Avatar billede plasmon Nybegynder
16. februar 2009 - 12:06 Der er 4 kommentarer

IPCop få server til at altid benytte sig af bestemt ekstern ip

Hej jeg har et problem. Jeg ved ikk hvordan jeg sætter min IPCop firewall til at Server1 altid skal opføre sig som om den sad på ekstern ip2.

Det er sådan at firewallen har en default ip = ekstern ip1, og jeg har så lavet en alias ip = ekstern ip2,

Men hvordan får jeg så serveren til at kun benytte den ip, så man ude fra ser denne server som den eksteren ip2?
Avatar billede darrich Novice
16. februar 2009 - 15:06 #1
Server 1 på LAN skal konfigureres til enten fast ip lokalt eller konfigureres på DHCP serveren til altid at få samme ip adresse.

IPCop Firewall LAN (1 lokal ip) , WAN (2 offentlige ip)
(Formoder du er opmærksom på du kun kan have 2 offentlige ip adresser, såfrem din ISP understøtter det)

Du konfigurerer så NAT mellem server 1 ip lan og ekstern ip2
Avatar billede plasmon Nybegynder
16. februar 2009 - 16:39 #2
Server 1 har en fast ip
Jeg har fin mulighed for offenlige ip'er

hvordan konfigurer jeg nat mellem serveren og den eksterne ip?

Bliver det sådan at hvis jeg køre et program på serveren som skal kontakte noget på nettet, så ser det ud som om at det kommer fra ekstern ip2 og ikke firewallens default ip = ekstern ip1
Avatar billede darrich Novice
16. februar 2009 - 18:36 #3
Vil anbefale dig at gå igennem de forskellige steps i denne tutorial.

http://www.howtoforge.com/perfect_linux_firewall_ipcop

NAT (Network Adress Translation) fungerer som remapping af en ip adresse til en anden, og det kan gøre på port niveau.
Set fra internettet vil man kun "se"/tilgå via ekstern ip2.
Avatar billede darrich Novice
16. februar 2009 - 18:37 #4