Avatar billede Arsin Nybegynder
16. marts 2009 - 14:00 Der er 5 kommentarer

Kalender i Excel

Hej alle eksperter. Jeg skal lave en kalender i Excel og jeg har luret lidt på diverse løsninger der tidligere er givet herinde, men jeg kan ikke finde en som møder de krav jeg har til min kalender.
Sagen er den, at jeg skal lave en oversigtskalender for 6 kollegaer på mit arbejde. De 6 kollegaer er i et team og de har brug for at kunne se hvornår hinanden er på arbejde og hvilke opgaver de forskellige har de forskellige dage. Jeg havde forestillet mig noget i stil med følgende:
- Kalenderen skal selvfølgelig være på et helt år, men som udgangspunkt skal et skærmbillede være 2 uger.
- Hver medarbejder har 1 kolonne (dato og uge nr. ku så evt. stå til venstre)
- Der er følgende forskellige kategorier for arbejdsopgaver:
"Ikke på job, Udedag, Intern dag, Halv dag, Ledig, Weekend, Helligdag", hver kategori skal for overskuelighedens skyld have sin egen farve.
HER KOMMER PROBLEMET:
- De skal ikke bare ku vælge en kategori for den pågældende dag, men de skal ku skrive en fri tekst (så kategorierne bliver kun brugt som baggrundsfarver i felterne til at give overblik)
Jeg har tidligere haft lavet en løsning hvor jeg via en Datavalideringsliste (over katergorierne) og et vba script der søgte på kategorierne og indsatte en bestemt baggrundsfarve i cellen når den fandt den. Men min udfordring er at mine kollegaer gerne vil ha mulighed for at skrive en kommentar/fri tekst under hver dag og kun vil ha kategorier til at blive vist som farve for overskuelighedens skyld. Gir det mening?

Jeg håber min lange smøre giver mening. Har I nogle gode forslag til hvordan jeg løser dette kalenderproblem???

Jeg vil meget gerne uddybe de forskellige ting hvis I har spørgsmål.

På forhånd tak :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
16. marts 2009 - 14:15 #1
Friteksten kunne evt. lagres som "kommentar" i cellen. Ved hjælp af en Userform kunne over kalenderen kunne der foretages valg af aktiviteter / farver & kommentarer.
Avatar billede Arsin Nybegynder
16. marts 2009 - 16:18 #2
Jeg er ikke 100% sikker på at jeg ved hvad du mener, men hvis dit forslag er at lave en kommentar til hver dag som så ku være friteksten så er jeg med på den :) Men så mister man lidt overblikket synes jeg...

Kan man i øvrigt ændre sit spørgsmåls point? Det er mit første indlæg herinde og jeg vil meget gerne gi mere end 30 point hvis jeg finder en god løsning :-)
Avatar billede Arsin Nybegynder
16. marts 2009 - 16:27 #3
Er det ikke muligt at lave en form for makro hvor man trykker på en knap man f.eks. kalder "Opret ny aktivitet" og så indtaster man sit navn (for at vælge under hvilken person i kalenderen at aktiviteten skal oprettes), dato, aktivitetskategori (som så bestemmer cellens farve), og en tekst som der kommer til at stå i cellen??
Avatar billede supertekst Ekspert
16. marts 2009 - 17:28 #4
Jo - alt er muligt(næsten) via VBA. Hvis du ikke veddet - en Userform er en form for dialogboks, der kan "skræddersys".

Forslaget med kommentar-tekst var alternativ hvis der skulle tages pladshensyn.
Avatar billede Arsin Nybegynder
16. marts 2009 - 17:44 #5
Hmm må nok indrømme at jeg ikke ved meget omkring VBA eller Userform :) Har lige oprettet et nyt spørgsmål herinde "Makro der indsætter en aktivitet i en kalender" fordi jeg gerne vil give nogle flere point for en konkret løsning på mit problem.
Så hvis kan vise mig hvordan jeg laver denne kalenderfunktion med vba vil jeg gladeligt give dig alle 230 point :-)