Avatar billede newcommer Nybegynder
19. marts 2009 - 01:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skæv ramfordeling til duocore

Vil 3 ramblokke af 1GB forbedre eller forringe ydelsen ved Intel duocore?
Jeg ved at windows XP kun kan brue 3.5 GB ram, Men hvis jeg sætter
4 blokke af 1GB i, vises kun, at der er 2.5 GB. Hvad er forklaringen på det? m.v.h. newcommer
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2009 - 01:36 #1
3.5 GB er ikke en præcis værdi.

32 bit desktop Windows kan se:

4 GB - mulipla af 256 MB der bruges af PCI og PCIe - lidt småting

Med store grafik kort har jeg før hørt om 2.8 GB.

Det er tid for at skifte til 64 bit !!!!

Problemet med 3 klodser og Core 2 er at så udnytter du ikke dual channel - derfor vælger man nogen gang 2 x 1 GB + 2 x 512 MB.

Jeg ved ikke om det betyder noget i praksis.
Avatar billede newcommer Nybegynder
19. marts 2009 - 01:50 #2
Tak for svaret. Det med skævfordelingen forstod jeg, men jeg
blev ikke klar over, hvorfor jeg ikke kan køre 4x1GB. Dvs.
computeren kører godt nok, men i DC egenskaber står der 2.50 GB.
Har du en forklaring på det?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2009 - 02:10 #3
Et eller andet bruger de 1.5 GB adresser.

Formentligt PCIe til dit grafik kort.
Avatar billede newcommer Nybegynder
19. marts 2009 - 02:20 #4
Ok du mener, at selv om mit grafikkort har 512MB indbygget,
snupper det alligevel 1.5 GB ram? Så er det åbenbart en fordel
at have alle 4 ramklodser i alligevel, selv om jeg kun kan se 2.5?
Læg venligst et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2009 - 02:30 #5
Den bruge ikke selve RAM'en, men den bruger adresserne.

Hvis der skal bruges 1 GB adresser til diverse bl.a. grafik kort, så vil:

4 GB RAM give 3 GB
3 GB RAM give 3 GB
2 GB RAM give 2 GB
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2009 - 02:31 #6
og et svar
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. marts 2009 - 02:56 #7
Det er ikke altid at adresserummet bliver udnyttet lige godt. Jeg her set flere eksempler på, at der bliver reserveret 1.5GB men kun cirka halvdelen bliver brugt.
Avatar billede newcommer Nybegynder
19. marts 2009 - 03:23 #8
ksoren2 - Tak for din kommentar.