Avatar billede denvers Nybegynder
26. marts 2009 - 20:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af internt netværk (2 pc, 1 mac, 1 ps3, 3 eksterne HD)

Hay,

Jeg er rendt på et problem med opsætningen af et netværk lokalt i en ejendom.

Beskrivelse:

Lejlighed 1 er på 1. sal - hvor jeg har en 20/2 Mbit forbindelse gennem cybercity. Jeg har en Airport Extreme til at stå fra Modem WAN og dele trådløst (radio mode) til lejligheden. Samtidig står en (NY) 1Tb MyBook (læs: derfor ikk endnu formatteret til noget filsystem) sluttet til gennem USB. 3 stk Airport Express bliver til nød brugt som WDS remote, ellers bare til at streame iTunes til forskellige rum. Jeg kører udelukkende MacOSX/unix i lejligheden.

Lejlighed 2 er på 3. sal - hvor en kammerat har windows computere til at køre. En seperat internet forbindelse, og kan kun fange mit trådløse netværk svagt fra hans bærbare (speedtest.net viser 3Mbit).

Problem:
- Forbindelse til MyBook er selv fra lejlighed 1 svag, 76 timer om en 4.36 Gb fil.
- Hvad skal jeg formattere MyBook til ? Den kører FAT32 nu, men det tillader ikk filstørrelser over 4GB !? min mac kan ikke læse NTFS og en windåse kan ikke læse HFS+ ?
- Jeg vil gerne slippe for at trække et kabel over 2 etager udenpå en ejendom, og helst ikke bore 60 cm huller i ydermurene :(
- Adgangen til MyBook skal være streamable, eller i det mindste med en acceptabel overførselshastighed.

Ønske:
Lejlighed 2 skal kunne tilgå den MyBook i lejlighed 1. Der skal ikk deles internet, men kun LAN. Samtidig ønsker der en IP "telefoni" løsning, men det aner jeg intet om.

Jeg er åben for forslag til ekstra router, switch eller whatever - bare det kommer til at virke. Har overvejet VLan men er begrænset mht. viden om det.

Håber på en god løsning :)

/A
Avatar billede bljensen Nybegynder
26. marts 2009 - 21:31 #1
Blot nogle idéer:

FILSYSTEM:
En af mine kolleger har en lidt særpræget løsning på tværs af filsystemer; han kører en del virtual images på VMware.
Et af disse images er en linux hvorpå han har installeret open source programmet 'openfiler'.

OpenFiler håndterer for ham adgangen til hans SAN fra samtlige boxe, både win og Lin, og den er browserbaseret, så der skulle ikke gerne være kompatibilitetsproblemer med MacOS.
(Smid mig nu ikke i søen hvis jeg tager fejl lol)

Jeg vil klart anbefale et filsystem andet end FAT32, evt. NTFS eller XFS. OpenFiler kan efter sigende håndtere dem begge, og de understøtter begge store filer.

Vælger du denne løsning er det jo så bare et krav at den box der kører OpenFiler er tændt hele tiden, alternativt WOL (wake on LAN)

TRÅDLØST:
Hvis forbindelsen er for dårlig mellem jer er der umiddelbart to måder I kan forbedre denne på:
1:
Opdater routere med open source firmware der giver mulighed for højere sendeeffekt. Disse kan findes på nettet.
- det kræver dog at PC/laptop/andet i den anden ende i forvejen sender kraftigt nok.
2:
En router i begge lejligheder udstyres med en kraftigere antenne, disse kan købes løst.
(husk nu adgangsnøgle)

LAN:
Jeg ville jo nok vælge at køre statisk opsætning mht IP adresser, dermed kan alle involverede boxe mappe dit MyBook som et netværksdrev.

IP TELEFONI:
Hvad taler vi om her?
Er det bare de to lejligheder der skal kunne tale sammen, eller skal begge dele den samme adgang til IP telefoni (Inet adgang)?
...

Igen - dette er blot nogle idéer, men jeg håber, du kan få lidt ud af det :-)
Avatar billede denvers Nybegynder
26. marts 2009 - 23:05 #2
Det er ikke en mulighed at lave noget WOL, da der ikke står nogen stationær (hvis jeg har forstået det rigtigt). MyBook skal udelukkende kunne tilgås fra netværket, jeg er lidt "modstander" af at jeg på min mac, skal have programmet for at kunne læse et filsystem som en windows maskine har 1. prioritet til - kald mig bare skør.

Jeg kan fra min Airport Extreme sætte frekvensen, men jo højere jeg sætter den, desto kortere er rækkevidden. Den står pt. til radio mode, men kan køre udelukkende n-mode (selvom det kræver en optimal modtager i den anden ende, eller apple hardware i det mindste). Det skulle gerne være således, at der kan streames en standard SD-dvd.
Airport Extreme kan også sættes op til at dele MyBook over min IP, men så vil min 2Mbit upload blive brugt hvis en anden streamer, og jeg vil lagge på net ?

Jeg kører WPA2 på det trådløse, kan det gøres bedre ?

Ang. IP-"telefonI", menes det bare at man ved 2 ip telefoner, kan snakke sammen, over internt net forståes. Men ikke alle disse IPtelefoner kan gøre det uden en computer er tændt ?

Det hele munder slutteligt ud i, at jeg er kørt fast angående en opsætning. Har købt det udstyr jeg mente kunne gøre det, men det mislykkedes, jeg troede at når der blot er ca. 5-7 meter derop, gennem noget hønsetråds/puds loft og et par gulvbrædder, burde kunne gå stærkt nok signal igennem :(

Kan det have noget at sige, hvilken hardware/router/modtager der sidder i den anden ende, når jeg udelukkende har Apple hardware hernede ?
Avatar billede denvers Nybegynder
27. marts 2009 - 18:04 #3
1 problem løst - MyBook er nu formatteret til HFS+, og der er læse/skrive/se rettigheder fra windows maskine, gennem programmet MacDrive ...
Avatar billede denvers Nybegynder
08. april 2009 - 10:04 #4
lukket
Avatar billede denvers Nybegynder
08. april 2009 - 10:10 #5
Som svar til interesserede følger nu opsætningen:

Airport extreme kører med kabel til lejlighed 2, deler 2 printere og den eksterne HDD formatteret til HFS+ og læses fint af WinXP - da airport extreme sørger for filsystem genkendelse.
Trådløst laver den ren 5Ghz n-net til macbook her, og ydermere sidder der kabel til en airport express som laver g-net. Derved fungerer macbook med super n-hastighed, og airtunes finder alle express'.

/a