Avatar billede sejler22 Nybegynder
10. marts 2009 - 13:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder jeg et computer-til-computer netværk?

Hej.
På en skole med masser af bærbare, optræder der regelmæssigt flere computer-til-computer netværk.
Findes der en metode til at finde host og client maskiner i disse netværk, så man kan få det uvæsen stoppet?
Jeg tænker på evt. at kunne aflæse MAC-adresser eller lign.
Jeg sidder som administrator på skolen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. marts 2009 - 13:58 #1
Jeg går ud fra at vi taler trådløst og så kan du bruge et program som Network stumbler til windows og Kismet samt ARPwatch til linux. Linux programmerne er markant bedre end dem til windows.

Network stumbler fås til PDA, hvor den kan kombineres med en GPS og dermed give dig en geografisk placering af systemerne
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
10. marts 2009 - 14:02 #2
Hmm, den løsning dur ikke...gps koordinater indenfor på en skole? lyder ikke optimalt. MAC addresser kan man ikke bruge til noget i den sammenhæng.

Bed folk om at lade være med det...tror det er den eneste måde.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. marts 2009 - 14:41 #3
ARPwatch giver dig mac adresserne og de kan også findes med netstumbler, der er processen bare manuel
Avatar billede sejler22 Nybegynder
10. marts 2009 - 14:45 #4
De fleste elever med bærbar har jeg registreret på MAC adressen, så det kan være en løsning (hvis de er registreret)
Kan man evt. se navnet på maskinen også ? (Ikke SSID)
Avatar billede sejler22 Nybegynder
10. marts 2009 - 14:46 #5
Kan de nævnte Linux-programmer findes på en alm. Knoppix version?
Avatar billede sejler22 Nybegynder
10. marts 2009 - 14:52 #6
Eller findes der en Linux-distribution, som er specielt rettet mod netværksfejlfinding?
Avatar billede swiatecki Novice
10. marts 2009 - 15:00 #7
backtrack er en linux dist(endda live) med henblik på bla netværksfejlfinding (og udnyttelsen af disse)
Avatar billede sejler22 Nybegynder
10. marts 2009 - 15:07 #8
Tak for det, swiatecki. Den prøver jeg.
Og tak også til dig, bufferzone.
Jeg venter lige med at uddele point, da det kan være der dukker flere guldæg op.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. marts 2009 - 15:17 #9
Backtrack er en hackerdistro, denne post er skrevet fra en backtrack4 maskine og den har selvfølgelig de værktøjer der skal bruges. Du kan dog sagtens bruge en knoppix eller ubuntu som du med sikkerhed vil finde lettere at installerer og bruge. Backtrack 4 beta er godt nok debian (ubuntu) baseret, men den er stadig ikke helt færdig så mit råd er at gå efter en standard distribution og hvis du ikke er rutineret linux bruger så start med net stumbler til windows og brug så arp kommandoer til at finde mac adresserne
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
11. marts 2009 - 11:39 #10
Hvis du først har lavet en mac-registrering, kan du bruge arpping til at finde ip - og når først du har ip'en kan du også finde resten.