Avatar billede Sweet1 Nybegynder
22. marts 2009 - 14:53 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Western Digital My Book USB Harddisk scannes og repareres

Hej

Jeg har en Western Digital My Book Professional USB 750 GB.

På en eller anden måde er der kommet fejl på den, således at adskillige filer er ødelagte og den er gået i read only mode.

På den disk er der documenter, film/billeder fra bryllup, alt det jeg har programmeret og meget andet, så DET er ikke en mulighed at formatere den, og har ikke plads på andre harddiske til ca. 700 GB.

Hvad er det bedste program til at scanne en sådan USB harddisk og rette de fejl der er på den ? Både frie og betalte programmer kan jeg bruge, idet mine data er så vigtige at jeg gerne betaler for det rette program hvis det virker !

Håber nogen kan hjælpe, idet jeg er ved at blive gråhåret før tid eller måske skaldet. suk.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2009 - 15:04 #1
Det er jo en ekstern disk, kan du ikke kopiere til hoved disken?

Men her er et gratis program du kan forsøge med.
http://www.pandorarecovery.com/download/

Ellers er der et godt købeprogram:
http://www.runtime.org/data-recovery-faq.htm
Men læg mærke til, at der er programmer til enten NTFS eller Fat32
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2009 - 15:06 #2
Forøvrigt, hvis du har problemer med ejerskab af filer.

Sådan overtages ejerskab af en fil
Bemærk! Du skal være logget på computeren via en konto med administrative legitimationsoplysninger.

Sådan overtages ejerskab af en fil: 1. Højreklik på den fil, du vil overtage ejerskabet af, og klik derefter på Egenskaber.
2. Klik på fanen Sikkerhed, og klik derefter på OK på sikkerhedsmeddelelsen, hvis en sådan bliver vist.
3. Klik på Avanceret, og klik derefter på fanen Ejer.
4. Klik på Administrator på listen Navn, eller klik på gruppen Administratorer, og klik derefter på OK.

Administratoren eller gruppen Administratorer ejer nu filen. Fortsæt med trin 5, hvis du vil ændre tilladelserne for filerne og undermapperne i denne mappe.
5. Klik på Tilføj.
6. Indtast den bruger- eller gruppekonto, som du vil give adgang til filen, på listen Skriv objektnavnet, der skal vælges (eksempler). Skriv for eksempel Administrator.
7. Klik på OK.
8. På listen Gruppe- eller brugernavne skal du klikke på den ønskede konto og derefter markere afkrydsningsfelterne for de tilladelser, du vil tildele den pågældende bruger.
9. Når du er færdig med at tildele tilladelser, skal du klikke på OK.
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2009 - 15:12 #3
Hvis der er kommet defekte sektorer / cluster på den, så prøv
at hente WD`s eget program
http://www.nemli.dk/hent.php?navn=WD%20Data%20Lifeguard%20Diagnostics

http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=606&sid=1&lang=en
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
22. marts 2009 - 15:46 #4
Haverslev :

Okay på min xp maskine ville den ikke rigtig noget med det program fra Western Digital, oså satte det på min bærbar med vista, og der ville den ikke køre første test færdig, og nu kører den extended test og tester den for bad sectors, og det har den sat til at tage ca. 15 timer :( - Men håber det så vil hjælpe suk.

*************

Min model er denne her på 750 GB

http://support.wdc.com/product/download.asp?modelno=WDG1T7500E&x=13&y=15

*************

Off-line :

Har kigget på GetDataBack, synes ikke der står noget om at den kan rette fejl på en harddisk, eller er det bare mig der ikke kigger ordentligt efter ?

Prøver også den Pandora Recovery, men først om et døgns tid når det fra Western Digital er færdigt.

Trist at den slags skal tage så lang tid.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2009 - 15:56 #5
Nej du har ret. Dårlig info fra mig.
De to programmer bruges til at hente Filer ud af en harddisk
som ikke er i orden. D.v.s så du kan hente dem over på den anden HD. Og derfra arbejde med dem.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
22. marts 2009 - 15:59 #6
Jeg ville bestille en ny harddisk allerede idag. Det lader til at den gamle harddisk er ved at stå af, og jo længere tid du bruger den øger du chancen for at den helt dør.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
22. marts 2009 - 16:12 #7
sn0wflake :

Der er garanti på harddisken indtil 10/31/2012 såeh skal bare redde mine data, og så kan jeg bytte den :) - Men ja enig.

**********************

Har dog også hørt at det kan være en corrupt controler. ??
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
22. marts 2009 - 16:26 #8
Grunden til at jeg ville bestille den nye disk er jo at du skal redde dine data ud. Du kunne købe en normal harddisk og smide den i din PC hvis du ved hvordan man gør. Ved godt det lyder som penge ud af vinduet, men hellere ofre nogle penge end at mister en masse vigtigt.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
22. marts 2009 - 17:20 #9
Jeg ville ønske jeg havde råd til det :/

