Avatar billede niemeyer Nybegynder
10. marts 2009 - 22:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

MS Office Ultimate Student edition - dagens aftenskoletilbud

Min far har på et senior IT kursus på den kommunale aftenskole købt en Office Ultimate Student edition af underviseren formedelst 400 kr (afregnet kontant og uden regning).

Han fik den på en DVD-kopi og der fulgte en produktnøgle med (25 karakterer). Underviseren, der har eget IT firma, hævdede at alt var i orden og at han havde tilladelse til at distribuere produktet. Jeg har siden checket op på hans website og det eneste produkter jeg kan finde er et antivirus og et bogføringsprogram; det er tydeligvis tale om et enkeltmandsfirma.

Derudover har jeg checket vilkårene for køb af en Office Student edition hos MS - og der står der ikke noget om distribution gennem aftenskoler... Tværtimod kan Microsoft kræve prisforskellen på den fulde Ultimate og kampagne-versionen godtgjort efterfølgende (vel en 6-7000 kr.?)

Har brug for en hurtig vurdering fra eksperterne, derfor 200 point!

Mvh,
Niels
Avatar billede snowball Novice
11. marts 2009 - 00:02 #1
Hvis man køber den nyeste og største version af Office pakken for 400kr., uden kvittering og som en hjemmebrændt DVD, så er der i mine øjne en voldsom stor rød lampe der lyser meget kraftigt.

Microsoft angiver selv prisen på Office 2007 Ultimate til at være flere tusinde kroner, så selvom personen skulle have fået noget rabat, så er det stadig meget billigt.

Men prøv at installere pakken og så derefter gå ind på nedenstående hjemmeside. Så kan du med det samme få at vide om din licens er gyldig eller ej.

http://www.microsoft.com/genuine/validate/ValidateNow.aspx?displaylang=da
Avatar billede niemeyer Nybegynder
11. marts 2009 - 07:15 #2
Foreløbig tak for svaret!

Microsoft Danmark angiver faktisk selv prisen til 400 kr. på deres kampagneside: http://www.microsoft.com/student/discounts/ultimatestudent/default.aspx, så der er (endnu) ikke nogen der er blevet snydt...

Jeg er ret sikker på, at det er en "genuine" Ultimate Student edition han har fået udleveret (og så ville den vel passere valideringstesten efter installation?) og underviseren har solgt licenser til hele aftenskoleholdet.

Men som jeg læser vilkårene skal man være under uddannelse på en (af MS) anerkendt institution og kunne dokumentere dette på forlangende. Og eftersom min far tog kandidateksamen i 1959 er det sidste årskort jo efterhånden noget gulnet i kanten...

//Niels
Avatar billede snowball Novice
11. marts 2009 - 08:16 #3
OK, den side stødte jeg ikke lige på i min søgning, så det gør det jo lidt finere i kanten.

Jeg ville prøve at installere programmet om se om den kan valideres. Hvis den kan det, så er alt jo umiddelbart godt, og din far har jo handlet i god tro.

Dog kan jeg godt se ud fra beskrivelsen på den pågældende side, at det pågældende kursus næppe er en del af den liste som giver adgang til at købe softwaren til den billige pris.

Hhmmm...
Avatar billede niemeyer Nybegynder
11. marts 2009 - 08:27 #4
Ja, han mener jo også at han er i god tro - men vil på den anden side heller ikke installere noget der ikke er lovligt at benytte.

Selv om han kan sende eventuelle erstatningskrav videre til underviseren er handlen jo lavet ved håndslag, hvilket stiller køberen ringere rent juridisk (formoder jeg da). Jeg holder lige tråden åben hen over dagen.

Tak,
Niels
Avatar billede niemeyer Nybegynder
11. marts 2009 - 10:17 #5
Har nu talt med Microsoft Kundeservice og fået bekræftet, at arrangementet godt kan lade sig gøre. Ultimate Student edition er egentlig beregnet for aktive studerende, men de (MS) er altså fleksible i fortolkningen heraf.

Tak for dine bidrag, Snowball, jeg lukker tråden og du får points.

Niels
Avatar billede snowball Novice
11. marts 2009 - 10:57 #6
Det må man sige. Der er langt fra de ting de nævner på deres side og så til et kommunalt aftenskole kursus, men det er kun godt de er så fleksible.

Tak for info (og point) :)