Avatar billede bananaboy Nybegynder
17. februar 2009 - 20:57 Der er 7 kommentarer

Bærbar batteri mister hurtigt strøm

Hej Alle,

Min LG bærbar, der er knap 2 år, har fået et problem.
Den gik fra, at om fredagen kunne den køre 2 timer på batteri, men dagen efter var det gået ned til 20 minuter.
Konfigurationen af bærbaren er den samme, intet er ændret.
Hvordan kan denne forringelse af batteriet, lade sig gøre på SÅ kort tid?
Er det nogle forlag til hvordan jeg får batteriet til at kører længere end 20 minutter?

Pft.
Avatar billede hearnz Nybegynder
17. februar 2009 - 21:08 #1
Hm 2 år så er garantien jo nok ved at være udløbet på batteriet..typisk. Jeg tror du må ud og investere i et nyt. De bliver jo slidt de stakkels batterier. Især hvis du har dem på mens du kører på fast strømforsyning. Så står de konstant og op/aflader lidt. Det belaster meget og det sker desværre. Min IBM er også faldet til under 40% af det den kunne da den var ny. Alternativt kan du jo sørge for at du slukker den i en strømbesparende profil mens du har fast strøm på. (kontrolpanel->strømstyring) Så når du tænder den næste gang og der ikke er fast strøm på vil den være fuldt opladet og køre den strømbesparende profil med det samme..Det forlænger batteri tiden en del at køre på den måde, men lysstyrken og processorkræften er ikke helt som den plejer, så den bedste løsning er nok et nyt batteri.
Avatar billede haverslev Novice
17. februar 2009 - 21:29 #2
2 år er meget almindeligt af holbarhed.
Et batteri starter med at nedbrydes naturligt, allerede fra den dag det er samlet på fabrikken.
Dog er det lidt mærkeligt at dit kommer så drastisk.
Prøv at smide det i køleskabet natten over.

Zepto påpeger også batteriets levetid side 10/10
ftp://ftp.zepto.dk/UserGuides/Discontinued_Models/Znote6015WD/6x15WD_UserGuide_DK.pdf
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2009 - 08:49 #3
Du bør  mne øjene være opmærksom på følgende:

Der er stor forskel på hvordan den enkelte bærbare håndterer strømbesparelse og hvad der lukkes ned for når det ikke bruges. Jeg kender ikke LG godt nok tl at kunne udtale mig specifikt om den, men måske kan du trimme performancen så den bruger mindre strøm

Der er stor forskel på hvor meget forskelligt brug belaster din PC. Hvis du f.eks. arbejder med applikationer og data hvor din maskine ofte skal skrive til eller læse fra diske og eksterne drev, så slider det mere på batterierne,

Ekstern udstyr som USB devices samt trådløst udstyr trækker ofte en del på strømmen. Hvis du arbejder meget fra samme sted, så kunne du måske overveje en ekstern antenne med bedre performance og mindre forbrug.

Jeg ved godt at man påstår at moderne batterier "slides" mindre, men min fornemmelse og erfaring siger mig at du sagtens kan bevare dine batterier længere hvis du bahandler dem ordentligt. Jeg lader selv mit baqtteri helt op, og genoplader det ikke før det er så tæt på helt afladt som jeg kan komme. Min Bærbare sidder ikke sat til strøm med batteriet isat, hvis batteriet ikke skal lades op. Med denne teknik kan jeg få mine batterier til at holde meget længe. Min mobil telefn har f.eks. kørt upåklageligt i 5 år og skal ikke skiftes endnu
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 12:54 #4
Tja, jeg (vi) har nu prøvet alt hvad der er muligt med div. for at få batterierne til at holde længere på vor Compaq, HP og IBM/Lenovo maskiner som bliver brugt her og i hjemmerarbejdspladser - ingen har endnu hold over 2 år :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2009 - 14:09 #5
Jeg synes nu generelt mine holder godt, men jeg har også kun strøm og batterier I samtidig når batteriet lader op, ellers køre jeg enten på det ene eller det andet og det betyder i praksis at jeg ikke bruger batterierne så meget
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2009 - 15:04 #6
"Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:"

Kunne passende laves i en farve så man lagde mærke til den.
Den grå farve falder jo bare i med siden, og så er det felt uden betydning hvis folk ikke ser det...
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2009 - 15:15 #7
Hov! Forkert spørgsmål ;)