Avatar billede visto Professor
22. februar 2009 - 11:03 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

Video på hjemmeside: filkonvertering, -formindskelse, software

Jeg overvejer at lægge nogle små videosekvenser på min hjemmeside.
Jeg har et digitalkamera, der laver .MOV filer.

Jeg vil gerne have svar på følgende:
1) Hvilken filtype konverterer jeg mest fordelagtigt til (så flest kan se det med færrest problemer)?
2) Hvordan mindsker jeg filens størrelse?
3) Hvilke koder skal jeg bruge, når et visningsvindue skal placeres på hjemmesiden? - eller jeg kan vel i første omgang blot placere et link og så lade filen åbne i Media Player?
4)Er der et freewareprogram, der kan klare såvel konvertering som fil-formindskelse?
Avatar billede stone Forsker
22. februar 2009 - 12:17 #1
Faktisk kan du det hele med windows movie maker..som er standard på alle med XP. Muligvis også Vista...
Avatar billede visto Professor
22. februar 2009 - 15:19 #2
Jeg kan ikke importere .MOV filer i movie maker. Så med mindre der er et eller andet jeg har overset, så efterlyser jeg stadig et bud på et freewareprogram, der kan klare den del af opgaven.

Spørgsmål 1) er stadig aktuelt:
Hvilken filtype konverterer jeg mest fordelagtigt til (så flest kan se det med færrest problemer)?
Avatar billede visto Professor
22. februar 2009 - 15:57 #3
Jeg har kigget nærmere i movie maker for at finde de øvrige ting. Jeg kan heller ikke (naturligvis vil jeg næsten tilføje) se nogen hjælp til, hvilke koder (her tænker jeg på html eller hvad det nu vil være) der skal placeres i sidens kildekode for at få et klip afspillet direkte på siden. Så jeg er ikke rigtig kommet videre.
Avatar billede stone Forsker
22. februar 2009 - 23:00 #4
Her er en som kan konverter mov to flash

http://www.softplatz.com/Soft/Audio-Multimedia/Video-Tools/Moyea-Video4Web-Converter.html

herefter bruger du følgende kode i en html

<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
  codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,79,0"
  id="stemning" width="1036" height="860">
  <param name="movie" value="stemning.swf">
  <param name="bgcolor" value="#0A345A">
  <param name="quality" value="high">
  <param name="menu" value="false">
  <param name="wmode" value="transparent">
  <param name="allowscriptaccess" value="samedomain">
  <embed type="application/x-shockwave-flash"
  pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"
  width="600" height="250"
  name="stemning" src="stemning.swf" //ændre stemning.swf til din flash
  bgcolor="#0A345A" quality="high"
  menu="false"
  wmode="transparent"
  swLiveConnect="true" allowScriptAccess="samedomain"
  ></embed></object>
Avatar billede visto Professor
22. februar 2009 - 23:57 #5
Det ser ud til, at vi er på vej:
Programmet konverterede .MOV til .flv.
Jeg har derefter sat filnavnet (MVI_1471.flv) ind i din kode, og jeg har ændret til width="640" height="480".
Jeg har uploadet både videofil og siden med koden til roden af mit site. Men når jeg går ind på siden, sker intet. Man kan kun se, at der står "tekst" under det helt blanke sted, hvor videoen er indsat.

Hvad er galt?

http://vinsiderne.dk/test.htm
Avatar billede stone Forsker
23. februar 2009 - 09:20 #6
Formatet *.flv er et flash redigerings format og ikke et format der kan køres i en html.

Formatet skal være *.swf

har du mulighed for at vælge *.swf når du konvertere?
Avatar billede visto Professor
23. februar 2009 - 11:18 #7
Nej, jeg kan ikke konvertere til .swf med dit program, kun til følgende: .mp4, .3gp, .3g2.

