Avatar billede visto Professor
02. marts 2009 - 22:34 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Lydsvag harddisk

Jeg skal have skiftet min harddisk og søger en der støjer så lidt som muligt i enhver situation.
Jeg er ved at løbe tør for plads med mine nuværende 40 GB, så den nye skal være markant større.
Der skal selvfølgelig ikke gås på kompromis med driftsikkerhed, hurtighed og andre gode kvaliter.

Er der ikke efterhånden kommet alternative lagrindsmedier, der ikke støjer?
Avatar billede haverslev Novice
02. marts 2009 - 22:46 #1
Hvis du skal have en harddisk der ikke larmer, så skal du have fat i en SSD disk - men de koster desværre kassen.
Nu skriver du desværre ikke om det er en 2,5" eller 3,5" disk du er på jagt efter, så her er begge dele i SSD:
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=732&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=33554432&Equal6914=&Equal174=&Direction25=0&Sorted25=&Submit.x=32&Submit.y=13
Avatar billede devus Nybegynder
02. marts 2009 - 22:53 #2
Kære visto, da SSD harddiske er betydeligt dyre, kan jeg anbefale en 3,5" disk, Samsung F1 med 32Mb Cache, størrelse kan du selv bestemme alt efter behov, men det er en god stabil og meget hurtig disk, og den larmer dog ikke så meget, den kan klart anbefales! den fås på www.edbpriser.dk
Avatar billede visto Professor
02. marts 2009 - 23:04 #3
>haverslev. Jeg har kigget på siden du referer til, men der er ikke voldsomt meget plads på diskene, og de er også for dyre.

Den behøver ikke være totalt lydløs, blot grundigt lydsvag - der er jo andre dele i maskinen, der siger lidt, så total lydløshed vil nok være kun af teoretisk værdi.

Jeg ved ikke om det er 2,5" eller 3,5", men det er standard. Jeg har aldrig set andre størrelser. Kassen er ca. 10,5 cm bred og ca. 13,5 cm lang.

>devus: Jeg kigger på din anbefaling.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
02. marts 2009 - 23:43 #4
Giver Devus ret: Samsung harddiske er generelt de mest lydsvage. Jeg har haft fire af dem siddende i et kabinet og jeg måtte se på dioden for at se om de læste - ret imponerende.

Skal det være både støjsvagt og strømbesparende kan du hente meget med en 2,5" SATA disk på 7.200 rpm. De er lavet til moderne bærbare men yder fint til de flestes brug.
Avatar billede enriko Nybegynder
02. marts 2009 - 23:43 #5
Visto,

Jeg har selv købt en intern harddisk sidste uge, hvor jeg  også havde samme problem som dig , manglende plads på den gamle,

jeg har så købt en seagate 500gb intern harddisk  sata  , hvilket kostede mig 600kr, men  gør dig selv den tjeneste og tjekke priserne på nettet , du kan sagtens få 1Tera byte for 600kr eller omkring, jeg var lidt desperat da jeg skulle købe den

intern hd 1tera byte eller 1000Gigabyte =703kr
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490160&Specs=true

Eksternt hd 1tera byte eller 1000Gigabyte =753kr

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=479723&Specs=true

Den eksterne behøver nødvendigvis ikke være den , men det er bare for vise priserne er ret lave :)

den interne støjer 27decibel , hvilket er som en  stue om natten hvor der intet tv eller noget som helst  elektriske apperater, kun stilhed :)

Din grafikkort blæser eller psu fan eller cpu fan vil nok være en del højere end  harddisk
Avatar billede haverslev Novice
03. marts 2009 - 08:44 #6
Så er det en 3,5" harddisk du skal bruge, når du skriver at den er 10,5 cm bred og 13,5cm lang

Du skal så vælge en 7200 RPM harddisk, selvom den spinner hurtiger end f.eks en 5400 RPM disk, så larmer den mindre pga søgetiden også bliver mindre.
Du skal tillige være opmærksom på, at der er IDE/ATA og SATA harddiske og det er nemmest at se hvilken du skal bruge - på kablet der er monteret på den
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede Inqk Nybegynder
03. marts 2009 - 15:14 #7
visto.

Hvis du vil eliminere støjen fra harddisken 100% skal du ikke skrue den fast. Istedet skal du få fat i noget gummi og hænge den op der hvor der plejer at sidde en CD/DVD-drev.

