Avatar billede simalabim Nybegynder
12. februar 2009 - 15:30 Der er 9 kommentarer

Dell - Formateret med Kill Disk - Hvad nu?

Jeg har arvet en Dell computer Intel 2,4 ghz, OptiPlex170L, en mægtig fin maskine. Med OEM WinXP. Men der var ingen recovery cd med, den er væk.
Jeg har så slettet alt vha kill disk og vil nu installere Win XP som jeg har licens på.
Men nu opdager jeg at det er Dell Bios der er på, og den forventer en Dell cd-rom i drevet.

Kan jeg installere win XP på den?
eller Kan/skal man skifte Bios ud på bundkortet?
(Det hedder desværre også Dell)

Please
12. februar 2009 - 15:34 #1
... hvad sker der da konkret hvis du starter standard XP instalationen ?

http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Avatar billede simalabim Nybegynder
12. februar 2009 - 15:59 #2
Jeg vender tilbage i morgen. Sidder lige på arbejdet.
Prøver i aften igen og skriver så i morgen, præcis hvad der sker.
Avatar billede simalabim Nybegynder
13. februar 2009 - 09:59 #3
"Primary drive 1 not found"
"Error loading operating system"

F2 = SETUP    F12=BOOT MENU

Jeg har været i SETUP (bios) og sat startdevice til CD-rom drev, jeg har også været i BOOT MENU, der kunne jeg også vælge CD-rom, men det ender i samme fejlmelding.

Når jeg lægger KillDisk cd´en i drevet kan den godt starte det program, men med Windows forsøger den ikke en gang.
13. februar 2009 - 17:12 #4
Hmmm... er det en original XP CD ?
Prøv evt. CD'en på en anden PC for at se om den virkelig er BootBar...
Avatar billede simalabim Nybegynder
13. februar 2009 - 19:44 #5
Det er en original cd. Men den er da lidt skramset.

Det vil jeg prøve af. På arbejde har vi nogle gamle computere, der bare står hen. Jeg kan prøve på en af dem, måske.
13. februar 2009 - 22:23 #6
... du skal jo bare se om der ka' Bootes på den - det sker der ikke noget ved - Joooo - selvfølgelig hvis du fortsætter med [ENTER][ENTER][ENTER] ... *S*
Avatar billede simalabim Nybegynder
16. februar 2009 - 09:39 #7
Når jeg sætter den i min Vista computer, kører den ligesom autorun og der kommer en pop-up menu, om jeg vil køre cd, eller åbne stifinder osv.
Er den så bootbar?

Jeg tror problemet ligger i det Dell programel.
17. februar 2009 - 13:39 #8
Du skal IKKE starte noget som helst Vista, Xp, ... men lade den boote/opstarte HELT fra CD/DVD'en.
Hvis først Vista, XP, ... ER startet på har den IKKE fanget Boot fra DC/DVD'en ...
Avatar billede simalabim Nybegynder
09. marts 2009 - 09:54 #9
lukket