Avatar billede mobobo Nybegynder
25. marts 2009 - 21:20 Der er 25 kommentarer

USB"Dims" til trådløst internet?

Hej. Vi har trådløst internet i hjemmet, men min bærbar (lidt ældre model) har ikke netværkskort. Kan man ikke tilslutte en eller anden simpel USB-dims til den bærbar, så jeg kan logge på vores(og evt. andre steder)internet? - Hvad hedder sådanne en dims og har nogen gode råd om hvor en sådanne anskaffes ?
Tak.
Avatar billede nicidem Nybegynder
25. marts 2009 - 21:30 #2
Jeg er i ikke sikker på at alle dem på listen kan bruges til dit formål, men denne her burde være præcis det du leder efter:
http://www.dustin.dk/shop/VareKort.asp?vn=NETBE0050
Avatar billede haverslev Novice
25. marts 2009 - 21:36 #3
Nogle pc`er kan have mangel på USB porte, forstået på den måde, at der f.eks kun er 2 usb porte på maskinen og den ene bruger man f.eks til en extern harddisk og den anden til et USB trådløsnet kort. Så er der ikke flere ledige usb porte og man skal så lige have noget overført fra den externe, til en Usb nøgle - træls, der er kun et at gøre, ud med netkortet :)

Men det kan løses ved at sætte et tråsløs pcmia kort i istedet for:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234807&searchArea=&Soegeord=pcmcia
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2009 - 21:36 #4
Det var sgu meget for en Belkin!
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=SMCWUSB-G&goto=productinfo&mainfunc=link - sådan en har jeg brugt de sidste 3 år uden problemer.
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
25. marts 2009 - 22:20 #5
Det vigtigste når man køber hardware er; at prisen er ikke alt!!

Faktisk er prisen noget af det sidste man bør kigge på, det vigtigste er at det virker og det er sjældent at disse ting virker bedre end prisen antyder, klart der er undtagelser, men som sagt er de ret sjældne.

USB kan jeg ikke anbefale af en yderligere årsag end den allerede nævnte, fordi USB ganske enkelt er pinligt elendigt rent funktionelt set, selvom det ikke just er opfundet i går.

Så et PCMCIA kort er løsningen til en bærbar og alt efter hvad din router understøtter skal du sørge for at det er b/g eller n standard.

N standarden er klart den bedste og har bedre rækkevidde og båndbredde end b og g, men er routeren kun f.eks. 54Mbs trådløs er der ingen grund til at smide xtra efter et n kort og ej heller et 108Mbs g kort, der kan man med fordel spare lidt ved at vælge et 54MBs g kort.

Bemærk dog at b og g standarden indendørs ikke rækker gennem for mange vægge, dog afhængigt af hardware'ens kvalitet.

Blandt de mærker jeg har haft størst success og positiv erfaring er TrendNet og et PCMCIA kort i n standard sælger jeg for 199,-
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2009 - 22:56 #6
#5
USB kan jeg ikke anbefale af en yderligere årsag end den allerede nævnte, fordi USB ganske enkelt er pinligt elendigt rent funktionelt set, selvom det ikke just er opfundet i går.

#4:
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=SMCWUSB-G&goto=productinfo&mainfunc=link - sådan en har jeg brugt de sidste 3 år uden problemer.

Opretter må bedømme selv ;)
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
25. marts 2009 - 23:08 #7
Prøv at gå en tur på google og søg efter problemer med billige routere, trådløs hardware og USB, man drukner nærmest i det. X-)

I mine år som supporter og forhandler har jeg adskillige flere gange dårlige erfaringer end gode når det kommmer sig til USB.

Dermed ikke sagt, at der ikke findes små success historier hist og her, men jeg mener trådstarter fortjener, at få feedback fra alle kanter og navnlig dem hvor der er flere sager, at henvise til. :-)
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 08:58 #8
Selvfølgelig virker USB udemærket og vi har meget sjældent haft problemer med USB enheder.
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
26. marts 2009 - 10:32 #9
Yeah and Elvis didn't do drugs!! :-P  *GG*
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 11:12 #10
Og det ligger man svar på!
Hvis du handler med den slags USB du skriver om, så er det vist en gang skrammel du handler med :)
Der er da milioner / milliarder af USB brugere, som aldrig har problemer af nogen art.
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
26. marts 2009 - 12:47 #11
Hvem er de millioner/milliarder du henviser til? lyder ikke som om du ligefrem har dine "fakta" fra nogen form for troværdig kilde. LOL

Jeg sælger slet ikke WiFi enheder som USB hvis jeg kan undgå det, for det er ganske enkelt ikke nær så stabilt som PCI og PCMCIA.

