Avatar billede plato Juniormester
20. marts 2009 - 05:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Negativ arbejdstid, regne ud hvordan?

Hej Alle

Jeg er helt ny i Excel. Jeg sidder og laver et timeregistrerings-ark, en ganske simpelt et. Timerne bliver lagt sammen uge for uge. Hver arbejdsuge bliver sammenlignet med 37 timer. Det går også fint nok hvis man har 37 eller derover. Men så snart man har under 37 timer, skriver arket bare ########.

=SUM(G9-I9)

G9 er det samlet antal timer per uge.
I9 er en fast tid på 37:00
Begge felter er formatteret til [tt]:mm

Hvordan løser jeg det negative? Har nemlig også et felt hvor jeg oplyser om det samlede antal afspaseringstimer.
Avatar billede be_nice Juniormester
20. marts 2009 - 06:26 #1
Har du mon allerede læst denne pragtfulde artikel der giver en god forståelse for dato og tid i Excel:
http://www.eksperten.dk/guide/681
Jeg vil foreslå at du lader dit ark regne som følger:
Sum af samlede antal timer i 1 celle (G9 som jeg læser dit eksempel)
Fast tid i I9
Dit felt med afspadsering skal nu i spil i en ny formel, hvor din formel =SUM(G9-I9) ændres til =I9-G9 (dette skal du bruge til at trække af din afspadseringssaldo)
Eksempel:
G9 giver 36 timer i denne uge og I9-G9 giver således 1 time, der skal trækkes fra din afspadsering (primo saldo f.eks. J9)
Så du skal have lidt flere mellemregninger i gang, men så løser du samtidig opgaven med at udregne ny afspadseringssaldo:
Håber at det hjælper dig i gang - ellers må du sige til. Du er også velkommen til at sende dit ark til mig på be_nice sn@bel@ live.dk.
/Be_Nice
Avatar billede plato Juniormester
20. marts 2009 - 06:40 #2
Tak. Jeg kigger lige på det så snart jeg får tid.
Avatar billede plato Juniormester
20. marts 2009 - 06:52 #3
Ehmm idéen virker fint nok. Har lavet en "start afspaseringssaldo" på 00:00 Men nu viser den samlede afspaseringssaldo bare ###### hvis den er i minus. Jeg vil bare den enten skal skrive eks. -01:30 (hvis man har halvanden time for lidt)..... eller 01:30 (hvis man har halvanden time for meget.)?
Avatar billede be_nice Juniormester
20. marts 2009 - 07:09 #4
Hvis du vil regne med negativ tid skal du læse nedenstående der er sakset fra den nævnte artikel:
-----
1904-datosystemet
Nu har jeg flere gange nævnt at Excel ikke kan vise negative datoer eller klokkeslæt, og det er ogsåp korrekt, hvis man anvender 1900-datosystemet, som er standard i Excel. Men skifter man til 1904-datosystemet, kan man godt vise negative datoer og klokkeslæt.

Men skifter ved at vælge Funktioner - Indstillinger. I fanebladet beregning sættes flueben i 1904-datosystem. Nu kan negative datoer og klokkeslæt vises. Vær dog opmærksom på, at allerede indtastede datoer nu ændrer sig. For eksempel vil 19-04-2005 blive til 20-04-2009.

Det skyldes at i stedet for at anvende 01-01-1900 som udgangsdato, anvendes nu 02-01-1904.

Tilføjelse: Excel kan faktisk godt vise hele negative timer minutter eller sekunder. Formateres cellen som [tt] vises hele timer, også negative. [mm] giver hele minutter, mens [ss] giver hele sekunder. Desværre kan man ikke kombinere fx [tt]:[mm] eller [tt:mm]. Det tillades ikke.
-----
/Be_Nice
Avatar billede plato Juniormester
20. marts 2009 - 07:42 #5
Ja sorry..Jeg skulle jo have læst den artikel. Tusind tak. Det virker. Må jeg benytte din email hvis der opstår andet, eller er det mest korrekt at benytte eksperten? Husk at smide et svar. :)
Avatar billede be_nice Juniormester
20. marts 2009 - 08:02 #6
Svaret kommer her - tak for point.
Jeg vil foreslå at du starter evt. spørgsmål her på eksperten, så kan andre også lære af de problemer der opstår undervejs - så kan vi altid se om det skal suppleres med at du sender mail.
God weekend.
/Be_Nice
Avatar billede xirb Nybegynder
13. maj 2009 - 13:02 #7
Hej Plato

Kunne jeg evt. få en kopi af dit Excel-ark?
Jeg står og skal bruge det samme, men der er egentlig ingen grund til at lave det forfra, hvis jeg kunne være heldig at "låne" dit.. :-)

Tak!
Avatar billede plato Juniormester
13. maj 2009 - 15:38 #8
Stik mig din mail. :)
Avatar billede xirb Nybegynder
13. maj 2009 - 16:12 #9
Cool, tak
Send meget gerne til xirb snabela hotmail
Avatar billede hnoer Praktikant
15. februar 2017 - 17:21 #10
Genialt - det virker som en drøm!