Avatar billede gudfuddi Nybegynder
24. februar 2009 - 21:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Min SATA dvdbrænder forsvinder???

Hey i kloge hoveder :D

Jeg har et Asus P5k pro bundkort hvorpå jeg har sat 2 stk harddiske til via IDE stikkene.

Og nu kommer problemet. Jeg har sat min dvdbrænder til i SATA port 1, og når jeg tænder computeren vises det godtnok. Men pludselig forsvinder drevet og det kommet kun igen ved og sætte det over i f.eks. SATA2 porten. Efter et stykke tid sker nøjagtig det samme..

Hvad gør jeg for at drevet forbliver der?!

// Dsted
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2009 - 21:51 #1
Det tyder som regel på et dårligt SATA stik, så smut ud og køb et nyt SATA kabel med "låse tap" på stikkene

http://www.e-tech.dk/sata-kabel-laas-pi-1841.html
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2009 - 08:02 #2
hvilken bios har du installeret.

min hedder 1613 og har ikke de problemer.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5Q%20PRO

m.v.h
Avatar billede gudfuddi Nybegynder
25. februar 2009 - 15:55 #3
Tvivler på det har noget med kablet og gøre.. Har bare den BIOS der var på moboet da jeg købte det
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2009 - 16:38 #4
du har accepteret et svar uden at få det????????

hvorfor tror du de laver nye bios - de må da have en vis indflydelse på hardwaren i maskinen.

jeg har det samme kort og på min er der ingen problemer.

hvorfor tror du jeg skrev det - hvis der er hardware fejl er de ofte relateret til bios
Avatar billede haverslev Novice
25. februar 2009 - 18:21 #5
Ja, der er nu masser af folk der har haft samme problem, både med Sata harddiske og DVD-drev og problemet VAR for "løse" sata stik.
Det der sker er, at når stikkene (især på bundkortet) bliver lidt varme, så mangler der korrekt kontakt og det løser de nye kabler. De kabler med låse er netop fremstille, fordi der var/er problem med de forhåndværende Sata stik

Ps. ingen af bios opdateringene har indflydelse eller rettelser til/på SATA
Se f.eks selv versinon ændringerne igennem