Avatar billede lizard Nybegynder
17. december 1999 - 10:20 Der er 10 kommentarer

Kan ikke finde cd-rom drev på bærbar

Jeg sidder med en bærbar pc, som har den ulempe at cdrom-drevet og a-drevet ikke kan sidde i samtidigt. a-drevet fungerer fint, når det sidder i, men cd-rom-drevet kan der ikke skabes konatk med, når det sidder i...jeg har brugt original drivers disk.

Mærket på cd-rom-drev er TEAC KME 20X

Hvad gør man her???
Avatar billede lizard Nybegynder
17. december 1999 - 10:22 #1
jeg har også prøvet at kopiere indholdet af Win98 Boot-diskette over på C og så sætte BIO's til at boot'e fra C, men stadig kommer den ikke i kontakt med CD-drevet...
Avatar billede lizard Nybegynder
17. december 1999 - 10:23 #2
jeg ligger desværre ikke inde med hverken kabler, så cd-drevet kunne tilsluttes eksternt - og desværre heller win98-disketter...

HELP!!!
Avatar billede cldu Nybegynder
17. december 1999 - 12:26 #3
hvis det er fordi du skal installere win98, og du har en original 98 CD, så sæt din bios til at boote fra CDen.
Avatar billede cldu Nybegynder
17. december 1999 - 12:27 #4
det skulle have været et svar...
Avatar billede sjensen Nybegynder
17. december 1999 - 12:27 #5
Normalt vil det være sådan at Win98 skaber kontakten til drevet når man booter maskinen med CD drevet i.

Hvis dette ikke sker så prøv at checke hhv:

c:\config.sys og
c:\autoexec.bat

for at se om der er nogen linier med

mscdex

Hvis Win98 ikke selv finder cd-en kan det være fordi det ikke er enabled i bios.

Når man kan vælge mellem at have et floppydiskdrev eller et cd-rom drev installeret skal der være en switch eller en tast der skal anvendes. Alternativt skal det rettes i bios.

Håber det giver dig nogle ideer.

sjensen
Avatar billede lizard Nybegynder
17. december 1999 - 13:14 #6
Der er ikke mulighed for at sætte bios til at boote fra CD-drevet - kun a og c (husk på at det er en bærbar - med en sær bios???)

Win98 installerer helt klart cd-rom drevet, men skriver så, når den skal i kontakt med cd'en(original) at der ikke kan skabes forbindelse til det angivne drev...

Der er opsat en konfiguration over mscdex/cdrom i autoexec.bat og config.sys - men tilsyneladende virker det ikke...
Avatar billede fatboy Nybegynder
17. december 1999 - 14:28 #7
Lad os lige få at vide, om det har fungeret før eller hvordan..
Avatar billede lizard Nybegynder
17. december 1999 - 15:28 #8
den har lige kørt fint indtil vi formatterede den.. (trængte blot til en opgradering af windows samt lidt oprydning m.m.) Men jeg tror ikke der har været lagt nyt styresystem ind siden den blev "født" ca. 3 år tilbage, så hvordan det er foregået vides ikke...
Avatar billede schubert Nybegynder
17. december 1999 - 22:16 #9
kan man få at vide hvilken bærbar der er ?
Avatar billede dinky Nybegynder
22. januar 2003 - 10:57 #10
måske har du smidt din bærbar ud, måske ikke . - Hvis du ikke har virker den nu !! og hvad gjore du. ;-(( jeg har det samme problem.