Hvis du prøver at undersøge tingene lidt vil du som sagt finde tonsvis af problemstillinger i forbindelse med USB.

Et godt klassisk eksempel er den hvor en USB pen på en given computer kan læses uden problemer på en USB-port på bagsiden, men via front USB'en virker det ikke, der siger windows at det er en uekndt enhed.

Jeg har prøvet dette med flere USB-enheder på et vælg af forskellige bundkort og nej, der var ikke bare tale om forket tilslutning af de xtra usb-porte.

Flere andre jeg gik på it supporter udd med havde samme oplevelser og det samme gælder flere supportere jeg har talt med gennem tiden.

Hvad beror din undersøgelse på som får dig til at sige som du gør?......nårh ja, at der er millioner / milliarder som aldrig har problemer ja. ;-)

Desuden tvivler jeg på, at lægfolk laver kliniske tests af deres hardware, hvornår lavede du selv en sidst?
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 13:36 #12
Nu er det jo ikke lige igår, at jeg er begyndt at arbejde med IT hardware.
Hvis ikke du kender noget som helst til USB og dens udbredte brug over hele verden, så har du godt nok et stor problem i din biks :)
Nu er det jo ikke nødvendig for "lægmand" at skulle test, ideen er jo at man blot går i en butik og køber det man skal have.
Hvormange firmaer tror du lige der overlever ved at lave defekte USB enheder eller hardware i det hele taget.!

SÅ er f.eks 3 snart et lukket/konkurs firma eller hvad, da de jo f.eks køre med usb modems :)
http://www.3webshop.dk/hi3g/broadband.dt?website=dk_hi3g
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
26. marts 2009 - 17:26 #13
Du læser tydeligvis intet af hvad jeg skriver, hvis du gjorde ville du nemlig indse, at din henvisning til at jeg intet skulle kende til udbredelsen af USB produkter, jo er fuldstædig malplaceret her.

Tillige undlader du, at svare på de ellers ret simple spørgsmål jeg stiller, antageligt (og forståeligt nok) fordi du sikkert ikke har nogle faktuelle svar, at præstere som belæg for dine påstande.

Iflg. din målestok (ud fra det du skriver her) kan vi måle et produkts positive kvalitet af hvor mange der er solgt og taget i anvendelse, godt så; i kbh sælger en McDonald's ca. 50.000 cheeseburgers om måneden (kilde: wikipedia), så det må være et helt fantastisk godt fødevare produkt jo?!?

Dit spørgsmål hvor mange der kan overleve ved, at sælge defekte usb produkter vidner om, at det netop var i går du begyndte, at arbejde med hardware, for enhver der kender til edb hardware generelt ved, at de almindelige/billigste forbrugerprodukter ikke holder nogen specielt høj kvalitet.

Desuden har jeg aldrig sagt, at der bevidst sælges defekte usb produkter, hvor ser du det?!?

Hvis du undersøger tingene lidt vil du bl.a. finde, at harddisk producenter bevidst slækker på kvaliteten for, at lave dem større til lavere priser, alt sammen fordi den almindelige hjemmebruger, går efter flest GB pr. krone og de har trods alt ét mål uanset hvad og det er at tjene penge. (Kilde: DR2 - Udefra)

De fleste der køber et stykke hw til under 100,- gør sjældent ret meget ud af, at reklamere over det når det fejler, først og fremmest fordi de starter med, at smide kvitteringen i skraldespanden og derved ikke har noget købsbevis.

Dernæst er varen ofte købt via nettet hvor man har siddet og rodet i en halv time på edbpriser for, at spare 12,- og når man skal have fat i firmaet mht reklamationen, opdager man hvorfor varen var lidt billigere der end de fleste andre steder.

HW markedet er rent ud sagt et ludermarked og det hele går op i, at underbyde hinanden, det afføder så det problem, at der ikke er råd til, at yde en ordenlig support til kunderne.