Hvis du vil have et meget, meget lydsvagt pc skal du have fat i en kabinet fra tyske Noise Magic. Deres tower kabinetter koster godt nok en del, tilgengæld er der alt hvad der behøves for et lydsvagt system. Gummiophæng til harddiske, gummiringe til CD/DVD-drevets skruer og et kabinet hvor indersiderne er belagt med noget støjabsorberende materiale der både sænker blæserstøj og mindsker resonans. Tilgengæld vejer computeren en hel del mere, men det er vel underordnet i den her sammenhæng.
Avatar billede visto Professor
03. marts 2009 - 15:21 #8
Mange tak for alle svarene.

Jeg vil følge jeres råd og købe en Samsung.

Det er en IDE jeg skal bruge. Og det er 3,5" jeg har brugt indtil videre. Men som jeg forstår dit indlæg, lars, så råder du til en 2,5"? Og jeg forstår at den skulle være mere stømbesparende og støje mindre. Er den langsommere eller er der andre ulemper i forhold til 3,5"? Prisen måske?

>Inqk: Som nævnt behøver den ikke være 100% lydløs, men jeg skriver mig dine råd bag ørerne til en evt. anden gang.
Avatar billede devus Nybegynder
03. marts 2009 - 18:06 #9
Kære Visto, IDE står for Integrated Device Electonic, og det vil sige at din harddisk har en printplade bagpå, de har alle nye diske, der er stor misforståelse på "ide" området, da det kabel hedder et Pata kabel.. køb en Samsung F1 3,5" det skulle meget gerne være en ligne du har i nu, da 2,5" er meget mindre, en slags bærbar harddisk, i de fleste kabinetter er der ikke plads til 2,5" diske, kun 3,5" eller 5,5" som dog er CD/DV drev.
Avatar billede devus Nybegynder
03. marts 2009 - 18:06 #10
og det skulle gerne være et "svar" hvis du kunne bruge det..
Avatar billede visto Professor
03. marts 2009 - 18:54 #11
>devus: Ja, jeg er godt nok også lidt forvirret over det der med IDE og ATA og SATA.

Jeg har de der vel ca. 6,5 cm brede stik med en masse huller i 2 rækker, mener at forstå at det er IDE. Så jeg bliver forvirret af at der fx på nedenstående
http://midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HD753LJ&goto=productinfo&mainfunc=link
står SATA II som typebetegnelse, og at grænsefladen hedder Serial ATA-300.
(Blot et eksempel; jeg har ikke tjekket priser endnu.)
Kan jeg bruge den viste harddisk med den type stik jeg anvender?

Jeg kan bestemt bruge dine svar, men venter lige med pointuddeling til allersidst.
Avatar billede devus Nybegynder
03. marts 2009 - 19:13 #12
Kære visto, da jeg kan forstå det sådan, skal du bruge en Ata/Pata disk, altså en harddisk med de bredde kabel, og her et eksempel på en fin disk, http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409661&Specs=true

skal den være mindre
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=159057&Specs=true

dog forskelligt prisleje, men jeg ville forslå den øverste hvis du står og mangler de 500GB. jeg har selv en fin erfaring med det mærke, og for at give dig lidt nærmere info på de kabel typer.

Alle harddisk er IDE harddiske, det betyder bare at der er monteret en printplade i bunden af harddisken, folk ser IDE som et kabel, som at Ata/Pata kabel.

Sata kablet, er et mindre kabel, med en 4 ledere, og er en nyere model, det kan også godt være den har 5 ledere, jeg er ikke helt sikker.

http://www.ithinkibrokeit.co.uk/articles/sata-101/images/comparison.gif
her ses et eksempel på de 2 kabel typer, de røde kabel er et Sata kabel, og det bredde grå kabel er et pata kabel, og det er de diske jeg har valgt til dig, de er pata diske.
Avatar billede haverslev Novice
03. marts 2009 - 19:16 #13
Du kan IKKE bruge den viste harddisk
(uden at skal have en SATA installeret)

IDE harddiske findes også i 2 typer, 1 ATA 100 og en ATA 133

Du kan bruge:
80Gb ATA 133 - i daglig tale IDE (den med det brede stik)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234092&Specs=true

160Gb:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=439551&Specs=true

250Gb:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409659&Specs=true
Avatar billede visto Professor
03. marts 2009 - 19:28 #14
Jeg går så ud fra, at der simpelthen ikke findes Samsung til mit brug, siden vi nu skifter til Hitachi?