Jeg ville prøve at åbne .flv filen med Macromedia Flash MX, men den kan kun tage .fla, for ellers kunne jeg jo - om end det er lidt bøvlet - have skabt en .swf fil den vej.
Avatar billede oersted Novice
27. februar 2009 - 21:33 #8
I flash: hent FLVplayback ind på din stage fra components panel.
Sæt parametre: URL som skal hentes (din flv-fil) - længde

publicer som .swf - så kører din video hér
Avatar billede visto Professor
28. februar 2009 - 11:18 #9
>oersted: Tak skal du have.
Dit svar mindede mig om, at det er en del tid siden jeg sidst har lavet flash, så jeg skal lige bruge lidt tid til at genopfriske det. Og tid har jeg ikke disse dage. Så jeg vender tilbage på et senere tidspunkt.
Jeg har dog konstateret, at flv kan hentes ind på stage, så lidt videre er jeg kommet.
Avatar billede oersted Novice
28. februar 2009 - 11:22 #10
jamen, så er det jo bare udover stepperne, ikk ?
Avatar billede oersted Novice
28. februar 2009 - 11:26 #11
men - det tar altså kun ca 20 i flash ..... og jeg mener 20 sek
Avatar billede visto Professor
28. februar 2009 - 13:28 #12
Jeg kan ikke huske hvor de der URL parametre osv er. Prøvede umiddelbart at afspille swf filen, uden at indstille noget, og det gik ikke helt som det skulle. Så det kommer til at tage lidt længere.
Avatar billede stone Forsker
28. februar 2009 - 14:07 #13
Lidt OT....

Visto...

Jeg vil lige give kompliment til jeres vinside, meget flot og personlig læsning.
Avatar billede visto Professor
28. februar 2009 - 14:19 #14
Mange tak for de pæne ord :-)
Avatar billede oersted Novice
28. februar 2009 - 14:22 #15
hva for nogle pæne ord ?
Avatar billede oersted Novice
28. februar 2009 - 14:26 #16
undskyld, læste ikke tråden ...

kig i component inspector !
Avatar billede visto Professor
25. marts 2009 - 17:56 #17
>oersted, jeg er nu så småt begyndt at se, om jeg kan komme videre med video og Flash.
Det er lykkedes mig at importere videofilen, placerer den på stage, og der er også lyd på, når jeg tester filmen som .swf. Men der er ingen lyd på, når jeg afspiller i selve programmet. Ved du hvordan jeg får det?
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 18:04 #18
i hvilket program ?
Avatar billede visto Professor
25. marts 2009 - 18:06 #19
flash
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 18:15 #20
ingen lyd når den publiseres og swf vises i html ?
Avatar billede visto Professor
25. marts 2009 - 18:39 #21
Jeg er slet ikke nået til at få det i html. Det er når jeg er i Flash i redigerings-mode og afspiller .fla filen, at der ikke er lyd. Når jeg derimod afspiller .swf (Control -> Test movie) er der som nævnt lyd på.
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 18:45 #22
jamen så virker det jo ?
Avatar billede visto Professor
25. marts 2009 - 20:58 #23
Ja, det kan du have ret i. Jeg var begyndt at få fokus på at klippe og på anden måde redigere filen (og det lader sig jo ikke rigtig gære uden at man kan høre lyden), men det var jo ikke indeholdt i mit oprindelige spørgsmål, så spørgsmålet er faktisk besvaret. Jeg fortsætter med lyd-problemet i et andet spørgsmål.

oersted, vil du lægge et svar, så jeg kan uddele point?
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 21:06 #24
jo. men du kan jo ikke klippe videoen i Flash
Avatar billede visto Professor
25. marts 2009 - 21:19 #25
Så bliver det jo lidt kluntet. Jeg havde aldrig forestillet mig, at de videoer jeg optager er grydeklare til at offentliggøre på nettet uden redigering...

Jeg kan så lige fortælle om andre erfaringer, jeg har gjort mig undervejs: Jeg konverterede min .MOV fil til AVI for at prøve at arbejde med den i Moviemaker. Der kunne jeg klippe. Men Moviemaker kunne kun gemme i .WMV, hvor jeg på det tidspunkt gik efter at kaste filen på nettet i AVI-format. Men efter en konvertering fra MOV til AVI til WMV, så var resultatet meget lidt kønt, jeg vil kalde det ubrugeligt.

Det er klart, at jeg kun kan bruge et format, der kan redigeres. Det burde jeg selvfølgelig have gjort opmærksom på fra begyndelsen. Beklager.
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 21:55 #26
Udgangspunktet for en vellykket .flv fil er jo en god mov eller avi fil uanset hvilket program du så end anvender til redigeringen, ikke sandt ?

Anvender du Sorenson Squeeze til konverteringen ?

