Avatar billede huusmannden Nybegynder
10. marts 2009 - 15:34 Der er 9 kommentarer

Formater Fujitsu Siemens bærbar.

Hej kan man formater en fujitsu siemens bærbar uden cd'er. Kan man på en eller anden måde, ikke lave det i biosen. Hvis det ikke kan lade sig gøre kan man så købe sig til det.

Jeg fik lavet formaterings cd'erne forsendt, sa jeg fik min bærbar. der er der jo en opsætning til at lave den med.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2009 - 16:27 #1
Hvordan havde du tænkt dig at geninstallere??
Avatar billede huusmannden Nybegynder
10. marts 2009 - 17:25 #2
ja hele min computer.
Avatar billede huusmannden Nybegynder
10. marts 2009 - 17:28 #3
altså starte min computer som ny. som da jeg fik den
Avatar billede vejmand Juniormester
10. marts 2009 - 17:47 #4
huusmannden >> Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt løsningen, så der kan tildeles point som tak for hjælpen.  :-)
Avatar billede og54 Nybegynder
10. marts 2009 - 19:18 #5
Jeg må forstå dit spørgsmål sådan, at din maskine er sandet til med alle mulige programmer, så den ikke længere kører ordentligt, og at du derfor gerne vil have en frisk installation, som kører glat igen.

Uden recovery CD'er kan du ikke få din maskine tilbage præcis som den var. Men det er måske også lige meget. I virkeligheden er det måske ligefrem en fordel.

I så fald ville jeg starte med at kopiere de data, som du skal bruge, over på en USB disk eller hvad du har. Derefter ville jeg give den en standard XP installationsdisk (regner med at det er XP du vil installere) og bede den boote fra CD'en. Den vil undervejs spørge dig hvor du vil installere styresystemet og den vil fortælle at sådan et har du allerede. Jeg ville nedlægge hele partitionen hvor det ligger i og oprette det på ny. Herefter vil den selv formattere disken på ny.

Når du har fået XP installeret, er det første du skal gøre at gå ind på windows update (findes som et menupunkt i ínternet explorer under funktioner). Der vil den finde updates af forskellig art (servicepakker, sikkerhedsopdateringer osv). Der er mange, og du skal genstarte et utal af gange. Hver gang vender du tilbage til windows update indtil den til sidst siger at nu er der altså ikke flere. Så har du et opdateret styresystem.

Det næste du skal gøre, er at installere et antivirusprogram. Jeg bruger det gratis AVG fra download.com

Det tredje du skal gøre er at finde alle de specielle drivere til din PC. Dem må du ind på Fujitsu's hjemmeside og hente. Der er typisk drivere til skærm, lyd, trådløst netkort osv. Alt sammen modelafhængigt, så vær sikker på hvad du henter.

Når du har gjort det og installeret dem er du færdig. Det eneste du måske ikke har, er et firma-afhængigt skærmbillede på skrivebordet, men det kan man måske nok leve uden. Og hvad du især ikke har, er alle mulige tvivlsomme tilbud på software, der løber ud efter et stykke tid. Det er du også helst foruden.

Derefter kan du lægge dine USB-data tilbage igen.

Bios'en har ikke noget med sagen at gøre...

Held og lykke.
Avatar billede vejmand Juniormester
10. marts 2009 - 19:26 #6
Er der ikke en recovery partition på maskinen?
Avatar billede huusmannden Nybegynder
10. marts 2009 - 21:57 #7
Undskyld det er første gang jeg bruger denne hjemme side så jeg skal lige sætte mig ind i det.
nej det er desværre en bærbar windows vista jeg har så det er lidt svære.(ikke xp)

Det er fodi jeg gerne vil ryde op i den og måske sælge den.
Avatar billede huusmannden Nybegynder
10. marts 2009 - 22:00 #8
hvor kan man ellers få fat i en recovery cd. til en vista bærbar.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2009 - 19:17 #9
Du har sikkert en skjult recovery partition på din harddisk, hvis ikke har du formodentlig en licensnøgle på din computer, hvis ja kan du bloy låne en OEM version af samme udgave som din licensnøgle dækker