Avatar billede heine11 Nybegynder
22. februar 2009 - 19:43 Der er 10 kommentarer

Hjælp til netværk

Mit netværk så ud på følgende måde
TDC Netopia-router  --> Router (N) --> Stationær Pc
                                  --> NAS-Disk

Router (N) er købt for at give mere power på signalet (derfor 2 routere)
Denne opsætning fungerede fint - Men pga. ombygning har jeg brug for at få flyttet min router (N)- Derfor vil jeg gerne lave det om til det følgende

Der er tilføjet en switch og en netværkspriner (kabelført)

TDC - Netopia-router  --> Router (N) --> Stationær PC
                            --> Netværks printer
                                    --> Switch      --> X-box
                                                  --> NAS-disk

Efter jeg har lavet den nye opsætning kan jeg ikke kommunikere fra min stationære pc / Bærbare PC til min NAS-Disk - Den skriver en fejlmeddelse med at den ikke kan genoprette forbindelsen til 192.168.10.199\pubilc

Jeg har et program der kan "tegne" mit netværk (Pure Networks Network Magic)- og her kan jeg godt se enhederne - Jeg kan se om min X-box er tændt eller slukket, og jeg kan se min NAS-disk- så der er en eller anden form for forbindelse - men jeg kan altså ikke kommunikere med dem via mine pc'er

Jeg har forsøgt at koble min NAS-disk direkte til min router(N) men det hjælper ikke. Jeg har også forsøgt at koble min printer fra men det hjælper heller ikke - Kan der være nogle konflikter med IP-adresser eller andet - og hvordan retter jeg det i givet fald.

Min printer har en adresse der hedder 192.168.10.199
Avatar billede heine11 Nybegynder
22. februar 2009 - 19:46 #1
Det ser lidt dårligt ud på grafikken  Så jeg forsøger lige at beskrive det ...

Router har 3 forbindeler - 1 til stationær pc, 1 til printer og 1 til en switch

Fra switchen er der forbundet 2 enheder - en nas-disk og en x-box
Avatar billede fedora Nybegynder
22. februar 2009 - 19:59 #2
Modtager din NAS-enhed en dynamisk IP-adresse eller har du angivet en statisk?
Har du evt prøvet at pinge den for at se om den giver noget svar på IP-adressen?
Avatar billede heine11 Nybegynder
22. februar 2009 - 20:05 #3
Hej fedora

Jeg ved ikke om IP adressen er dynamisk eller statisk - jeg ved at jeg plejer at skrive

http://192.168.10.199:5000/webman/index.cgi

i adressefeltet i explorer for at "snakke med den" - men det virker ikke mere

Jeg ved ikke hvad det vil sige at pinge den

Sorry - jeg er mega lidt it'agtig :-)
Avatar billede fedora Nybegynder
22. februar 2009 - 20:07 #4
Har din NAS enhed et hostname (et navn), for så kan du evt pinge dens navn, og derved få dens IP-adresse.

Du skriver også du har et program, der kan tegne netværket, giver den dig ikke muligheden for at se IP-adresserne på dine enheder?
Avatar billede heine11 Nybegynder
22. februar 2009 - 20:18 #5
Jeg kan komme ind på enheden via et link

her kan jeg se at enheden hedder "Nas-Disk"

At den er sat til "Hent netværkskonfiguration automatisk (DHCP)

Er det det du mener ?
Avatar billede fedora Nybegynder
22. februar 2009 - 20:35 #6
Ja, så pinger du navnet "Nas-Disk" og så skulle du kunne få IP-adressen på den.
Avatar billede fedora Nybegynder
22. februar 2009 - 20:37 #7
Hov havde først set nu du ikke ved hvordan man pinger. Jeg går ud fra du ved hvad kommando promten er. Den skal du åbne og så skriver du "ping Nas-Disk".
Avatar billede freddie_dk Nybegynder
23. februar 2009 - 07:52 #8
Det som er sket er at efter du har flyttet rundt, har din NAS-disk fået tildelt en ny ip-adresse. Det er pga. du har haft lukket router og nas-disk ned.

Gør som fedora skriver:
Åbn "kør" i startmenuen
Skriv "cmd"
Dette åbner kommandoprompt'en.
Her skriver du "ping nas-disk"

Så skulle du gerne få et svar fra en ip-adresse, som er din Nas-disks nye adresse.

Men for at undgå problematikken en anden gang, kan du enten gå ind på dit interface til disken og angive en fast ip-adresse, som f.eks. 192.168.10.200
Eller istedet for at skrive: http://192.168.10.199:5000/webman/index.cgi
så prøv: http://nas-disk:5000/webman/index.cgi

Du må lige melde tilbage om du har fået hul igennem ;)
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
23. februar 2009 - 10:12 #9
Min printer har en adresse der hedder 192.168.10.199

jeg ved at jeg plejer at skrive

http://192.168.10.199:5000/webman/index.cgi

Det tager mig ikke to kopper kaffe at se, at der er en IP konflikt der da...

Skift din printers IP adresse til eks: 192.168.10.198 og så er den prut slået

(Husk at opdatere computere som printeren evt er koblet til)
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
18. september 2009 - 12:34 #10
Skulle denne tråd ikke se at blive lukket?