt galt i byen ?
Jeg har nemlig heller ingen brænder
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 08:39 #4
T30 har ikke brug for en HDD driver via F6, da T30 kører med ATA/IDE disk.

Prøv at gå i bios og lav en "load default settings" eller en "load optimized settings" - husk at trykke på F10 for at gemme indstillingerne i bios.

Er det er orginal XP cd eller er det en recovery cd?

Nu kan jeg ikke huske om den T30 har den BLÅ "Thinkvantace knap" eller den BLÅ "Access IBM" knap.
Men såfremt der ikke er lavet en fuldt formatering engang, så skulle du kunne få adgang til at recover hele din partition.
Tryk blot på den "BLÅ" knap under opstart og følg vejledningen :)
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 11:09 #5
Jeg har være i Bios og lave en "load default settings" og gemt.
Det er en orginal XP CD, jeg booter på.
Jeg ved ikke helt hvad du mener med en "BLÅ" knap?
Der er en oval knap som ikke er blå, men der står ThinkPad er det den du mener ?

Jeg er ret sikker på at mit firma har lavet en Format c: og dermed slettet alt. Så jeg får nok svært ved at lave en recovery.

HMmmm, havd gør jeg nu ?
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 11:20 #6
Ja den kan blot hedde Thinkpad:
http://www.thinkwiki.org/wiki/Rescue_and_Recovery

Men er det sådan du udføre installationen?

Din bios skal stå til at være first boot device på cd rom drevet .
For at komme ind i BIOS, tryk på "Del"knappen under opstart - gå ind under menu "Advanced Setup" og vælg cd-rom som 1.boot device.
Tryk herefter på "F10" for at gemme/save dine indstillinger i bios.
Nogle pc`ere har dog en boot menu, hvor der blot skal trykkes på f. eks F11 eller F12  - så kan man vælge DVD/CD-drev.

Kan du ikke boote på dit cd-rom drev eller ikke vil pille inde i bios, kan du hente 6 stk. bootdisketter til Windows Xp.

1: Nu skulle du kunne boote op på din Windows XP cd
(Husk at trykke på en tast, når dette vises på skærmen)
OBS: Når skærmen skifter fra Sort til Blå farve, skal du trykke på F6, hvis du skal installere SATA driver.

2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du vil kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig, der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en (R = Repair) - tryk på L.  (vælg Normal formatering, vælg IKKE hurtig formatering)

6:Og den går i gang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

7:Efter ca. 40 minutter vil du igen være køreklar med en helt ny installation af Windows xp.

OBS: Husk at hente alle Windows updates efterfølgende.

Video af nyinstall:http://www.riversen.dk/flash/winxp_install/install.php
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 16:32 #7
Det er præcis sådan jeg gør ja...

MEN, mellem punkt 1 og 2 sker der noget mere end du beskriver.
Når man trykker F6 under installationen for at vælge 3. parts driver (eller hvad det nu hedder) så beder den om stien til hvor driveren ligger og her er problemet så...
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 16:38 #8
Du skal IKKE trykke på F6, der er KUN hvis man kører med SATA harddisk :)
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 17:02 #9
OK, jeg trykker jeg IKKE F6 og gør som der står i din beskrivelse. Jeg vælger NTFS (Ikke hurtig) men den står bar stille ved 0% der sker INTET.

Og så er det bare jeg har læst mig til, at det er fordi det åbenbart er nogle andre diske eller sådan noget.
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 17:14 #10
har det noget at gøre med at den åbenbart fra fabrikken er installeret til at køre FAT og jeg nu vælger NTFS ???
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 17:23 #11
Nej, det er ligemeget om der kører NTFS eller FAT.
Vi er vel enige om, at den registre at der er installeret et styresystem og du vælger L for formatering (punkt 5)
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 17:36 #12
Nej, det er vi ikke enige om :-) for det gør den IKKE.
Jeg tror faktisk at min kones firma har slettet ALT på den, inden hun fik den
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 17:53 #13
Prøv lige at kigge på video og sig lige hvor langt du kommer.
Hvis harddisken ER slettet fra firmaet side, så skal du blot trykke på O for at oprette en partition
(da der nok ikke er nogen partition pga. af sletning)
du skal IKKE skrive andre tal ind, som vist i video - HVIS - du vil have en stor harddisk.
Hvis du vil have harddisken delt op, så skal du indtaste tal

Video af nyinstall:http://www.riversen.dk/flash/winxp_install/install.php

.
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 18:02 #14
Fin video...

Jeg når til ca. 01:27 hvor formatteringen går i gang eller retter skulle gå i gang, for der sker INTET
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 18:13 #15
Og det er lige meget, hvilken type formatering du vælger, at den ikke kommer videre ?

Men ellers prøver vi lige noget andet, så vi er sikker på, at der IKKE er noget på disken. Nedenstående program sletter ALT.

Se her:
http://www.helgec.dk/killdisk.html

Når dette er udført, så kør en nyinstallation af XP igen og denne gang forhåbenlig med et godt resultat :)
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 18:20 #16
OK, det må jeg prøve...

Det kræver bare en tom CD og en brænder....
For jeg kan ikke gøre det via en USB nøgle vel ?

Ellers må jeg vente, til mandag på jobbet med at få brændt en cd med killdisk
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 18:31 #17
Har dog aldrig prøvet med usb nøgle, men det er kun nyere pc der kan boot på USB og det kræves for at køre dette.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 18:35 #18
jeg fandt ud af at der er brænder i min arbejds PC, så jeg finder ud af det...
Den der fil unik.ico skal blot downloades og brændes på en CD ikke ?
OG så booter jeg på den bagefter ikke ?
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 19:09 #19
jeg har fundet ud af, hvordan jeg skulle brænde den for at kunne boote. Og nu køre Killdisk...
Det tager lidt tid, kan jeg se

Jeg vender retur, når jeg er ved vejs ende
Avatar billede dallas16 Nybegynder
28. marts 2009 - 19:37 #20
Så er Killdisk færdig og dælme om det så ikke køre igen..
Jeg mener så virker det med formateringen...

TUSINDE TAK FOR HJÆLPE haverslev !!!!!
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 19:42 #21
Glad for at kunne hjælpe - og godt det virker. :)

Du lukker spørgsmålet ved at sætte flueben i "Accepter dette svar" ud for svaret, og klikke på "Accepter svar og afgiv point" nederst.  :-)
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2009 - 19:48 #22
PS.
Husk, at når du har installeret XP, så skal du have installeret alle drivene fra IBM`hjemmeside og derefter på windows update op opdatere alt derfra

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-42358.html
Husk at starte med chipsettet - Intel Chipset
Det er grundstenen, da andre driver ikke vil installeres / vike
Avatar billede dallas16 Nybegynder
29. marts 2009 - 00:14 #23
Yes... Alt virker igen... Alt er opdateret og virker perfekt..

Endnu engang tak..