Avatar billede mc_goblen Praktikant
18. februar 2009 - 11:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Virtual PC

Hej - først og fremmest er jeg lidt i tvivl om, om kategorien er den korrekte til dette spørgsmål - men nu forsøger jeg.

Vi har en gammel udtjent UNIX-webserver som skal udskiftes. (600 mhz)

Derfor er der blev købt en helt ny server hjem, med 4 X 15K diske, QUAD CORE osv.

Dog tænker jeg lidt at det er lidt overkill med så kræftig en server, til at hoste vores lille site på 1-2 GB.

Så vil det derfor være realistisk at installere en Windows 2008 på serveren, og herefter opsætte UNIX-serveren i Virtual PC.

Og evt. tildele flere virtuelle servere. Eksempelvis har vi også en Windows 98 maskine som separat kører nogle infoskærme - den kunne vel også opsættes virtuelt?

Nogen der har et bud/erfaring?
Avatar billede prysse Nybegynder
18. februar 2009 - 12:38 #1
Man kan godt ;) Har selv kørt en UNIX webserver virtuelt via VirtualBox fra mit Windows system :)

Fungerede som så fint nok, men ved ikke yderlige om der kan opstå komplikationer - Gjorde det bare som et mindre testforsøg
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2009 - 12:45 #2
Det vil jeg ikke anbefale. Den virtualisering der findes i Windows 2008 er ikke ret god til at håndterer unix (Linux) i nu, (hvilket også er grunden til at prysse anvender VirtualBox).

Skal du virtualiserer Unis (Linux) ville jeg klart kigge på VMWare der fungerer fremravende til netop dette. Selvom MS er ved at komme efter det på området, kan de dog stadig ikke måle sig med VMWare
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2009 - 12:47 #3
Som tillæg kan jeg anbefale at du downloader VMWare server der er gratis og læger med det på en lidt kraftig PC gerne med meget ram. Her kan du så få erfarngerne inden du ruller serveren ud. Når du skal i drift bør du nok kigge på en af VMWare betalingsudgaver der kan tunes meget specifikt og også har gode admin værktøjer
Avatar billede fn1977 Nybegynder
18. februar 2009 - 13:08 #4
På en windows server 2008 medfølger der Hyper v som er en virtuel server. den kan du bruge til at hoste din unix i stedet. hold dig fra virtual pc på en server
Avatar billede mc_goblen Praktikant
19. februar 2009 - 11:08 #5
Hej Alle!

Tusind tak for jeres input! - Jeg har undersøgt muligheden for HyperV - og det ser rigtig fornuftigt ud -

Så tror det bliver mit valg! Men alle der har deltaget kan smide et svar for point :)
Avatar billede mc_goblen Praktikant
23. juli 2009 - 14:40 #6
luk