Du siger videre at en "lægmand" ikke skal lave tests og det er helt rigtigt, det burde ikke være nødvendigt, andet end i situationer hvor en lægmand (såvel som professionel) udtaler sig om majoriteten af en række produkter, baseret udelukkende på en sparsom personlig erfaring.

Det jeg opponerer imod er, når nogen ud af det blå påstår de ikke har oplevet "problemer", uden at fortælle lidt om, hvad de anser som værende "problemer".

F.eks. er det ikke unormalt, at opleve udfald på f.eks. et trådløst netværk.

Disse udfald kan evt. være router relaterede og det typisk kan man opleve, at software'en i dem forårsager periodiske udfald, reset el. lign. (netop hvorfor der udgives firmware opdateringer til den slags, ligesom til al anden hw som printere etc.)

Lad os sige at man har en router der laver 5 sekunders udfald hver 3. time, så er routeren jo teknisk set ikke i orden, men brugeren oplever det måske ikke fordi, han enten tror at det bare er hans internet der driller, computeren, firewall'en el whatever, det er en lang kæde..

Måske udnytter brugeren ikke sin wifi længe nok ad gangen til, at opdage det reelt set har en fejl og derved er det da "sandt" når brugeren siger, at han ikke har oplevet problemer, men det betyder ikke at varen er fejlfri.

Videre er f.eks. varmeudvikling omkring CPU'en også nogle gange et problem på entrylvl routere, igen kan det ske, at man skal stresse den en del for at fremprovokere fejlen, men fordi man kun bruger den 10 min ad gangen til at checke email og derved ikke oplever det, betyder det ikke at varen er fejlfri.

Så som svar på dit spørgsmpl om hvor mange firmaer der overlevet ved, at sælge defekt hardware, så er det adskelligt flere end du tilsyneladende kan forestille dig.

Mange af sagerne hører du bare aldrig noget om, fordi de aldrig bliver indberettet af de tidligere nævnte årsager.

Tag f.eks. TFT skærme, sidst jeg læste om det (ca 2 år siden) hed det sig, at der tillades op til 5 pixelfejl før end man kan sige skærmen er fejlbehæftet pga disse pixelfejl.

Ligesom med harddiske, så er beskaffenheden af varen bare ikke bedre.

Jeg satte for ca 5 år siden 22 stk. 19" Philips TFT skærme op i en kontorbygning indenfor det offentlige mens jeg var ansat som supporter.

Det var skærme til dengang 5.500,- pr. stk., 4 af dem havde kæmpe pixelfejl (plamager af misfarvning) da vi tændte dem første gang, i de to efterflg. uger opstod der tilsvarende fejl på yderligere 6 stk.

Én ting er usb produkterne, en anden er USB i sig selv, det er blevet bedre end det var for 5 år siden, men stadigvæk ikke så meget at det kan kaldes regulært stabilt.

For at vende tilbage til trådens egentlige emne, så siger jeg ikke, at du eller nogen anden som har anskaffet sig et stykke billigt hardware, med garanti må have en dårlig oplevelse ud af det, det har jeg vidst også beskrevet tidligere.

Men uanset hvordan vi vender og drejer den, så kommer vi ikke udenom, at der typisk er en sammenhæng mellem pris og kvalitet og ligeledes at en høj pris ikke sikrer en høj kvalitet, jeg kan tænke på en række dyre mærker indenfor hw hvor den enormt højre pris ikke just repræsenterer et produkt af høj kvalitet. ;-)
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 17:46 #14
Nu blev usb jo først udbredt til "masserne" i forbindelse med Win 95 SR2 og mener det var midt i 95/96, der var jeg igang med mit 12 år i edb verdenen - såå har da prøvet en del:)

Alt det du skriver om alt muligt andet, er irrelevant i denne sammenhæng/spørgsmål, det korte af det lange, jeg har i min tid ikke haft noget USB udstyr der IKKE virkede.
Der har været driver problemer med i forbindelse med usb ydstyr - ja, men det har intet med usb enheden og kvalitet at gøre.
Kan kun sige, at jeg er vildt uenig med dig og de forskellige usb enheders brugbarhed/holdbarhed - selvfølgelig er der forskel på pris og kvalitet, men du kan ikke generelt sige, at en usb pen til 40 kr. er bedre end en til 150 kr. (det er også et spørgsmål om avance) :)
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 17:54 #15
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
26. marts 2009 - 18:39 #16
Ja så har du da været med længe og jeg husker også USB da det kom ud, især fordi det ikke funkede under win98 før SE versionen. ;-)

Det er dog tankevækkende at du kalder de andre ting jeg beskriver for irrelevante? der forekommer jo en svær sammenhæng hele vejen og ikke mindst i historien omkring harddiske, så den må du lige forklare, ellers kan man da umuligt kalde det et faktum.

