Avatar billede vitaminen Nybegynder
24. marts 2009 - 14:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Content delivery network

Hej,

Der er et stigende behov for at hente content fra mit website fra hele verden, men min webserver står her i scandinavien. Det er ikke tungt content, som film osv, men websitet i sig selv og mindre filer.

Hvilke muligheder har jeg for et content delivery network?

Jeg har kigget på kommercielle løsninger, fx akamai.com, men er i tvivl om fordelene i forhold til fx at sætte fysiske servere op i udlandet, og kopiere statisk content over. Den besøgende rammer min server i scandinavien og bliver forwardet til en tættere server ud fra IP.

Jeg har behov for at dele én database, og er blevet anbefalet MySQL cluster? Jeg har også behov for at kunne opdatere content på alle serveren. Måske SVN er en oplagt mulighed til det?

Er cloud et fornuftigt alternativ?

Jeg anvender Apache, MySQL, PHP, Ubuntu 8.10 server

Håber at få lidt input fra Jer.
Mange tak
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2009 - 15:47 #1
Microsoft bruger Akamai, saa Akamai kan uden tvivl loese opgaven. Og ogsaa bedre end du selv kan. Jeg tvivler dog paa at de er billige.
Avatar billede aners Nybegynder
24. marts 2009 - 21:12 #2
Prøv først at komme med nogle cirkatal

Hvor kommer dine besøgende fra?
Hvornår er peak?
Hvad er peak? (?TB/md f.eks)

Hvis du har een server til at køre det der(een maskine, ikke noget cluster/virtualiseret stads), er det nok ikke den store opgave.

Jeg kan ikke tro at du ikke kan finde en udbyder i Danmark, som ikke kan løfte den opgave. Skriv lidt info om hvad du har brug for, så vil jeg gerne give et bud.
Avatar billede vitaminen Nybegynder
25. marts 2009 - 14:01 #3
Besøgende kommer fra det meste af verden - primært nord-europa, asien og USA. Hvornår traffik peaker er forskelligt i kraft af tidszoner. Peak er 6000 kb/s traffik, men ligger i gennemsnit på 1500-2000 kb/s.

Lige nu er det én virtuel maskine.

En mulighed er måske også en image caching server, hvor jeg kun har billeder og mindre filer liggende... til det har akamai en løsning, der kunne være interessant: http://www.akamai.com/html/technology/products/gtm.html

Jeg er klar over, at løsningen er meget bestemt af mine behov, men jeg er på jagt efter alternativer, så jeg kan prioritere mine muligheder i forhold til udbytte/brug af ressourcer.

Min største concern er om det kan betale sig at sætte fysiske servere op selv, eller om det er udelukket fordi en kommerciel løsning er langt bedre, som arne_v påpejer.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2009 - 02:31 #4
Du har jo flere gange understreget at det er brugere fra hele verden.

Hvis den server er overbelastet, så er det naturligvis den som skal udskriftes, men i så fald er det jo ligegyldigt om brugerne sidder på New Zealand eller i Århus.

Akamai er ikke en relevant løsning for at få mere server power. Det er der en million andre firmaer som kan gøre.

Akamai er en relevant løsning hvis det drejer som om at bringe indholdet tættere på brugerne worldwide.
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 20:36 #5
Hejsa,

Du kan prøve at kontakte mig for et forslag til en løsning.
Personligt foretrækker jeg fysiske servere.

Det kommer helt an på hvilken ressourcer din applikation trækker.
Billeder og andre statiske filer kan caches.

Det setup du beskriver kan kræve en enkelt kraftigere server eller et cluster-setup. Må ha' lidt mere information om hvad du egentligt laver. masser af sql? billede-resizes?

Fang mig på (m snabeldims apto.dk).
eller via http://www.apto.dk/

Mvh,
Michael