Avatar billede dannij Nybegynder
24. marts 2009 - 08:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til SC101 - Kun den ene disk kan findes

Hej eksperter

Jeg har købt mig en Netgear SC101 http://www.netgear.com/Products/Storage/NetworkStorage/SC101.aspx

Jeg havde i forvejen en Maxtor DiamondMax10 (Model 6L300R0) på 300GB som jeg har haft et andet kabinet som USB harddisk.

Så her jeg sammen med SC101 købt en ny harddisk -  en Western Digital WD Caviar Blue (Model WD2100AAJB) på 320GB.

Der var ikke noget indhold på den CD der fulgte med så jeg har hentet utility programmet og den nye firmware her: http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2537.

Hvis jeg kun sætter min Maxtor disk i så finder den også den. Men når jeg sætter min WD i så kan den ikke finde den. Hvis jeg tager Maxor ud og kun sætter WD'en i så finder den den stadigvæk ikke.

Det underlige er at min Maxtor er formateret i NTFS da den har været brugt som alm. USB harddisk. Den nye har jeg prøvet både at formatere i NTFS og jeg har også prøvet at slette partionen og oprette en ny udn af formatere så den ikke har noget filsystem.

Ingen af delene får min nye harddisk til at komme frem så jeg kan bruge den til spejlning i RAID 1.

Er her nogen som har haft samme problem eller på anden måde har en ide til hvad jeg kan gøre?.

Jeg ved ikke om jeg har overset noget i disse tre?:
SC101 Installation Guide
http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/195
SC101 Reference Manual
http://kbserver.netgear.com/pdf/sc101_manual_07SEP05.pdf
SC101 Setup Manual
http://kbserver.netgear.com/pdf/sc101_revised_ts_guide_sep14.pdf

Jeg håber der en en eller flere der kan hjælpe

På forhånd tak.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. marts 2009 - 08:58 #1
Er jumperen sat korrekt på din WD HDD? (Cable Select).
Avatar billede dannij Nybegynder
24. marts 2009 - 09:19 #2
Ja det er den :-)
Avatar billede dannij Nybegynder
24. marts 2009 - 09:20 #3
Ja det er den :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. marts 2009 - 09:22 #4
Ifølge WD's hjemmeside findes der slet ikke en PATA disk med den beskrivelse og ifølge google findes det part nummer slet ikke.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. marts 2009 - 09:23 #5
viker disken i en PC?
Avatar billede dannij Nybegynder
24. marts 2009 - 10:04 #6
Den er købt hos BJTrading.dk i fredags og jeg modtog den i går, men den er ikke at finde på deres side mere.

Ja disken virker når jeg sætter den til computeren via USB. den kan både finde den og formatere en. Men jeg kan ikke finde ud af om hvordan den skal formateres specielt for at virke.

Som sagt så virker den anden harddisk som har data på og er ælndre model og er formateret i NTFS da den skulle bruges.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. marts 2009 - 10:18 #7
hvordan er jumpers sat på den?
Avatar billede dannij Nybegynder
24. marts 2009 - 10:39 #8
Den er sat som cable select
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. marts 2009 - 10:44 #9
Og du er sikker på, at du har sat jumperen på pin 1+2 og ikke 5+6?
Avatar billede dannij Nybegynder
24. marts 2009 - 10:54 #10
Jeg er temmelig sikker... Men det må jeg kigge på når jeg er hjemme igen.

Jeg er bare ikke sikker på hvor meget det har at sige hvordan disken er "oprettet"/formateret
Avatar billede Rune Sommer Mester
24. marts 2009 - 14:50 #11
En Netgear SC101 kan KUN køre RAID 1 (mirroring).
Så hvis du har 2 harddiske sat ind i boksen, vil HD2 altid blive sat op som et mirror af HD1. Du vil aldrig kunne komme til at køre RAID 0 på den og få den mængde plads der svarer til HD1+HD2.
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels

Jeg kan  huske, at jeg læste mig frem til at der var forskellige ting der var af stor vigtighed.

1.
Diskene skulle være kompatiblem med enheden. Der er en liste et eller andet sted på nettet hvor man kan se den liste. Men det var dog kun FÅ diske der ikke var godkendt.

2.
Din(e) diske må maks være på xxxGB. Kan ikke huske størrelsen, men der er et loft på (så vidt jeg husker) omkring 2-300GB. Måske.

3. Jeg mindes også, at det var vigtigt at diskene skulle være ens. Altså hvis du har en WD og en MAX vil det være noget ged at få dem til at køre som raid1.

4.
Måden hvorpå diskene bliver formateret er noget NAS-enheden gør. Jeg kan ikke huske hvilket format man skal formatere diskene til, inden man sætter dem ind i boksen. Men når de er sat ind, bør man via det der install-program få dem formateret i det format boksen nu skal bruge. Ergo kan man altså ikke tage en disk med data UD af boksen og sætte den til et IDE eller SATA kabel og så forvente at se noget data. Fil-formatet er (vistnok) ikke kompatibelt med windows.

5.
Jeg kan også huske, at jeg havde nogle diske som den bare ikke ville finde. Jeg tror nok at jeg fik fundet diskene efter noget tid hvor jeg rodede med jumpere.
Mener at de også skal sættes specielt. Mener ikke at standard-slave/master setup duer.
Jeg mindes også, at selvom jeg kunne få boksen til at detektere fx. HD1, så kunnen HD1 forsvinde, hvis jeg satte HD2 ind i boksen.