Når du går ned i den del omkring hvorvidt det er en dedikeret hw eller sw fejl er det rigtigt, at vi kommer ind på noget nyt.

Det jeg skriver ud fra her, at der er tale om hvad jeg forstår er "menig mand" som spørger til USB wifi.

Der mener jeg ikke det er passende at skrive f.eks. "Hardwaren virker hver gang, men software'en kan drille", for hvad kan han bruge det til?!?

Hvis jeg køber et stykke hw og det funker er det så uendelig ligegyldigt om det er hw eller sw fejl, så længe det ikke kan virke hjælper det mig ikke en disse. *g*

Umiddelbart tror jeg heller ikke, at vi oplever direkte hw fejl som flg. af ringe elektronik, for priser på elektronikdele er ikke just høje og kvaliteten varierer kun meget lidt på komponenterne og igen, de "dyre" komponenter er ikke som sådan "dyrere" end de billige, vi taler måske 3-4 kr. mere for en transistor som der måske sidder et par stykker af hvis noget.

Så jeg er enig i, at problemet oftest ligger i software'en og så som nævnt med routerne (fornemmer du har læst hele min post, satme godt gået hvis du har *g*), hvor kølingen kan være et problem, det samme i øvrigt med switches og hubs.

Som du selv siger og som det også lige fra starten har fremgået af mine posts, så kan man ikke generelt sige, at en dyr "dims" er bedre end den billige tilsvarende "dims".

Imidlertid er der ikke megen avance på disse varer, problemet der er, at markedet indenfor it udstyr er et direkte ludermarked, hvor alle kæmper om, at levere til den billigste pris.

Vi har af samme grund set kopiprodukter af f.eks. Logitech mus fra den dyrere ende og parrellelimport huserer i stor stil, alt sammen fordi distributørerne ikke kan finde ud af, at holde priserne, de fleste af dem sælger jo selv til kun lidt over deres egen nettopris og så kollapser markedet som vi ser det har gjort.

Jeg selv går af samme grund heller ikke efter, at sælge en masse hardware, der er ganske enkelt for lidt at tjene på det.

Samtidig kommer de fleste rendende og vil købe noget til 500,- som de altså har set på edbpriser til 489,- og det er jo billigere osv...

Når man så følger op på det, så viser det sig ofte, at varen hvor de har set den enten er fejllistet hos edbpriser og prisen ikke holder, eller den har lang eller ukendt leveringstid. :-(

Summa summarum er, at den kunde der sidder og spenderer timer på nettet for, at finde varen 5% billigere typisk slet ikke har råd til, at købe den i første omgang og man ender med, at bruge en masse tid på en kunde man intet tjener på. Baaaahhh  *gg*

Vi har i vores anden forretning akstyling.dk oplevet så mange eksempler på det med folk der vil en masse, men når det kommer til stykket har de slet ikke råd, så man lærer, at se hvem der er hvem og hvem det kan svare sig, at bruge tid på. ;-)

Jeg satser derfor mest på erhvervskunder, for der hvor jeg tjener penge er på know-how ved, at levere og installere ny hw såvel som, at reparere deres eksisterende.

