Avatar billede AndebyKLB Nybegynder
03. marts 2009 - 21:38 Der er 5 kommentarer

Lukket hjemmeside til foreningens bestyrelse

Vi er en lille forening som godt kunne tænke os en hjemmeside hvor vi kunne lægge vores møde refarater og andre gode ting op på.

Det vi forstiller os er at vi logger ind på en side hvor vi kan downloade og uploade forskellige dokumenter med vores personlige brugernavn/adgangskode og evt. med forskellige rettighedder.

Findes der nogle løsninger til sådan et formål??

Vi har vores domæne hos www.one.com
Avatar billede alsc Nybegynder
03. marts 2009 - 21:56 #1
GoMINIsite

De har mange boligforeninger - blandt andet AABs afdelinger:

http://www.gominisite.dk/anbefalinger_boligforeningen-aab.aspx

Læs mere på deres hjemmeside: http://www.gominisite.dk.
Avatar billede AndebyKLB Nybegynder
03. marts 2009 - 22:06 #2
Det er ikke sådan en løsning vi søger.

Vores synlige hjemmeside er på plads.

Det er en slags ftp server vi vil lave bare meget mere brugervenligt og da vi kun har et ftp login er simpel ftp ikke en løsning.
Avatar billede guldmand Nybegynder
04. marts 2009 - 02:45 #3
Hey AndebyKLB

Jeg synes dit ønske om en sikret side virker meget simpel og ligetil, men samtidig vil jeg sige du bør gøre dig nogle  forskellige tanker mht omfang af siden.

fx :
Hvor stort er omfanget af brugere på det ønskede site?
Hvor stort omfang af muligheder skal der være på siden, for brugerne?

Hvor sikker skal siden være (følsomme oplysninger osv)?

Disse vil jeg nok kalde 3 vigtige "fokusemner" som du bør huske da de helt sikkert vil få en afgørende betydning for den pris hvad du i sidste ende kommer til at betale for siden i tilfælde af at du/i benytter jer af en webdesigner eller lignende.

1) Simpel (Billig) løsning:

Lad os sige din side skal indeholde 20-50brugere der alle skal kunne uploade/downloade ".doc" og ".pdf" dokumenter
samt dele billeder blandt brugerne i et galleri/filhentnings system.

Samt en mulighed for at tilføje nyheder på forsiden eller lignende.

En sådan side vil være simpel at få lavet, da denne type opgave vil kunne løses i mange forskellige programmerings
sprog / database systemer.(Evt. PHP/SQL/Java/jquery eller Flash/Actionscript3.0) Det kræver ikke den store genialitet at lave et sådanne system, og hvis du besider en god viljestyrke kan du sagtens lære at lave en sådanne side selv.

En sådan type side vil være mulig at få i stort set alle e-løsnings virksomheder, frelancere eller lignende.
Siden ville nemt kunne placeres på jeres eksisterende domaine som en under side så jeres side kom til at hede:

www.jeresoffentligedomaine.dk/bestyrelsen

Da i allerede ejer domainet, kan i helt valgfrit vælge navnet på undersiden. "bestyrelsen" er blot et eksempel.

2)  En Komplet løsning (Kvalitet bestemmer pris):
En anden type side kunne være et stort community site, med mange funktioner og plads til rigtig mange brugere + mulighed for forskelige brugerniveauer(nogle brugere på siden har flere rettigheder end andre).

Mulighed for commentering af sidens indhold, lave afstemninger,  bruge kalender funktioner osv osv.

Man kunne forestille sig at man endda også indlagde en kryptering på side, så hver enkelt besøgende ser en unik version af siden og udefrakommende (ikke loggede ind personer) på ingende måde kan se indholdet.

En sådan type webløsning vil typisk blive udarbejdet i et såkaldet CMS system, hvor man kunne forestille sig at en bruger af siden (en fra bestyrelsen ) fik rollen som side administrator og stod for vedligeholdelse af sidens omfang/indhold.

Siden ville typisk blive lavet på et helt nyt domaine, som kan afvikle lige nøjagtig det udarbejdede cms system.

altså:
www.nyedomainnavn.dk

administratoren kan så via en underside evt : www.nyedomainnavn.dk/admin gå ind og vedligeholde / ændre indholdet.

Uanset om i vælger den billige eller den dyre løsning, kan du forvente gode færdigheder hos webudviklerne i danmark.
Før du vælger at betale for en hjemmeside, så få lavet dig en god kontrakt med det firma der skal lave hjemmesiden. Kontrakten garanterer jer at funktionaliteten af siden er i top og efter jeres ønsker hvis den er beskrevet i kontrakten...

Dernæst få din og FIRMAETS underskrift på den :)

En sidste helt primitiv løsning kunne jo også bare være en sharepoint eller en ftp server hvor du bare uddeler folk fastsatte kodeord.
en sådan service kan købes online meget meget billigt - og hertil kan du så uploade de filer du vil dele. (OBS: ikke tale om en hjemmeside, kun login efterfulgt af filoversigt).

Håber du kunne bruge mine råd.
Og Hvis du vil have flere råd, eller lignende. til projektet kan jeg kontaktes på guldmand at c dot dk

Mvh Jannik B. Guldmand,
Multimediedesigner studerende.
Århus
Avatar billede AndebyKLB Nybegynder
04. marts 2009 - 20:11 #4
Hej Jannik

Tak for en rigtig fin gennemgang.

Vi skal kun være 7-10 personer som skal have adgang og helst med hver vores adgangskode

Det skal være sikkert men ikke super sikker da vi ikke skal bruge det til person oplysninger.
Men det skal ikke være noget en alm person lige for fingerne i.

Der skal ikke være noget billed galleri da vi ikke har noget af bruge det til.

Jeg ville gerne kunne lave brugernavn og kodeord selv for så kan jeg vel også slettet dem igen.

Det må gerne være simpel da vi er en meget lille forening uden en stor pengepung.
Avatar billede e_w Nybegynder
05. marts 2009 - 09:23 #5
Hej

Jeg kan godt lave sådan en løsning til jer

fang mig evt. pr. mail
william@engbjerg.net

se referencer her:
www.engbjerg.net