Avatar billede gingko2 Nybegynder
10. marts 2009 - 12:24 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Snagit 9 - skærmklipsprogram (screen capture)

Jeg er usikker om mit spørgsmål om SKÆRMKLIP er stillet i den rigtige kategori?, men nu prøver jeg.

Det virker for mig helt uoverkommeligt med den engelske manual som medfølger programmet Snagit 9 (skærmklip).

Mon nogen kan sige mig, om det er muigt at give en på dansk kort letforståelig brugsanvisning på, hvordan man med Snagit 9 (jeg bruger Win XP) kan tage et enkelt skærmklip af noget tekst, evt. med en illustration.

Jeg ved, at programmet giver mulighed for en masse forkellige muligheder, men som en start er jeg kun interesseret i et ganske enkelt eksempel på. hvordan man gør.

Det må da være muligt at finde frem til en enkel fremstilling, på dansk.
Venlig hilsen
Gingko
Avatar billede be_nice Juniormester
10. marts 2009 - 12:33 #1
Jeg kender ingen dansk vejledning til SnagIT - hvilket er en skam, da det er et super program. Men du kan lige få et par korte hints til det brug du skitserer:
--> Klik på SnagIT ikonet i systembakken
--> Under "Input" menuen kan du vælge forskellige måder at tage et skærmprint - eksempler:
  --> Active Window = fotograferer det aktive vindue
  --> Region = giver dig mulighed for at vælge område med markør
Når SnagIT er aktiv bruger du PrintScreen tasten til at aktivere programmet.
Håber at dette hjælper dig lidt i gang.
/Be_Nice
Avatar billede gingko2 Nybegynder
10. marts 2009 - 18:33 #3
Tusind tak for svaret.
Men er der ikke noget om, at
1) man skal starte med at finde den side frem, man ønsker at kopiere
2) og at man dernæst skal klikke på det lille ikon, jeg har fået nederst på værktøjslinjen (fr Open Snagit)
3) og at man så skal klikke på det vindue under Profiles, formentlig det vindue der er mærket Window, hvis man vil have en kopi af hele siden, eller klikke på det vindue under Profiles, der er mærket Region, hvis man kun ønsker et udsnit, altså en stiplet linje, som jeg med venstre musetast trækker rundt om det ønskede areal på siden
4) for så til slut at klikke på Capture (er vel den runde bold for neden til højre)
5) hvorpå jeg så ikke endnu har fundet ud af,hvor skærmklippet bliver endeligt bevaret, og hvordan jeg derfra kan foretage en print eller sende en kpi af det med en mail ?
Er jeg helt ved siden af, jeg har ikke fundet noget præcist om ovennævnte hjemmelavede "manual", som jeg har delvis eksperimenteret mig frem til, men kunne du evt. rette lidt i min tekst, ville jeg være glad, så jeg kan komme videre.
Og endelig må du også gerne bekræfte, at hvis man kun føler man har brug for det jeg har sat sammen, om man så har brug for Pro-udgaven, altså den der koster penge, og som jeg forstår er en registreret version.
På forhånd tak for hjælpen, det er dejligt med sådan en håndsrækning, især når man kan få stadfæstet med "guide" med forklaring på kravlegårdsstadiet, sådan som jeg har forsøgt mig med.
Mvh
gingko
Avatar billede be_nice Juniormester
10. marts 2009 - 18:56 #4
Du er helt på rette spor - men det kan gøres lidt nemmere end du beskriver:
SnagIT kan som std. sættes op til en bestemt profil - f.eks. aktivt vindue - hvis det er denne du bruger mest.
PrintScreen knappen udfører din "Capture"
Jeg ved ikke hvordan gratis versionen fungerer, men når jeg kopierer et vindue el. så åbner SnagIT automatisk et redigeringsprogram, hvor det aktuelle klip kan bearbejdes, gemmes osv. - alt dette kan indstilles når du bliver mere fortrolig med programmet.
Om det er penge værd eller ej er op til den enkelte og ens behov - der findes andre gode gratis programmer til screendumps - f.eks. ScreenHunter - men jeg er nu meget glad for min SnagIT.
/Be_Nice
10. marts 2009 - 20:19 #5
Prøv også dette snedige program ->
http://www.gadwin.com/printscreen/