Avatar billede jokerper Nybegynder
21. februar 2009 - 09:44 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af lan netværk - hvor mange installationer

Hej Eksperter

Når man skal opsætte et lan netværk kan man så fra routeren sætte et kabel som starter det hele eller skal man starte med fx 4 kabler et til:
1 til stuen
1 til kontor
1 til 1. sal
1 til køkken

og herefter koble

1 pc i stuen
3 pc på kontor
2 pc på 1. sal
1 pc i køkken

Eller skal der fra routeren være

1 til stuen
3 til kontor
2 til 1. sal
1 til køkken

Altså så man trækker 7 kabler ud fra routeren og ved evt. udvidelser hvordan gør man så? er det med switch eller starte tilbage fra routeren.

Spørgsmålet kan man i princippet kører flere ip-adresser på samme netværkskabel fx
til kontor: 1 kabel fra router og så tilslutte 3 pc på dette kabel?
Avatar billede nidyahou Praktikant
21. februar 2009 - 09:53 #1
routeren giver dig 1 ip adresse udadtil. Hvor mange du kobler på bagved er sådan set ligegyldigt, så længe du har porte nok til det.

Jeg forsøger at tolke din opsætning og så ville jeg måske have

oO-internet-Oo <- [1 router] <- [(1 kontorhub <- 3 pc'er), (1 1.sal hub <- 2 pc'er), (2 pc'er)]

eller switch hvis du hellere vil det end hub's
Avatar billede newts Nybegynder
21. februar 2009 - 10:51 #2
Du kan godt nøjes med et kabel der løber rundt til alle PCerne, men så skal der sidde en switch ved hver PC.
Hvis du skal bruge netværket til "SPIL" vil jeg dog anbefale en "stjernekobling" med EN switch som har en port til hver tilsluttet PC, da kommunikationens hastighed så vil være maksimum.
Hvis de 3 PCer på  "kontor" skal bruges til spil, op mod hindanden, er det nok at de 3 er på den samme switch.
Hastigheden ind og ud af huset er afhængig af den forbindelse du har købt, og den er normalt ikke over 50Mb, og så behøver du ikke en total stjernekobling.
Avatar billede jokerper Nybegynder
21. februar 2009 - 11:09 #3
Okay dvs. at jeg godt kan have et kabel som nærmest løber rundt i hele huset fra routeren, såfremt de ikke bruger netværksressurser samtidigt.

Det er fordi min bror har lavet dette netværk og har sådan set kun et kabel fra routeren som fordeling ingen (switch/hub) og så vha. fordelingsstikdåser tilkoblet yderligere pc er, men så virker internettet ikke mere end på 2 pc er samtidigt.

Derfor tænkte jeg om det kunne være løsningen.

Det lyder som om at vi så må se på opsætningen på pc erne. Jeg var selv itvivl om routeren kunne holde styr på flere ip-adresser på samme kabel.
Avatar billede newts Nybegynder
21. februar 2009 - 11:23 #4
Du kan  IKKE - IKKE bruge fordelings dåser men SKAL bruge en switch eller HUB, eller en ruter(hvor dns er slået fra) for at forbinde PCer.
Avatar billede julleman Nybegynder
21. februar 2009 - 11:33 #5
Mit forslag vil være at få fat på 2 switches der hvor du skal have sat flere pc'er til og så kun trække 1 kabel til hvert rum.

Der er ingen problemer at lave det på denne måde hverken til spil eller normalt brug.

Så længe du har en router mellem internet og dit hjemmenetværk, er der ingen problemer. Disse kan håndtere mange pc'er og der er heller ikke noget maksimum på antallet adresser der kan føres gennem et netværkskabel.

Det lyder dog som du måske har et modem i stedet for en router og derfor virker kun 2 maskiner ad gangen.

kan du eventuelt skrive navnet på din udbyder samt navnet på routeren?

Mvh

Julius
Avatar billede jokerper Nybegynder
21. februar 2009 - 12:01 #6
Det er min brors problem og jeg skal derover igen idag ca. kl. 15.00. Men jeg ved det er en router han har købt og vores internet udbyder er Arrownet/a-plus. Jeg mener at have set det er en linksys router.

--------------------------
Jeg kan selv huske da jeg skulle have lavet min opsætning, med fast ip, bad arrownet mig om min WAN mac-adresse som de så skulle lave noget med. Men de har ikke sagt det til min bror, som også har fast ip. Så jeg ved ikke om det er årsagen.

Men jeg tror jeg tager en switch med "der over" samt min egen router, for det virker.

Så jeg ville bare have udelukket det med X-antal pc´er på samme kabel, - som jeg ved han har opsat.
--------------------------
Avatar billede jokerper Nybegynder
24. februar 2009 - 20:34 #7
Læg nogle svar til point fordeling, tak for hjælpen.
Avatar billede julleman Nybegynder
01. marts 2009 - 19:01 #8
mvh

Julius