Avatar billede timmwillum Nybegynder
17. februar 2009 - 20:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Skjulte mapper i iMac?

Hej Mac-eksperter

Jeg er en glad nybegynder i æbleuniverset. Er skiftet fra pc for mindre end en uge siden og er egentlig fortrøstningsfuld ... men det kræver noget tilvænning.

Et af mine store problemer er skjulte filer. Kan man ikke "gemme" eller "skjule" filer på harddisken? Jeg har læst noget i hjælp om "usynlige" arkiver (noget med at sætte et punktum foran filnavnet). Men kan ikke finde andet end en bemærkning om dem. Kan ikke finde forklaring på, hvordan jeg opretter hhv. laver en mappe usynlig, eller hvordan jeg efterfølgende selv ser dem ved behov ... what to do?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. februar 2009 - 21:07 #1
Mac skjuler automatisk alle filer, der starter med ".".

Jeg har i de snart 3 år, jeg har arbejdet på Mac, endnu ikke fundet nogen funktion i styresystemet, hvor man kan vise skjulte filer, men jeg fandt en metode ved hjælp af programmet SuperDocker, som er et gratis program.
I dette program kan man under Finder-indstillinger sætte den til at vise skjulte filer.
Avatar billede Alvoha Nybegynder
17. februar 2009 - 22:24 #2
Jeg gemmer tit filer på min mac jeg ikke gider have andre lige skal kigge i. Det er rigtigt at filer der starter med at punktum er gemte filer og man kan ikke lave gemte filer i Finder (laver man er fil der hedder ".etellerandet" får man en besked der minder om: "These names is reserved for the system."). Men det kan lade sig gøre gennem programmet Terminal der ligger i programmer/hjælpeprogrammer/Terminal.app. Med nogle meget frundlæggende komandoer kan man lave gemte filer og mapper forskellige steder i systemet.

Eksempel:
name$ cd desktop
name$ mkdir .filnavn
name$ ls -a
.
..
.filnavn
blabla.jpg
blabla2.jpg
name$ open .filnavn

her navigere vi først til skrivebordet
så laver vi en mappe der hedder ".filename"
så lister vi de filer der ligger på skrivebordet (ls lister filerne og "-a" gør at vi også kan se skjulte filer)
og endelig åbner vi mappen som vil åbne i Finder og være halvgennemsigtig.

fremover når du vil åbne mappen skriver du i Terminal:
name$ open desktop/.filename

håber det hjalp. kender ikke helt kotumen på Eksperten endnu da jeg kun lige har lavet min profil så håber ikke jeg er helt ude i hampen ;)

jeg kan anbefale du finder en hjemmeside der introducere dig til nogle basale terminal kommandoer. bare så du lære at navigere til forskellige mapper, lave filer og mapper og slette dem igen.
Avatar billede Alvoha Nybegynder
17. februar 2009 - 22:27 #3
hov kom til at blande .filename og .filnavn sammen. bare vælg en af dem :)
Avatar billede timmwillum Nybegynder
18. februar 2009 - 15:28 #4
Boy ... det lyder da noget besværligt. Jeg havde ellers det indtryk, at mac var meget lettere i brugerfladen. Det der virker da lidt noller i forhold til skjulte filer i windows. Men ok ... hvis det ikke kan være anderledes. Ser lidt på terminalkommandoer i aften.
Avatar billede macintosse Nybegynder
18. februar 2009 - 19:41 #5
Avatar billede macintosse Nybegynder
19. februar 2009 - 20:06 #6
prøvede du hide folders?
Avatar billede timmwillum Nybegynder
19. februar 2009 - 22:37 #7
Hej ... nej nåede det ikke - så bare lige på hjemmesiden hurtigt. Ser mere på det i løbet af weekenden. Jeg skal nok give en tilbagemelding så snart jeg har installeret og testet.
Avatar billede timmwillum Nybegynder
20. februar 2009 - 12:54 #8
Så har jeg installeret Hide Folders, købt pro versionen og er "fat and happy". Det virker helt fantastisk ... og en fed feature er, at man jo så har et samlet overblik over alle de folders man har lavet hide på, hvilket godt kunne være en udfordring at holde overblik over i windows.

Tak macintosse ...

Kan du i øvrigt fortælle mig lidt om installation af programmer ... skal det slet ikke ske i en mac? Jeg kunne bare trække det downloadede program over i en folder og så køre det derfra, hvilket undrede mig lidt.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
20. februar 2009 - 13:33 #9
Det er en af fordelene ved Mac. Det er utrolig let at installere de fleste programmer. Det er næsten kun programmer som Microsoft Office og Adobe, der kræver en reel installation.
Avatar billede timmwillum Nybegynder
20. februar 2009 - 13:42 #10
fedt ... tak
Avatar billede thimp Nybegynder
04. marts 2009 - 14:56 #11
Hej

Vil bare lige komme med min anbefaling af dette program. Det virker godt og er nemt og enkelt at bruge

Venligst