Avatar billede joense Nybegynder
25. marts 2009 - 12:46 Der er 18 kommentarer

Chipset køler blir MEGA varm

Hejsa.

Jeg har lige skiftet kølere i min pc. Det er dejlig lydløst, men jeg har en bekymring omkring den Zalman ZM-NB47J Northbridge jeg har sat i til, at køle mit chipset. Denne er, selv med siden åben, så varm så man brænder fingrene når man rører ved den... Maskinen har kørt  nu i 2 timer og uden problemer (har ikke spillet på den dog). Men kan det virkelig passe, at den skal blive så varm omkring den passive Zalman køler???

Kører med et "Gigabyte GA-8N-SLIpro" bundkort og så i Bios´en at CPU temperatur er 36-37 grader, så den part virker perfekt. Men frygter jo at brænde noget af med den chipset køler her så, hvis nogen kender noget til det, så please hjælp.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. marts 2009 - 13:01 #1
Det ville jo nok være mere interessant, hvis du skrev temp. på din NB :)

At din NB-køler bliver så varm, er jo i og for sig udmærket, men det kræver jo, at du har et rigtig godt airflow i dit kabinet, så den kan komme af med varmen.
Avatar billede joense Nybegynder
25. marts 2009 - 13:11 #2
Ja... Men kræver ligesom et eller andet, at måle temp. med jo, og det har jeg ikke... :o( Af kabinet bruger jeg et "shg Case DeZen2 350W" og CPU køler er en Zalman 8700NT der sidder lige oppe over NB-køleren.

Har ikke den helt store forstand på hardware/airflow m.m (endnu) - så alt hjælp modtages med kyshånd
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. marts 2009 - 13:30 #3
Hent HW Monitor og smid temps herind:

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Husk at mål med kabinettet lukket.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2009 - 13:52 #4
programmet siw under sensors viser din temp i hele pc

siw standalone til venstre

http://www.gtopala.com/siw-download.html

skift til vandkøling - det er let at montere og er i dag uden risiko. et lukket system.
sådan et sæt har jeg selv i min.

http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=NQ%2D3580&GroupGuid=3520&SelectedGroup=3520

kan også købes med 2 blæsere hvis der er plads i kabinet.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. marts 2009 - 14:03 #5
#4

Hvad har det med spørgers NB at gøre??
Avatar billede palcom Nybegynder
25. marts 2009 - 14:13 #6
#5 - Det har intet med NB køling at gøre.
Jeg har selv valgt at stille en 80mm blæser oven på mit GFX, så denne blæser luft ind på NB'en.
Denne 80mm blæser er moddet til 7V, ved at bytte rundt på ledningerne på molexstikket.

Dette giver en del FSB når jeg begynder at clocke.
Avatar billede joense Nybegynder
25. marts 2009 - 14:26 #7
Alt jeg kan se med disse programmer er :
Voltages : Der er en masse, men ikke relevant tror jeg?
TMPIN2 : 36 grader (Går ud fra det er cpu´ens temp.)?
FANIN0 : 1196 RPM
HDD : 40 grader
HDD : 45 grader  (Har 2 harddiske)

Tror måske mit bundkort er for gammelt til, at man kan måle temperatur på chipset med diverse programmer??

Jeg har egentlig plads på mit GFX til en lille blæser som du skriver, men er det klogt? Har passiv køling på GFX også så dette afgir også en del varme jo...
Derudover - er det svært at montere en lille blæser derpå, hvis det skulle ende med det?
Avatar billede joense Nybegynder
25. marts 2009 - 14:33 #8
Prøvede at måle med Speedfan også, resultaterne der er de samme, dog fortæller den om noget der hedder GPU?

GPU temperatur 80 grader står der, er det godt eller skidt?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. marts 2009 - 15:07 #9
GPU er dit gfx processor.

Om 80 grader er for meget, kommer jo an på hvilket gfx du har, samt om det er OC.

Tror du har ret mht. manglende censorer på dit mobo.

Hvad har du af blæsere i dit kabinet?
Avatar billede joense Nybegynder
25. marts 2009 - 15:14 #10
NVidia 6600 LE og intet der er overclocked, hvis det er det OC står for?

Har ikke andre blæsere i end til strømforsyningen samt cpu´en. Er dog i kabinettet plads til en blæser for og bag kan jeg se. Måske dette skulle overvejes?? Men hvis de begge blæser ind i kabinettet fra hver deres side vil jeg vel ikke opnå meget end turbulens derinde eller???
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. marts 2009 - 15:52 #11
Ja OC står for overclocking :)

Jeg ville klart smide en blæser foran og bagved i dit kabinet.

Den foran skal blæse ind i kabinettet og den bagerst skal blæse ud.

Derved får du langt bedre airflow, så dit gfx og NB-køler kan komme af med varmen.
Avatar billede joense Nybegynder
25. marts 2009 - 16:06 #12
Ok, må jeg prøve at finde så. Men hedder denne typer blæsere noget specielt og, hvor kan jeg se henne, hvilket stik, hvis der er nogle, der passer til dem på mit bundkort?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. marts 2009 - 16:17 #13
Til dit kabinet kan jeg anbefale et par stykker af dem her:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=180652&searchArea=&Soegeord=

Du skal formentlig slutte dem til et molex-stik fra din psu, da jeg ikke lige er klar over, om dit mobo levere stik til FAN
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2009 - 16:22 #14
http://peecee.dk/upload/view/161995

se lige på temperaturerne med vandkøling i stedet for de store uhyrer man altid sætter i til køling.

så ved i hvad  i skriver om.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. marts 2009 - 16:28 #15
Ja det er flot...
Avatar billede fluse Nybegynder
25. marts 2009 - 16:39 #16
enig med de blæsere thesheriff forslår, men ellers denne også et godt bud:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245181&searchArea=products&Soegeord=NOCTUA+NF%2DS12

Eller hvis det skal være lidt billigere så denne:

ID=308998&searchArea=products&Soegeord=NEXUS+REAL+SILENT

De er alle tre stort set lige gode... det er meget lidt der skiller dem ad.

Fluse
Avatar billede fluse Nybegynder
25. marts 2009 - 16:40 #17
Avatar billede fluse Nybegynder
25. marts 2009 - 16:42 #18
treatmenice, du har stadig ikke fanget at det er Nordbroen der er for varm, og ikke CPU'en eller hva? lol