Avatar billede andersbram Nybegynder
25. februar 2009 - 12:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hardwarefejl?

hej

Jeg har en Asus Q6600 PC med 4GB ram. Den er et år gammel men nu lader det til at der er noget i vejen med den. Jeg har brugt Vista og lige pludselig begyndte den at sløve helt ned og jeg Microsoft Search Indexing Tool kom med fejlmeldninger et par gange hvert 5. minut. Derefter havde jeg store problemer med torrentprogrammet Vuze der gav mig fejlmeldingen, Disk read error, Cyklisk Redundanstjek. Samme fejl fik jeg hvis jeg skulle pakke store .rar filer ud.

En af løsningsforslagene ved indexing værktøjet fortalte mig at genstarte, men jeg kunne ikke opstarte Windows igen derefter. Jeg kunne heller ikke løse problemet med min windows boot disk. Jeg formaterede siden så, og efter der var et hyr med alle mine opdateringer begyndte den så med de samme problemer igen. Jeg har sendt den til reperation men de kunne ikke finde noget efter endnu en formatering. Det er altså først når den er igang med at installere opdateringer en masse, at den begynder at gå kold.

Nogle gange ved opstart går den i gang med at søge drevene efter for fejl, men derefter får jeg blå skærm med hukommelsesdump og sådan.

Jeg kan ikke bare sætte den til reperation igen, da chancen for de igen ikke finder noget er stor. Derfor bliver jeg nødt til at forklare dem problemerne således at jeg kan få noget ud af det.

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe!
Avatar billede darrich Novice
25. februar 2009 - 14:04 #1
Følgende er mulige fejlkilder:
- harddisk med defekte sectors
- fejl i ram (i højt adresse område)
- sikkerhedsproblemer og virus på nogle at de medier som du anvender, eventuelt kommet ind i forbindelse med "download".  Hvad anvender du af sikkerheds software?
Avatar billede andersbram Nybegynder
25. februar 2009 - 14:09 #2
Jeg har brugt Trend Micro 08/09 siden jeg fik computeren. Jeg har megen lidt viden på hardwareområdet så nogle stikord til reperatøren er hvad jeg skal bruge. Men hvad betyder defekte sectors og fejl i ram (i højt adresse område)?
Avatar billede andersbram Nybegynder
26. februar 2009 - 14:11 #3
Er der andre som har et godt forslag? Leder efter flest mulige årsager, da jeg virkelig ikke orker(eller har råd til) at sende den afsted til reperation mere end en gang til
Avatar billede darrich Novice
03. marts 2009 - 09:34 #4
Step 1 sikkerhed:
Lav en sikkerhedsmæssig oprydning op på din pc
Antivrus scanning, spyware scanning.
Hvis du har mod på det så gennemfør proceduren herfra -> http://www.eksperten.dk/artikler/1123

Step 2 hardware:
Defekte sectorer = områder med fejl på harddisken

Kør din pc op i dos prompt og kør: chkdsk /f
Det kan rette den type fejl.

**

Fejl i RAM = hvis den ene af dine ram klodser har en fejl, så kan det resulterer i mærkelige ting, fejl og crashes.
Hvis det er i det hukommelses/memory område, som først tages i brug, når pc'en er hård belastet, så opleves fejl først på det tidspunkt.
Formoder der er 2 x 2 gbyte sat i.
En måde at finde ud af det på, er ved at prøve at sætte anden ram i. Hvis du ikke har den mulighed så prøv at pille en af klodserne ud, og se om den så virker. Byt derefter til den anden klods. (RAM skal sidde i første bank - se eventuelt bundkort manual)
Avatar billede andersbram Nybegynder
06. juli 2009 - 23:20 #5
Dette var korrekt, men jeg kan ikke uddele mine point :S
Avatar billede darrich Novice
16. juli 2009 - 19:20 #6
smider lige et svar, så kan du... :o)