Avatar billede hoejgaard Juniormester
12. marts 2009 - 15:49 Der er 1 kommentar og
1 løsning

forskel på vektor grafik og pixel grafik

Er det korrekt opfattet, at vektorgrafik (feks. lavet i illustrator) er dannet af linier, mens pixelgrafik (feks, lavet i photoshop) er dannet af punkter ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. marts 2009 - 16:21 #1
tæt på,uen men ikke helt

Vektorgrafik er mattematiske lininger, d..v.s. alt laves som matamatik, en cirkel genereres f.eks. af en matamatisk formel. Dette betyder at alting kan scalleres i det uendelige. Du kan kigge på hele cirklen, eller bare på et lille stykke af den krymme bue der udgør cirkelbuen.

Pixel grafik er derimod punkter, der har en endelig opløsning. Hvis cirklen er dannet af punkter, vil cirklen blive mere og mere grov jo tættere du kommer på, og kommer du tæt nok vil du kun se det enkelte punkt
Avatar billede letitbeknown_dk Nybegynder
12. marts 2009 - 23:22 #2
Tænkte lige jeg ville byde ind med et visuelt eksempel :)

http://dyangochavez.blogspot.com/2007/03/vector-graphics-vs-pixels.html

Vektorer er bare vejen frem ;)