Nu kender jeg ikke programmerne du nævner da jeg arbejder på Mac, hvor det enten er Imovie eller Finalcut der anvendes, men princippet er jo nok det samme.
Avatar billede oersted Novice
25. marts 2009 - 22:14 #27
1) Hvilken filtype konverterer jeg mest fordelagtigt til (så flest kan se det med færrest problemer)?
flv

2) Hvordan mindsker jeg filens størrelse?
Sorenson Squeeze klarer det job, ikke gratis, men billigt ift. hvad det kan.

3) Hvilke koder skal jeg bruge, når et visningsvindue skal placeres på hjemmesiden? - eller jeg kan vel i første omgang blot placere et link og så lade filen åbne i Media Player?
den har du klaret med ovenstående, du publicerer din flv via en swf fil

4)Er der et freewareprogram, der kan klare såvel konvertering som fil-formindskelse?
muligvis, men prøv Sorenson, det er programmet til den slags
Avatar billede visto Professor
26. marts 2009 - 12:04 #28
Jeg kan efterhånden se, at jeg burde have taget en form for grundkursus i hvad det her med video handler om, inden jeg overhovedet begav mig ud i at stille spørgsmål. Jeg troede det var en relativt enkel ting, men det er tydeligvis ikke tilfældet.

Soerensen Squeeze er med sine $499 for dyrt på det stadie jeg er, hvor jeg endnu ikke ved, hvor meget jeg vil bruge dette med video på min hjemmeside.
Mit Flash program (Macromedia) arbejder med .fla filer ikke .flv, men det er vel ligemeget; resultatet bliver under alle omstændigheder .swf.

Men så er der jo lige indskudt opgaven med at redigere i filen først, og da det ikke kan lade sig gøre i Flash, så skal jo lige en anden vej rundt før jeg evt. ender med en .swf fil.
Avatar billede oersted Novice
26. marts 2009 - 13:06 #29
Ok nu sagde jeg billigt, det er jo så ikke helt rigtigt.

Jeg kan godt se problemet med formaterne og et evt. kvalitetstab ved konverteringen

prøv evt dette:
http://www.xilisoft.com/video-converter.html
Jeg ved ikke om der findes et gratis software som kan gøre det ordentligt ?

Hvis du ikke skal lave den store redigering, men bare klippe kan det gøres i Quictime Pro
ellers er der vist et par forslag her: http://www.photography-forums.com/edit-mov-file-windows-t51752.html

Flash har faktisk selv en videokonverter, så du kan importere en mov-fil direkte i Flash. (så du behøver ikke Sorenson)
Avatar billede visto Professor
26. marts 2009 - 13:47 #30
Som nævnt har jeg med held impoteret .MOV direkte i Flash. Intet problem - men så var der problemet med ikke at kunne klippe i Flash.

Jeg kigger videre på dine forslag.
Avatar billede oersted Novice
26. marts 2009 - 13:57 #31
så beklager jeg at jeg øgede din forvirring ved at nævne squeeze ..
Avatar billede visto Professor
26. marts 2009 - 15:13 #32
Ja denne her http://www.photography-forums.com/edit-mov-file-windows-t51752.html handler jo om præcis mit spørgsmål - og det bliver også indviklet, når man begynder at læse.

Første gang jeg prøvede med Moviemaker, havde jeg som nævnt i første omgang konverteret fra MOV til AVI, for at erfare at Moviemaker gemte i WMV (ja undskyld mig: til helvede med alle de formater), hvilket som nævnt ikke var kønt at se på.

Men jeg har lige prøvet at konvertere fra MOV direkte til WMV for så at importere i Flash og publishe som SWF, og det så acceptabelt ud - eneste ulempe var at lyden var bagefter billedet. Men det må kunne løses. Jeg har ellers foretaget alt i 30 fps hele vejen.
Avatar billede oersted Novice
26. marts 2009 - 15:21 #33
hmmn, eksporterer flash måske i 25 fps ?
Avatar billede visto Professor
26. marts 2009 - 15:50 #34
Det kunne godt se sådan ud, for hvis jeg importerer ved 25 fps, så kører det synkront. Så løftet om at der bliver synkronisert til Flash, som man bliver stillet i udsigt undervejes i processen, fungerer åbenbart ikke efter hensigten.

Den her løsning er acceptabel til den begynder-brug der handler om at undersøge om det med video er noget jeg vil finde anvendelse for på hjemmesiden.

