Avatar billede terib Nybegynder
11. februar 2009 - 15:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sata og ata

Hej
Har en pc med en alm. ata hd i med xp styresystem.
Har købt en sata hd som jeg gerne vil have som første hd.

Har prøvet på diverse måder men har nu opgivet og har så sat den i som nr. 2 hd. Pc har opdaget den og den er formateret m.m.

Spørgsmål: Kan jeg installere en windows xp på den nye sata og så ændre bootrækkefølge så sata bliver nr. 1? Eller er det noget fusk?

Mvh
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 16:10 #1
Det kan ikke anbefales. Sæt hellere SATA'en som primære disk, installer Windows XP på den, tilslut så den gamle disk igen, og overfør så det der skal overføres.
Avatar billede rutzou Nybegynder
11. februar 2009 - 16:26 #2
Jeg har med held gjort det at tage strømstikket ud af den HD som skal være nr. 2.
Herved kan du installere dit styresystem på nr. 1 "Den ny", når dette er gjort kan strømstikket på nr. 2 isættes, og du kan så evt. overføre div. programmer fra 2 - 1.
Får så til sidst evt. at formatere nr. 2

M.v.h.

Jørgen Rützou
Avatar billede hottadpole Nybegynder
11. februar 2009 - 16:26 #3
Hvis du vil bytte om på den rækkefølge drevene ligger på er der sædvanligvis i bios en "harddisk priority" indstilling hvor den slags foretages.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 16:39 #4
rutzou: Er det ikke bare en gentagelse af det jeg skrev?
Avatar billede rutzou Nybegynder
11. februar 2009 - 16:40 #5
Det kan du sige dette var bare et indlæg som du kan bruge eller lade være.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 16:48 #6
Selv dine kommentarer er svar *gg*
Avatar billede terib Nybegynder
11. februar 2009 - 16:57 #7
Jeg har prøvet at tage strømmen fra den gamle hd, men når jeg vil installere xp på sata som er sat til first priority i bios så kan installationspro. ikke finde nogle hd? har ikke noget a drev til evt instll af satadriver...F6...

hvad så...?
mvh
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 17:07 #8
Well, you're fucked :) Det lader til at du har en Windows XP uden service packs. XP understøtter heller ikke USB-diske under installationen som Vista heldigvis gør. Denne side => http://lifehacker.com/386526/slipstream-service-pack-3-into-your-windows-xp-installation-cd forklarer hvordan du integrerer den nyeste service pack til en ny CD. Held og lykke fordi det er rimeligt tidskrævende og bøvlet desværre :|
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 17:09 #9
...fortsætter lige. Når du har lavet en ny Windows XP CD med en service pack så er jeg rimelig overbevist om at XP finder dine SATA diske uden at du skal putte en diskette eller andet ind i PC'en.
Avatar billede terib Nybegynder
11. februar 2009 - 17:29 #10
Arhh....ikke helt hvis jeg læser rigtigt i dit indlæg. Så kan vista det der med sata :-) Har også en vista liggende som jeg egentlig ikke brugte. Men det vil jeg prøve nu.
Læg et svar så du kan få lidt points...
Tak
Mvh
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 17:34 #11
Du læste ikke rigtigt. Har da 8 SATA harddiske på min Vista så ved godt det virker :)

XP er desværre ved at blive lidt forældet som dette her viser. RIP xP
Avatar billede terib Nybegynder
11. februar 2009 - 18:27 #12
Er i gang med at installere vista....og den fandt disken i første hug :-)
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
11. februar 2009 - 18:31 #13
Yep, og chancerne for at Vista finder alt dit hardware er også meget større end Windows XP. Disser ikke XP, sådan er det bare.

God vind, skipper!