Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
24. marts 2009 - 15:02 Der er 5 kommentarer

Forskellige harddiske i RAID0

Hej Alle
Jeg har en computer med henholdsvis 2 x 150 WD harddiske som er ens, en 300 GB Hitachi deskstar og en 400 gb maxtor. alle 7200 rpm.
Jeg vil gerne have mine harddiske i RAID0, pga. ydelses forbedringen. Kan dette lade sig gøre med forskellige harddiske både af mærke og størrelse? skal de sættes ind i bundkortet i en speciel orden? skal dvd drevet være før eller efter hdd'erne? jeg havde tænkt mig at jeg ville lave en hardware baseret RAID.. Er det ikke det bedste?

Hilsen Jeppe
Avatar billede fluse Nybegynder
24. marts 2009 - 15:45 #1
Et Raid 0 kan kun bestå af 2 harddiske, og det vil være den langsomeste af de 2 der diktere både størelse og hastighed.

Man kan så, med 4 diske, lave to raid 0'er, og lave de to raid 0 til et samlet raid 0. men igen, med de diske du har vil det betyde at du kun udnytter 150gb pr. disk og at alle diskene kun arbejder med hastighed som den langsometse disk i array'et.

Der til kommer at to raid 0 i raid 0 giver en horribel stor chance for fejl!

når man laver et normalt raid 0, fordobeler man chancen for fejl, med to raid 0 i raid 0 bliver chancen så 4 gange så stor som med en enkelt disk! O_o

Hvis du virkelig vil have et hurtigt disk array, burde du overveje et Raid 5 i stedet, da det giver næsten samme preformance som raid 0 i raid 0, men med bedere sikkerhed mod fejl og/eller datatab end en enkelt disk. Det kræver dog min. 3 diske, og hælst 5 diske... Og det er altså bedst hvis de er ens da alle diske også her kun arbejder som den dårligste i raided.

Fluse
Avatar billede snowball Novice
24. marts 2009 - 15:45 #2
Det kan godt lade sig gøre, men husk følgende:

* Mindste fællesnævner bestemmer størrelsen i et RAID 0. Hvis du i dit tilfælde vil benytte alle de nævnte harddiske, så vil du kun udnytte 150GB af din 300GB og 400GB diske!

* RAID 0 giver ikke nogen form for redundans. Hvis blot 1 af dine diske i RAID'en står af, så mister du ALLE dine data i RAID'et!

Hardware RAID er altid bedre end software RAID da det ikke er CPU'en der skal håndtere det, men controlleren på bundkortet.

Sæt dit DVD drev til sidst (eller på sin egen controller hvis du har mulighed for det).
Avatar billede snowball Novice
24. marts 2009 - 15:51 #3
fluse: Det er ikke korrekt, at RAID 0 kun kan bestå af 2 diske :)
Avatar billede snowball Novice
07. april 2009 - 14:31 #4
Jeppe: Fandt du ud af det? :)
Avatar billede snowball Novice
04. august 2009 - 12:58 #5
Har du brug for mere hjælp? :)

Hvis ikke, så husk venligst at lukke spørgsmålet - http://www.eksperten.dk/faq#faq-4-2