Avatar billede alanschmidt Nybegynder
26. marts 2009 - 13:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Image size - billedet skal være størrer

Hej,
jeg er på jagt efter et program, der kan gøre billederne større, og stadig i en god kvalitet.

Har forsøgt i Photoshop, men synes at billeder bliver bluret og pixelerede.

Alan ;)
Avatar billede fromse Nybegynder
26. marts 2009 - 13:23 #1
Det kan lade sig gøre uden at billedkvaliteten bliver forringet gradvist alt efter hvor meget du gør billedet større...
Avatar billede fromse Nybegynder
26. marts 2009 - 13:24 #2
Skulle ikke have været et svar :)
Avatar billede superanden Nybegynder
26. marts 2009 - 13:42 #3
Der findes forskellige former for skaleringsmetoder. Klart bedst går det jo når du f.eks. går fra 100x100 til 200x200 da hver pixel så i stedet bare fylder 4.

Til en mere intelligent skallering skal man bruge en klog algoritme. Den bedste er efter min overbevisning. Bi-kubisk skalering.
Avatar billede fromse Nybegynder
26. marts 2009 - 13:50 #4
Vil dette forhindre at billederne bliver slørrede og pixelerede? Tror spørgsmålet går lidt på at der ikke ønskes forringelse af kvaliteten af billedet...
Avatar billede superanden Nybegynder
26. marts 2009 - 14:29 #5
Nej man kan naturligvis ikke skabe mere informaiton end der er i billedet. Men kvaliteten har ret stor betydning for hvilken skaleringsmetode der benyttes
Avatar billede alanschmidt Nybegynder
26. marts 2009 - 14:48 #6
OK - findes der et program med "klog algoritme", gerne så jeg kan vælge den størrelse jeg vil slutte med, og ende med et fornuftigt resultat.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
26. marts 2009 - 16:03 #7
Prøv at kigge på Genuine Fractals 6 hos: http://www.ononesoftware.com/products.php

...men den laver jo ikke et billede der har for lille en opløsning om til et perfekt billede i meget højere opløsning !
Avatar billede alanschmidt Nybegynder
27. marts 2009 - 08:34 #8
Med andre ord, så kan jeg lige så godt lave interpolationen i Photoshop.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. marts 2009 - 08:44 #9
Nej ...nej ... der er meget stor forskel på hvordan de to programmer håndterer opgaven.

Men jeg er hvergang nødt til at understrege at informationer der ikke er i original-filen ikke kommer frem (det er kun på film den slags kan lade sig gøre !) - men Genuine Fractals er bedre til at gøre det en Photoshop.

Er det et enkelt billede det drejer sig om - kan jeg da godt lige lave det for dig - så kan du bedømme om det duer!
Avatar billede alanschmidt Nybegynder
27. marts 2009 - 12:08 #10
OK jeg har hentet en demo, men hvordan får man liv i det.

Alan ;)