På trods af en del startvanskeligheder, blev jeg aldrig helt glad for boksen. Jeg synes den er smart med et indbygget raid1 (hvis man kan få det til at virke), men dataoverførselshastigheden slog aldrig rigtig benene væk under mig. (Jeg blev nok i virkeligheden skuffet over hastigheden). Desuden synes jeg det er/var plat, at man skulle installere det der program på alle de computere der skulle have adgang til NAS-boksen.

Min løsning - som jeg nu har kørt med lige siden det andet eventyr - er at jeg har købt en billig laptop og sat den op med windows XP-pro som fil-delings-server. Denne computer kan jeg kontrollere alle steder fra vha. TeamViewer3. Den er så sat op som både netværksdrev og FTP-server. På denne måde kan jeg også langt lettere bestemme over disken. Og dog kører jeg hverken raid1 eller 2, men det ville også være langt lettere at få noget (software)raid til at fungere på min windows-server.

Mvh. Rune
Avatar billede dannij Nybegynder
24. marts 2009 - 15:25 #13
Rune

Tak for dit lange indlæg

Vi er enige om at SC101 KUN kan køre RAID 1 hvis jeg får 2 harddiske sat ind i boksen, hvilket også er formålet med den.

1.
Jeg har også fundet den liste og den siger at WD3200 diske skulle være ok. Så det er ikke et problem. Håber jeg.

2.
Den ene disk er Maxtor 300GB (fysisk 279GB) og den nye WB (fysisk 298GB). jeg så et sted på nettet der var en der havde skrevet han brugte den med 2x500GB diske. Så mine størrelser burde ikke være et problem.

3. Jeg har ikke læst noget sted at de skulle være samme fabrikat til RAID 1. Men det kan måske have noget med den firmware der er i dag. Ligeledes er det heller ikke et problem at de ikke er samme størrelse.

4.
Jeg har også læst et sted at diskene bliver formateret af SC101. Jeg har også kigget flere steder efter hvordan den nye skal formateres for at kunne læses.
Som jeg har skrevet i spørgsmålet så er min 300GB maxtor disk NTFS formateret og den kan SC101 læse hvis jeg sætter den i den ene slot eller den anden. Så finder setup programmet den som den 279GB som den er. Den har data på.
Det er den nye WD disk setup programmet ikke kan finde. Hvis jeg sætter den i sammen med Maxtor disken så finder SC101 stadig kun min Maxtor og sætte rjeg KUN min nye WD i så siger programmet at enheden mangler en disk.

5.
Jeg har ikke prøvet at flytte rundt på jumperne da der står flere steder (og som andre har skrevet i tråden) at den skal sidde som Cable Sselect. Så det gør den og det burde da ikke virke hvis jeg flytter den. Men som skrevet i tidligere trås så må jeg prøve det når jeg kommer hjem.

Jeg har ikke de store forventninger til hastigheden da det jo kun kører på 100Mbit netværk. Men jeg skal egentlig også kun kunne se billeder og streame film på/til de andre computere på netværket.
Avatar billede Rune Sommer Mester
24. marts 2009 - 16:11 #14
Ja, det virker noget mystisk at den ene disk ikke vil findes af SC101-boksen! Jeg kan dog huske, at jeg havde det samme problem med en ellers godkendt harddisk. Tror det var min IBM X60 eller noget i den stil. Jeg byttede rundt og rundt og rundt og flyttede jumpere i en uendelighed, men mener aldrig jeg fik min IBM-disk til at virke.
Og de to diske jeg ville have i boksen skulle også sidde på en helt bestemt måde før de ville virke. "Helt bestemt måde" er: HD1 skulle sidde i IDE2 og HD2 skulle sidde i IDE1. Hvis de ikke var sat op på denne måde (på trods af at diskene var 100% ens - 2 x WD 160GB) ville de ikke virke overhovedet. Så kunne jeg kun finde den ene disk.

Så det jeg tror er egentlig, at disken enten ikke vil lade sig detektere (endnu - du kan jo prøve at formatere den i forskellige størrelser/partitioner el. filformater) ellers er det en disk som SC101 bare ikke er glad for (på trods af at den er "godkendt").

Mvh. Rune
Avatar billede dannij Nybegynder
24. marts 2009 - 16:45 #15
Det er meget mystisk. Jeg må prøve at bytte rundt på dem. Men det underlige er at jeg kan sætte den nye WD til via USB og computeren finder den meget nemt.
Avatar billede dannij Nybegynder
25. marts 2009 - 08:34 #16
Her til morgen prøvede jeg igen nogle forskellige muligheder med min nye WD harddisk. Men den vil stadig kun læses via computeren og en usb tilslutning.

Derudover har jeg en noget ældre 160Gb Hitachi Deskstar som blev sat som Cable Select og som var NTFS formateret. Den disk fandt SC101 med det samme og jeg prøvede at fortsætte og fik den også frem på netværket som et netværksdrev.

Det mest irreterende er at SC101 absolut skal formatere disken man sætter i for at den virker. Men det går nok. Bare lidt øv når man har en disk som er fyldt med ca. 200GB som man skal flytte et andet sted hen og så tilbage igen.

Det nye problem er for mig at jeg ikke havde tiltænkt at SC101 skal kører 24/4/365, men kun når vi er hjemme og skal bruge det der ligger på disken. Jeg troede at hvis jeg havde sat disken op og den kan ses på netværket så kan jeg slukke for SC101 og når jeg tænder igen så skulle netværksdrevet jo gerne komme frem i stifinder automatisk når den lige har været tændt lidt tid. Er her en der har erfaring med dette?