Jeg må snakke med dem der giver support i dk og så evt. tage op til dem og sidde der og overføre eller noget.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2009 - 19:39 #10
Jeg tror ikke sn0wflake har set, at det er en ekstern HD.
Der er ikke brug for endnu en ny HD.
Derimod er jeg enig i, at du skulle have fosøgt at redde dine
data, feks. med et af de programmer jeg linkede til, før du
brugte genoprettelses programmet fra W.D.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2009 - 17:01 #11
Hvem skal have point ?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2009 - 17:09 #12
Point for hvad? Hvad er du nået frem til?
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
24. marts 2009 - 18:41 #13
sweet1: Jo, havde læst at det drejer sig om en ekstern harddisk, men han skriver også at han ikke har plads andre steder til sine 700 GB data. Derfor anbefalede jeg ham at købe en normal intern 3.5" harddisk da de ikke koster så meget som en ekstern harddisk.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2009 - 18:57 #14
sn0wflake - Det kan du da have ret, hvis sweet1 virkelig har
700GB data. Men det har han/hun vel ikke. Så jeg forestillede mig,
at data kunne hentes ud i grupper og brændes på DVD. Derefter
slettes så nye data kunne hentes ind osv. Men er der virkelig
enorme mængder data, jeg så er en ekstra HD det rigtige.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
24. marts 2009 - 19:43 #15
off-line: Det er en dyrere, og mere tidskrævende, løsning med DVD'ere til 700 GB data.

sweet1: Køb hellere en standard harddisk på 700 GB eller mere når du har råd.

Fik byttet rundt på navnene i sidste kommentar <:)
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
26. marts 2009 - 14:55 #16
sn0wflake : Har kigget på det og det er desværre blevet min løsning at jeg måtte købe en ny USB harddisk, fordi de vil ikke lade mig få en anden så jeg kan kopiere de 700 GB data over og så sende den anden ind til reperation.

Så når den anden er backed up på den nye og har været til reparation så har jeg jo så to stk. hvilket jeg gerne havde undgået, men sådan kan det jo gå.

Jeg har kigget på priser på www.edbpriser.dk, og der fandt jeg ud af at en intern koster ca. det samme som en ekstern USB.

Faktisk er de faldet så meget, at det jeg gav for min gamle for et år siden, det kan jeg få to for den dag idag :/

Off-Line : Jo faktisk er der 700 GB data, eller mere nøjagtigt er det vist 679 GB data, men anyway så skal det pilles ud, men ligenu så når jeg kopierer det fra den, så får jeg kun directory'sne og ikke filerne suk, ved snart ikke hvad jeg skal gøre, om jeg bare skal tage min tudetur og sige farvel til det.

Hvis det skal restores hos et firma, så koster det ca. 2000,00 Kr at få kigget på den, og ca. 6-8000,00 Kr. at få det restoret, hvilket er penge jeg ik lige har :(

Så har købt en ny, og skal nu "bare" have tingene kopieret over.

Jeg lod getdataback bruge 6-7 timer på at kigge på den, men da den så var færdig så kunne jeg ingen filer se jeg kunne kopiere, så ved ikke om jeg skal lade windows selv kigge på den og lade den markere bad blocks eller hvad ?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. marts 2009 - 16:09 #17
Hvad står der egentlig om harddisken i "Diskhåndtering" ?
Under egenskaber/Fejlfinding.

Men her et under alle omstændigheder et program som kan kopiere
dine filer - hvis de kan kopieres.

Vælg "Private edition" så er det gratis.
http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm
Avatar billede haverslev Novice
26. marts 2009 - 16:21 #18
Ang. dit indlæg med:
"Hvis det skal restores hos et firma ..... osv"

Det koster ikke noget at lade dette firma kigge og
http://www.badata.dk/

Deres priser:
http://www.badata.dk/priser.htm
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
26. marts 2009 - 17:09 #19
TestDisk (http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk) skulle også være god. Der er en *lang* artikel om blandt andet det program her => http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1139&page=8
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
01. april 2009 - 13:28 #20
Hmm synes det virker ret underligt, hvis jeg lader harddisken køle i et par dage, og så kopierer, så kan den kopiere filerne indtil den bliver for varm eller noget.

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes, om det er USB enheden som bliver for varm og komponenterne sætter ud, eller om det rent faktisk er selve harddisken der fejler når den bliver for varm ?
Avatar billede simon-bax Nybegynder
02. april 2009 - 09:29 #21
jeg er enig med Haverslev. BA Data har faktisk god service og hurtige til det de laver. Deres priser er også fair i forhold til mange andre firmaer. De er kun 2 gutter, men med stor erfaring indenfor Data Recovery og gendannelse af data. Jeg mener det kun koster 100-500 kr at få gendannet filer på sin USB, hvilket jeg synes er rimeligt, når man tænker på den tid og arbejde, der ellers skal lægges i det. direkte link http://www.badata.dk/priser.htm
Avatar billede haverslev Novice
02. april 2009 - 11:10 #22
simon-bax > hvorfor "svar" på dit indlæg, der er jo blot en kommentar og de link er jo allerede givet d. 26. marts 2009 kl. 16:21:35| #18

sweet1 > det kan både være motor og print/lodning der får udfald pga. varme. Printelodningen kan f.eks trække sig lidt sammen og derved skabe kontakt, indtil den bliver varmere og i den forbindelse "løsner" lodningen sig.
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 12:49 #23
Hvis du har fået oplysninger/hjælp nok?
Du lukker spørgsmålet ved at sætte flueben i "Accepter dette svar" ud for svar - udfor dem du mener der har hjulpet dig, eller beder den/dem der evt. skal have points om at lægge et svar og klikke på "Accepter svar og afgiv point" nederst.  :-)