Avatar billede miovester Nybegynder
17. februar 2009 - 16:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skærm fra pc til tv, via vga-skart kabel... Intet billede

Hej slle sammen...

Jeg har en ældre bærbar cp'er og vil gerne have den koblet til mit fjernsyn...

Derfor har jeg købt en skart til VGA kabel, hvor vga stikket sidder i pc'er og skartet i tv'et. Men jeg får ingen billeder frem.. Hvorfor ik??? og hva gør jeg...

Det windows xp der fulgte i sin tid er ikke det der er installeret, så mine genvejstaster på tastaturet virker ikke...

jeg har installeret driver direkte fra toshibas hjemmeside og der skulle være den nyeste grafik driver...

Håber nogen kan hjælpe mig.
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2009 - 17:03 #1
Hvis vi starter med det basale, så:
Det er ikke altid, at skærmstikket bag på en bærbar "tændes" automatisk.

Ofte skal man selv tænde, normalt med en kombination af at holde "Fn tasten" for "Funktions tast" eller lignende i nederste venste hjørne ned, samtidig med at man trykker på en af funktionstasterne - ofte F7.

De relevante funktioner er oftest markeret på tasterne med en afvigende farve.

Symbolet for skærmudgangen ligner gerne en firkant med afrundede hjørner.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede miovester Nybegynder
17. februar 2009 - 17:20 #2
Er der en anden måde at tænde denne funktion på... disse knapper virker ikke som det er vist på tastaturet, da det ikke er den version af windows, som fulgte med pc'er... Når jeg bruger du Fn og F5 som vist, får jeg sort skærm på pcer og stadig intet signal på tv'et
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2009 - 17:52 #3
Øhmm...når PC'ens skærm slukkes, så er det jo et tegn på, at netop dette tastetryk har fat i skærmkortets udgange.
..men lad nu det ligge...

Der er til tider (læs oftest) en anden adgangsvej, via
- Kontrolpanel, - skærm, fanen indstillnger, avanceret, ....her løber sporet lidt ud i sandet, men der kommer endnu et fanevalg, som er afhængigt af skærmkortstype og fabrikat.
...ikke det store problem at finde, der er sikkert kun 25-75 mulige valg ude på de 5-15 faner ;-)

...mit gæt, odds 80% er dog, at det ikke er der du skal lede.
Det kunne i stedet være:

1. At din skærmopløsning er højere end dit VGA/Scart kabel understøtter. odds 20%
2. At dit VGA/Scart kabel ikke fungerer...odds 30%
absolut værd at få funktionen testet via en anden PC, fx. en stationær,

...relateret, så burde det være ret let at få adgang til en løs PC skærm, og se om ikke godt nok dit Fn-F5 tryk tænder for skærmudgangen på den bærbare. Odds 90% på at det virker fint...

..så har du lidt at arbejde med igen :-)
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2009 - 18:24 #4
..er kabelet forresten købt online?
Et link til det valgte kabel ville måske kaste mere lys over sagen
...eller hvad står/stod der helt præcist på pakken det kom i.
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2009 - 18:50 #5
Du siger du får sort skærm, men hvad så hvis du trykker Fn + F5 en gang mere? Og lige venter et par lange sekunder.
Avatar billede miovester Nybegynder
17. februar 2009 - 19:43 #6
Nu har jeg prøvet at installere orginal varsionen. Og har prøvet Fn + F5 og det virker stadig ikke.

Jeg har fundet en anden skærm, med en andet kabel og det virker, så stikket virker på pc'er...

Jeg har også prøvet en anden tv skærm, og det virker heller ikk...

Så det er nok kablet... Det er købt online "av-cables.dk"

Link:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/scart_til_vga_kabel/scart_til_vga_kabel_7_5_m_1719_da.html

Tror i der er noget at gøre??
Avatar billede miovester Nybegynder
17. februar 2009 - 19:43 #7
Nu har jeg prøvet at installere orginal varsionen. Og har prøvet Fn + F5 og det virker stadig ikke.

Jeg har fundet en anden skærm, med en andet kabel og det virker, så stikket virker på pc'er...

Jeg har også prøvet en anden tv skærm, og det virker heller ikk...

Så det er nok kablet... Det er købt online "av-cables.dk"

Link:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/scart_til_vga_kabel/scart_til_vga_kabel_7_5_m_1719_da.html

Tror i der er noget at gøre??
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2009 - 19:50 #8
Ja, det skulle nok have været vendt om, altså VGA til Scart.
Avatar billede teknik Juniormester
18. februar 2009 - 23:19 #9
Ja den var ikke så god, som justrace (og dit eget link) fortæller, så skal man bruge sådan en her, hvis man skal den vej du gerne vil..
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/composite_kabel/composite_konverter/vga_til_tv_konverter_vga_til_pal_scart_949_da.html

Du har altid ret til at hæve købet indenfor 8 dage, men AV-cables er flinkere, og går helt op til 30 dage.
jf. denne side
http://www.av-cables.dk/information.php?info_id=9&language=da

Held og lykke med evt. ombytning, og tak for points.