Avatar billede kristians Nybegynder
27. marts 2009 - 10:30 Der er 4 kommentarer

Nummerering af bilag

Hej alle

Jeg leder efter en måde at sørge for automatisk nummerering af bilag/henvisninger i en tekst, så jeg sikrer, at henvisningerne får fortløbende numre.

Eksempel: Jeg skriver i en tekst: "Bla bla bla bla bla, se bilag 2, som er vedlagt. Desuden bla bla bla bla bla, som vist i bilag 3."

I teksten indgår mange af denne slags henvisninger og mange bilag. Efterhånden som jeg skriver og redigerer, kan det være at jeg sætter nye henvisninger ind, som bryder rækkefølgen.

Jeg vil derfor gerne kunne lave bilagsnumrene som et felt eller automatisk nummerering, så nummerrækkefølgen automatisk kan opdateres, når der indsættes nye bilag.

Funktionen findes i word til nummerering af figurer/captions - er der nogen der ved, om jeg kan lave noget tilsvarende med henvisninger direkte i brødteksten?

P.s.: Jeg har set løsninger, som anvender Footnotes/Endnotes til dette. Det er lidt derhenad, men jeg har behov for selv at kunne opsætte en fortegnelse over bilag.

Program: Word 2003 til WinXp.

mvh
Kristian
Avatar billede supertekst Ekspert
27. marts 2009 - 13:47 #1
Hvis tilstedeværelse af se bilag xx og det egenlige bilag xx er placeret som nr. xx i bilags-samlingen - kunne man så ikke forestille sig en neutral nummerereing indtil man opdaterede via en makro.

"bilagsfraserne" kunne ligeledes evt.hentes/indsættes på en nem måde - evt. som bogmærker.

Det tror jeg godt kunne lade sig gøre via VBA.

Anvender også 2003/XP
Avatar billede kristians Nybegynder
27. marts 2009 - 14:05 #2
Tak for input. Jeg skal lige forstå, hvad du mener med "neutral nummerering"? Mener du at jeg bare skal indsætte et særligt tegn eller lignende, og så senere lade en makro erstatte dette med fortløbende bilagsnumre?

Hvis det er det du mener, så tror jeg ikke det er helt nok. Et bilag kan være nævnt flere gange, og der tænkte jeg at man kunne bruge cross reference til at henvise til det nummer, som bilaget har fået.

mvh
Kristian
Avatar billede supertekst Ekspert
27. marts 2009 - 14:17 #3
Selv tak - det var detjeg mente - men som du beskriver - "så går den ikke".

Men der skulle jo nok være andre muligheder - kunne sikker godt finde på noget via en userform m.m.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. april 2009 - 11:36 #4
ps: en løsning er måske på vej..