Avatar billede nemlig Professor
18. februar 2009 - 15:49 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Nemhandel med OIOXML - OIOUBL

Hejsa.
Jeg har udviklet et bookingsystem i PHP/MYsql, og som bl.a. kan lave fakturaer i PDF-format.
Men fra 1/7-2009 skal fakturaerne sendes til offentlige institutioner som OIOXML- eller OIOUBL-filer.

Jeg har lidt erfaring med at generere kommaseparerede filer via PHP og MYsql.
Er det efter samme princip - altså med nogle feltnavne og noget indhold.
Jeg spørger bare lige for at have en fornemmelse af opgave-omfanget?

Nogen der kan give lidt input ud fra ovenstående.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2009 - 15:51 #1
XML er bare teskt.

Men OIOXML - OIOUBL er lidt omfattende.

Du kan laese alle specs paa OIO web site.

Og saa skal du laere lidt om XML i PHP.

(start evt. med min artikel !)

Mne vaer forberedt paa lidt arbejde !!
Avatar billede nemlig Professor
18. februar 2009 - 16:02 #2
Jeg har været inde på www.oioubl.info, men det virker som en stor mundfuld på mig. Jeg har ladet mig fortælle, at jeg skal satse på OIOUBL og ikke OIOXML.
Jeg kigger på din artikkel.

Og OIOUBL er vel også bare rå tekst?
Det som er omfattende er vel opbygningen af tekstfilen?
Avatar billede wise Seniormester
18. februar 2009 - 20:14 #3
oioxml og oioubl er begge xml filer, lad dig ikke narre af navnet!
Faktisk hedder de oioubl version 0,7 (oioxml) og oioubl version 2,01. Og det er kun det nye format der tillader ordre med mere. Dog kan du ikke forvente at alle andre fatter oioubl endnu, men så kan man konvertere automatisk, og jer tror faktisk at nemhandel klienten selv kan konvertere (det er jeg dog usikker på)

Og uden at have læst Arnes guide, så skal du nok satse på at skabe dem som xml, via noget php xml-framework, og IKKE som tekst filer. Der er mange ting man får foræret, specielt med namespaces etc ved at bruge et xml-objekt.
Avatar billede nemlig Professor
18. februar 2009 - 21:06 #4
Wise: Tak for informationen.
Jeg har tidligere i dag talt med den ansvarlige for Nemhandel hos IT- og Telestyrelsen. Han anbefalede, at jeg lavede det efter oioubl standarden - og denne standard virker nu i version 2.0, men at der snart kommer en ny version med marginale ændringer.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2009 - 01:32 #5
Artiklen har forskellig eksempler på hvordan man creater XML filer.

Og når jeg siger tekst mener jeg ikke plain tekst.
Avatar billede nemlig Professor
28. februar 2009 - 17:38 #6
Hov - det tråd er smuttet for mig.
Jeg har kigget på Arne's artikkel og er blevet lidt klogere.
Tak for jeres input.
Sender I begge et svar - så deler jeg pointene.
Avatar billede wise Seniormester
28. februar 2009 - 19:58 #7
Hepper :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2009 - 20:32 #8
svar