Avatar billede dragen Nybegynder
05. juli 2001 - 05:35 Der er 10 kommentarer og
7 løsninger

IP configuration kan ikke læses

Et af mine netværkskort opfører sig underligt.
Når man tildeler det en IP-adresse, genstarter etc., og så går ind i WinIpCFG skriver denne \"Alvorlig fejl - Ip configurationen kan ikke læses\"

Hvad er galt?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
05. juli 2001 - 05:43 #1
styresystem ?
netværk/hvad bruges IP\'en til?
Avatar billede dragen Nybegynder
05. juli 2001 - 06:09 #2
Windows 98Se begge computere
Netværk - meget simpelt: 2 comp. 1 hub

Ip: fx 192.168.0.2

IPX virker fint - altså windoze\'s interne netværksprotokol, men TCP/IP virker ikke, dvs. computeren får ikke nogen IP
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
05. juli 2001 - 06:15 #3
IPX er nu ikke nogen windows netværksprotokol, men det er egetnlgi ligemeget. Det siger selvfølgelig at netkortene og netværket virker.

det betyder at det er en software/opsætningsproblem. Har du prøvet at afsinstallere TCP/IP og installere igen?

Er det på begge maskiner?
Avatar billede riversen Nybegynder
05. juli 2001 - 07:11 #4
Dit netkort er defekt, eller også er protokoller etc. ikke blevet installeret ordentligt. Du kan evt. lave en test ved at skrive ping localhost

prøv evt. at geninstallere alt under netværk for at være helt sikkert.
Avatar billede dragen Nybegynder
05. juli 2001 - 07:12 #5
Har prøvet at afinstallere etc.
og nej kun på den ene.
De er ellers sat helt ens op
Avatar billede jg Nybegynder
05. juli 2001 - 08:30 #6
Problemet opstår også hvis man \"kloner\" maskiner. Der er sandsynligvis tale om identiske computernavne. Prøv at genstarte i fejlsikker tilstand, gå ind i netværk fra kontrolpanelet og chek for dette.
Hvis det ikke er tilfældet skal du prøve at fysisk fjerne  kortet og gentarte. Installer derefter kortet som var det første gang.
Avatar billede skwat Praktikant
05. juli 2001 - 08:33 #7
<snip>
De er ellers sat helt ens op
</snip>

Vel ikke så ens at de har samme ip??
Avatar billede dragen Nybegynder
05. juli 2001 - 08:35 #8
Det har jeg prøvet, og maskinerne har ikke samme navne.
Det er nødt til at være et lokalt problem - det fremkommer også når computeren ikke er tilsluttet netværket!
Avatar billede jg Nybegynder
05. juli 2001 - 08:40 #9
Så prøv som jeg skrev at fysisk helt at fjerne kortet, gentarte uden og derefter installere det igen.
Der kan også være tale om kortfejl. Du kan evt. bytte om på kortene i de to maskiner.
Avatar billede kingled1 Nybegynder
05. juli 2001 - 08:48 #10
Har du 2 Netkort i din maskine. Evt. fast netkort ?
Avatar billede makse Nybegynder
05. juli 2001 - 09:24 #11
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
05. juli 2001 - 10:05 #12
Kingled : Gert Kingled?
Avatar billede dragen Nybegynder
05. juli 2001 - 11:49 #13
Der er ikke 2 netværkskort i maskinen - kun ét.
Avatar billede dragen Nybegynder
05. juli 2001 - 11:53 #14
Makse -> Det skyldes heller ikke duplikant-filer - desværrre. :-(
Avatar billede makse Nybegynder
05. juli 2001 - 17:42 #15
Problemet er kendt fra Windows 95. Kig på http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q191/0/64.ASP

Men når du nu kører med Win98SE, skulle det ikke være årsagen.
Hvis du ikke allerede har prøvet det, så prøv følgende.
Sluk computeren helt. Fjern netkortet fysisk, og start op i fejlsikret tilstand.
I Enhedshåndtering fjerner du alle netkort, og i Netværks Egenskaber, alle punkter der står der. Genstart computeren (Alm.) og luk ned igen.
Isæt netkortet, evt. i et andet slot, og installer de nyeste drivere. Genstart igen, og installer de protokoller mm. du skal bruge.
Avatar billede wizax Nybegynder
06. juli 2001 - 10:09 #16
Du skulle vel ikke have sat dem op til at køre med DHCP og ikke fas IP?
Avatar billede dragen Nybegynder
22. juli 2001 - 13:49 #17
Løsningen: At smidde netværkskortet langt væk og købe et nyt.... det er dog lidt underligt at kortet kunne køre et normalt netværk...

Nå, men nu virker det altså - dog med et andet kort. (Dette var en del af JG\'s svar, så han får lidt points.)