Jeg går også ud fra, at Hitachi er lydsvage...Blot for at være sikker på, at vi ikke glemmer udgangspunktet.

Vi gik så ned fra 32 Mb cache til 8 Mb. Men det er der vel så ikke noget at gøre ved.

Jeg skal klart have 500 Mb udgaven i givet fald.
Avatar billede devus Nybegynder
03. marts 2009 - 19:32 #15
Visto, Pata kablerne (IDE som du nok ville kalde det) er en del forældet, og derved ville det koste mere at lave diske til ældre brug, da det er en del nemmere at lave diske med sata interface, altså sata stik, men Hitachi er gode diske, der heller ikke larmer.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409661&Specs=true
lidt over 500kr, men fin for pengene.
Avatar billede haverslev Novice
03. marts 2009 - 19:38 #16
Nu arbejder jeg med alle former for harddiske, og kan med 100% sikkerhed sige, at der er meget, meget lidt forskel på kvaliteten idag.
Så om en harddisk hedder Seagaete, Maxto (iøvrigt samme firma)Samsung eller Hitachi, så er de alle gode og brugbare - det er KUN navnet der har en anden lys :)
Avatar billede haverslev Novice
03. marts 2009 - 19:40 #17
Ups, kan ikke stave: Seagate - Maxtor
Avatar billede visto Professor
03. marts 2009 - 21:58 #18
Det ser ud til at ende med Hitachi DeskStar P7K500, 500 GB / 7200 rpm / 8 MB / ATA-133.

Jeg siger mange tak for guidningen. Især devus og haverslevs bidrag har ført til målet. Så haverslev, vil du også lægge et svar?

En sidste ting, som I kan svare på, hvis I vil:

Laveste pris iflg. edbpriser.dk er hos pixmania.com, som imidlertid fik meget dårlig omtale i DR's Kontant (el.lign.) på et tidspunkt. Så jeg er fristet til at købe hos nogle andre, men det er godt nok 160-180 kr. dyre.
Har I erfaringer med pixmania? Jeg gider ikke noget bøvl med levering, og hvis der er andre problemer af en eller anden art.
Umiddelbart ser prcdata.dk ok ud fra brugerkommentarer. Men de er så også 180 kr. dyrere end pixmania.
Avatar billede visto Professor
04. marts 2009 - 00:12 #19
Jeg havde lige overset at du, haverslev, jo har lagt svar. Så jeg kan afslutte her. Om end jeg vil være glad for at høre jeres mening om ovenstående butikker.
Mange tak for rigtig god hjælp.
Avatar billede haverslev Novice
04. marts 2009 - 08:08 #20
Kender ikke pixmania, så jeg kan desværre ikke give dig en bedømmelse af dem.
Avatar billede visto Professor
04. marts 2009 - 16:58 #21
Jeg har nu bestilt. Pixmania var ude af billedet, da jeg nåede til bestilling (vare ikke tilgængelig), men jeg havde nok alligevel valgt et alternativ, gider ikke fedte med "småbeløb" og risikere en dårlig oplevelse og en masse bøvl. Prøver nu getmore.dk.

Efter pointtildeling kom jeg til at tænke på, at I, devus og haverslev, burde have haft 30 point hver for jeres forbilledlige hjælpsomhed og hurtighed til at svare. Dem må jeg skylde jer til en anden god gang.
Avatar billede visto Professor
18. marts 2009 - 16:42 #22
Lige en tilbagemelding vedr. Hitachi DeskStar P7K500, 500 GB / 7200 rpm / 8 MB / ATA-133, som jeg endte med at købe.

Selve støjen fra harddisken er i orden, både når den arbejder og ikke arbejder, men den vibrerer en del, hvilket ikke giver lyd, når den - som nu - ligger stablet på nogle klude, der absorberer vibrationerne, men hvis jeg monterer disken normalt, så forplanter vibrationerne sig og giver en tydelig og irriterende brummen.

På min gamle disk (en Seagate) var der monteret gummi i bund og på sider. Og det er jo ganske klogt, for den var der ingen problemer med, når den var monteret.