Avatar billede janerusz Nybegynder
25. marts 2009 - 11:13 Der er 16 kommentarer

Filer fra Illustrator til Indesign. Hjælp!!!!

Hej

Jeg har sidder og laver nogle visitkort i illustrator og nu er det saa at de skal sendes til tryk. Og nu kommer problemet! de beder mig om at sende dem i PDF men skæremærker og 3mm beskæring, jeg ved at jeg man kan sætte skæremærker på i indesign men jeg har ikke fundet ud at hvordan jeg åbner min ai. fil i InDesign! Er der nogle der kan hjælpe mig? pls....
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2009 - 11:19 #1
<ole>

Lav skæremærker i Illustrator og gem efterfølgende som PDF fra Illustrator. Kan det være nemmere?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede janerusz Nybegynder
25. marts 2009 - 11:30 #2
Hey ole

Tak

Men hvor skal skaeremaekerne vaere placeret? Og hvad med de 3mm beskaeringskant?

Jeg synes at kvaliteten bliver ret daerlig naar jeg gemmer den er der en maade at jeg kan faa oploesningen hoejere?

paa forhaand tak

mvh

j
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 17:45 #3
lav et indesign-dokument i visitkortets størrelse.
sæt bleed til 3 mm

importér din .ai fil

eksportér til pdf med skæremærker i dine eksport-settings
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 17:46 #4
Illustators eksporterings/printmulighed er noget rod
Avatar billede janerusz Nybegynder
25. marts 2009 - 18:04 #5
jeg takker.
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 18:10 #6
velbekomme
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2009 - 18:55 #7
Hvis der skal være en beskæringskant på 3 mm, er der vel ikke så mange steder skæremærkerne kan være  =)

Derudover er der ikke noget i vejen for at printe/eksportere Illustrator dokumenter, hvis man ved lidt om det. Gør du ikke det, er skæremærkerne formodentlig det allermindste problem, du løber ind i.

Når en ikke-grafikker laver grafik til print, går det som oftest, som når en pølsemand udgiver en CD med klassiske strygekvartetter, han selv har produceret og spillet  ;o)
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 19:07 #8
hvad fanden snakker du om ?
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 19:14 #9
Prøv at stave til grafiker, og så gider jeg vist ikke kommentere dét mere efter i mere end ti år at sendt pdf'er til tryk.
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2009 - 19:42 #10
Jamen, så er det vel præcis derfor, du kun har en slåfejl at jamre over. Hvad der så får dig til at skabe dig med infantilt banderi er et lidt større mysterium  ;D
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 19:49 #11
hvorfor prøver du ikke hjælpe vores stakkels spørger ?
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2009 - 20:03 #12
Den allerstørste hjælp, man kan få, er vel, når andre prøver at få én til at tænke sig om.

Hvis man ved, hvad et skæremærke er - og der skal være en beskæringskant på 3 mm - bør man bare tænke sig en smule om.

Ved man ikke, hvad et skæremærke er, bør man sætte sig lidt ind i, hvad trykning er for noget - og i første omgang søge råd hos dén, der kan give råd: Den, der skal trykke det pågældende dokument.

Der er jo masser af andre ting, der skal afklares - såsom farvetype/-kvalitet, papirtype/-kvalitet/-sugeevne, blødning, m.m.
Derudover skal farverummet fastlægges, da skærmen, som er brugt til designfasen efter al sandsynlighed er lysår fra at være kalibreret i forhold til trykkeriets proces.
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 20:12 #13
hold da kæft du er klog

hvad hjælper det janerusz ?
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2009 - 21:33 #14
Bare fordi, jeg kan se, det hjælper spørgeren, betyder det nu ikke nødvendigvis, jeg ligefrem er klog - men det kommer vel an på, hvad man sammenligner med  =)
Avatar billede janerusz Nybegynder
26. marts 2009 - 14:00 #15
Jeg takker.
Oersted du er en fin fyr!
Avatar billede oersted Novice
26. marts 2009 - 14:12 #16
ja, undskyld jeg blev vist lidt ophidset, men håber du fik klaret opgaven ;-)