Så nu kan du godt lægge et svar, oersted. Og jeg siger tak for hjælpen.

Så vidt jeg kan se, kan jeg mindske filen ved at vælge forskellige lyd- og billedkvaliteter i Flash's Publish Settings.

Der findes mange freeware programmer, der kan konvertere. Det jeg prøvede her i sidste omgang, og hvor det så ok ud hedder Prism Video Converter.

For at sumere processen op, hvis andre skulle komme i samme situation som mig, så har jeg tænkt mig at gøre følgende:

1) Konvertere .MOV filen til .WMV vha. Prism Video Converter
2) Redigere .WMV filen vha. Windows Movie Maker
3) Enten bruge .WMV filen som den er eller lave den om til .SMF vha. Macromedia Flash. Her vil jeg afstemme forholdet mellem billed-/lydkvaliet og filstørrelse. Jeg hælder til .SMF-løsningen, fordi jeg tror at dette videoformat kan køre samtidig med at videoen indlæses i baggrunden, mens jeg tror at .WMV filen skal indlæses helt, før filen starter, så det vil give ventetid. Og så har jeg også filformindskelsesmuligheden ved hånden umiddelbart.
Avatar billede oersted Novice
26. marts 2009 - 16:28 #35
jeg har selv været glad for .flv formatet som netop streamer rigtig fedt, har f.eks. brugt det på www.cubusfilm.dk

held og lykke med projektet

vh Jesper
Avatar billede visto Professor
26. marts 2009 - 17:29 #36
Jeg har nu lige testet det, også ved at indsætte det på .htm-side efter Stone's opskrift. Og det virker jo fint.
Så der er point til jer begge. Tak for hjælpen.

Lige en sidste ting, hvis du ved det, oersted: Når jeg kører flash-filmen, så kører den i ring. Der er så vidt jeg husker en måde, man kan få den til at stoppe efter én afspilning, jeg kan bare ikke huske hvordan.
Avatar billede akyhne Nybegynder
23. maj 2009 - 03:25 #38
SWF formatet er elendigt at styre via de afspillere jeg har set. Flv formatet er meget bedre og giver mange flere muligheder med f.eks http://www.longtailvideo.com/players/jw-flv-player/ som er en af de mest udbredte afspilelre på nettet.
Den findes også i en version til at afspille wmv filer: http://www.longtailvideo.com/players/jw-wmv-player/

Min erfaring er at hvis du vil have lav bitrate - under 700kb/s, er .flv formatet det bedste. Over det er wmv formatet det bedste.

Med hensyn til codecs: Brug hvad der kommer med Windows og de programmer du bruger, så er du som regel dækket ind hvad angår kompatibilitet.
Glem alt om codec pakker som alligevel ikke bringer andet end problemer for andre.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2009 - 18:23 #39
jeg ville bruge mpeg-2 formatet, de bruger jeg til mine videoer på youtube, kvaliteten bliver god, og en fil i HD fylder ikke særlig meget i det format.
Mvh. Andreas - http://spilsamling.blogspot.com/
Avatar billede visto Professor
04. juni 2009 - 16:50 #40
Jeg ser først jeres indlæg nu, akyhne og computerfritz, idet de der automails fra eksperten, som man modtager når nogen kommenterer, ind imellem bliver siet fra enten af tdc's spamfilter eller også af mit virusprogram. Og det skete netop i forbindelse med jeres kommentarer, som jeg takker for.

Andreas, jeg synes din løsning ser god ud. Kan du fortælle mig, hvordan du indsætter playeren på din hjemmeside? Jeg går ud fra der linkes til videoen på YouTube, men hvordan får du videoen integreret på din side?
Avatar billede akyhne Nybegynder
04. juni 2009 - 19:01 #41
Når du besøger Youtube, er der et embed link ved hver video. Du kopierer blot koden og sætter dfen ind i din html.

Eks:
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/I-fomWz7tfY&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/I-fomWz7tfY&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Fordele og ulemper:
Alle kan se dine film, kommentere på dem osv.
Videoen kan ikke vare længere end 5 minutter.
Du skal uploade MEGET store filer for at få rigtig god kvalitet, da der går en del til i Youtubes konvertering.
Du kan ikke selv kontrollere dimensionerne på filmene.
Dine film skal laves i de rigtige formater hvis de skal godkendes som HD & HQ videoer.