Med andre ord, arbejde op imod et miljø hvor løsningens kvalitet kommer før prisen. :-)

Tillige betaler de som regel uden, at blinke når bare tingene virker, imo den helt rigtige holdning at have, især fordi som du siger, det må ikke være nødvendigt for kunden, at skulle sætte sig ind i en masse ting for at bruge sin hw, den skal virke som den er. ;-)

....og så tror jeg vi skal fortsætte i PM herinde hvis vi skal debattere mere, for synes det kommer en del OT, men jeg synes det er interessant ping-pong, altid rart at høre andres erfaringer. :-)
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 18:53 #17
Det jeg mener med, at det er irrelevant i dette spørgsmål, er at det har ingen relevans at diskutere andet end USB, da det var det hele historien gik ud på :) slut og undskyld spam af tråd :)
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
26. marts 2009 - 20:11 #18
Harddiske kan da sagtens figurere som USB produkter? og desuden er det jo relevant alt sammen da det omhandler edb hw. ;-)
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 20:18 #19
Ak, vi snakker jo : til trådløst internet
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
26. marts 2009 - 20:35 #20
Om jeg husker ret var det dig selv der startede med, at henvise direkte til "USB produkter" i ubestemt flertal, det må jo inkludere alle af slagsen.

Desuden er det stadigvæk relevant som jeg gør, at henvise til markedstrategier indenfor hw generelt da chancerne for, at netop USB wifi produkter skulle befinde sig i dem unikke position, hvor disse ikke er berørt af samme strategier hvad angår udvikling, produktion, salgsstrategi osv. fordi efterspørgslen er af samme type; laveste pris og bedst mulige specs. :-)
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 20:51 #21
Nu stopper vi, det er sgu for langt ude.  kig på #8
Så først derefter begynder det med andet hardware, fjernsyn butikker osv - som INTET har med spørgsmålet at gøre som sådan
Slut prut finale :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. marts 2009 - 20:55 #22
sizzler> hvis du syntes USB trådløs netkort er noget lort, er det underligt at mine 3 netkort (samme slags) aldrig har drillet...?
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
27. marts 2009 - 16:55 #23
Hvorfor skal mine udtalelse hele tiden skrives om til noget jeg aldrig har sagt/hævdet? kan I ikke bare holde jer til fakta, er det virkelig så svært?!?

Jeg har ALDRIG sagt at usb wifi er noget lort!!!

Jeg har sagt at USB generelt ikke er stabilt sammenlignet med PCI og PCMCIA kort, tillige at USB ikke er stabilt i sig selv på en måde der kan siges at være tilfredsstillende.

Men det er selvsagt forskelligt hvad man hver især mener er tilfredsstillende og mine egne samt en masse andre professionelles erfaringer er, at USB ikke er optimalt når det kommer sig til stabilitet.

Jeg begriber ikke hvorfor der skal tværes sådan rundt i detaljerne om det, som f.eks. når man begynder at diskutere om det er sw el hw relateret osv, summa summarum er, at det i for mange tilfælde ikke virker godt nok.

Kig på virkeligheden omkring jer selv, prøv f.eks. google og se hvor mange forumtråder der huserer alle vegne omkring problemer med USB. inkompatibiliteter osv.

Jeg kan se jeg diskuterer med nogle her som kun kan se tingene i sort og hvid, prøv at accepter grå nuancer mellem de to og forstå at fordi der findes mange problemstillinger med USB betyder det ikke entydigt, intet af det virker og samtidig, at fordi nogle mener at opleve det fungerer 100% altid, betyder det ikke at der ikke findes problemer med det heller.

Troede ikke dette var stedet hvor så stereotype mennesker begik sig, men der tog dunrende fejl og jeres reaktion er nærmest som om jeg har sagt noget grimt om jeres mor.

Ingen af jer har dog så meget som én eneste gang henvist til nogen form for troværdigt materiale som bekræfte jeres påstande, lige med undtagelse det med hvornår USB'en kom frem.

Af alle de facts jeg har henvist til, vælger man at overse tingene og lade som om det ikke findes og som en nu her har gjort, da han blir konfronteret med det, forsøger at lægge låg på gryden og siger at "det er for langt ude". *ryster på hovedet*

Faktum er og bliver, hvad enten i kan lide det eller ej, at USB generelt ikke virker optimalt.
Avatar billede haverslev Novice
27. marts 2009 - 17:13 #24
"Troede ikke dette var stedet hvor så stereotype mennesker begik sig, men der tog dunrende fejl og jeres reaktion er nærmest som om jeg har sagt noget grimt om jeres mor."

Nu er det NOK - du fylder jo bare spørgsmålet med spam :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. marts 2009 - 20:36 #25
sizzler - har skam prøvet pci netkort, og de var ikke en succes!

USB netkort virker absolut OK!