Avatar billede mogenslj Nybegynder
09. februar 2009 - 18:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Driver opdatering

Jeg synes, det er blevet meget problematisk at opdatere driverne til div. hardware. Når jeg søger og finder et link, er det, jeg downloader sædvanligvis "DriverDetective", "DriverCure" eller andre.
Ligesom når jeg ønsker at rense registry! Så kan man "gratis" downloade værktøj til at finde ulemper, men vil man udbedre det, koster det penge.
Jeg vil også godt betale for disse værktøjer. Jeg er bare bange for at blive snydt. Er der nogen, der kan anbefale nogle gode værktøjer til disse 2 opgaver, jeg gerne vil have løst?
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
09. februar 2009 - 22:22 #1
hvad heder værktøjerne?
Avatar billede ptj_11 Forsker
09. februar 2009 - 23:51 #2
1.
Hent altid dine driveropdateringer på producentens hjemmeside, da du så er sikker på, at du får de nyeste.
Det er kun, hvis de funktioner, du efterspørger er lavet at 3. partsleverandør, at du skal hente andre steder fra.
De sider du har været på, tjener penge på, at reklamere for alle mulige slags software. Sikkert pr. download, så derfor bliver de stillet til rådighed på en lidt usympatisk måde, hvor man lokker ubefæstede sjæle til at downloade dem.

2.
Pas på med disse renseværktøjer til registreringsdatabaser (Reg.DB).
Problemet er, at du som bruger skal tage beslutning om, hvad du vil fjerne eller ej.
Har du ikke et tilstrækkeligt kendskab, til hvad du sletter, så kan du smadre din installation i løbet af nul, nul.
Når du for eksempel installerer MS-Office pakken, så registreres stien til hvor installationsfilerne var placeret under installationen, eks. D:\Setup.exe.

Når værktøjet undersøger din Reg.DB, vil det registrere en tom sti, da du jo sikkert ikke har din installations-CD liggende i dit CD-Romdrev hele tiden.
Herefter foreslår værktøjet dig, at fjerne denne tomme sti. Det svarer du så ja til.
Nu vil du sansynligvis få problemer med dels at opdatere installationen, dels kan du få problemer med at afinstallere Officepakken.

Som du ser, en lille uskyldigt udseende fejl, kan få uventede følgevirkninger.

Et forslag til værktøj:
Ccleaner: http://www.ccleaner.com/download

Brug det med omtanke.

/ptj_11
Avatar billede mogenslj Nybegynder
10. februar 2009 - 12:50 #3
Undskyld! Jeg forstår ikke dit spørgsmål. JEG spørger, om I kender nogle værktøjer, der kan hjælpe mig med mine opgaver.
Hvis jeg via Google søger efter f.eks. "C-Media AC97 Audio Device", kan jeg ikke finde producenten, men links til mange andre, der tilbyder driver opdatering. Når jeg så klikker på deres "free download", ender jeg med at skulle installere "Driver Detective" eller andre.
Alle tjekker min pc og forslår opdatering af adskillige drivere, men når jeg siger jatak, skal jeg registrere mig og indbetale ca. 30 dollars.
Det samme gælder, hvis jeg vil rydde op i regitreringsdatabasen.
Så mit spørgsmål er: Findes der programmer, som er troværdige til disse opgaver?
Avatar billede mogenslj Nybegynder
10. februar 2009 - 13:02 #4
Ptj_11
Tak for dit svar!
1.
Mit konkrete problem er "C-Media AC97 Audio Device". Jeg formoder, at producenten hedder C-Media, og jeg har ledt efter deres hjemmeside uden held. Jeg får links til mange andre steder og ender så som regel med, at jeg bliver tilbudt "Driver Detective" o.l. Det ville jo være dejligt, hvis man kunne scanne sin computer for opdatering til drivere, så derfor er jeg villig til at betale et rimeligt beløb, hvis det, jeg betaler for ikke er fup.
2.
Jeg kender godt Ccleaner fra "Komputer For Alle" og bruger den jævnligt. Det kan godt være, at jeg skal holde mig fra alle de øvrige forslag, som f.eks. "Uniblue Registry Booster". Dette program finder 587 fejl på min pc og tilbyder gratis at reparere de 15. Skal jeg have klaret resten, skal jeg betale.

/mogenslj
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. februar 2009 - 22:13 #5
Hej mogenslj.

Først: du skal ikke lægge dit indlæg som svar, men som kommentar. Svar muligheden er forbeholdt til løsningsforslag på dit problem, hvor du så vælger det svar, der virkeligt giver dig løsningen, og som du giver de udlovede points, for at lukke spørgsmålet.
Jeg ved godt, at det virker logisk, at klikke "Svar" når man besvarer et indlæg, men sådan er det altså ikke.

Nu dit problem:

Send flest mulige oplysninger ang. din computer:
Mærke:-
Model:-
Bundkort:-
Serienummer:-
Typenummer:-
Modelnummer:-
Helst alle oplysningerne, hvis de kan findes.

Skriv dem ind i et indlæg til dit eget spørgsmål, så skal jeg se, om jeg kan finde de rigtige opdateringer til dig.

Hilsen
Ptj_11
Avatar billede mogenslj Nybegynder
11. februar 2009 - 12:02 #6
Hej, ptj_11!

Tak for din vejledning m.h.t svar!
Jeg har tjekket computeren for at finde de oplysninger, du beder om. Det er problematisk! Selve chassis'et har ingen navn påskrevet; men jeg har brugt pc-programmet PC Wizard 2008 for at finde nogle ting. Her er hvad jeg kan give dig:
Bundkort: Shuttle MV43
Chipsæt: VIA P4M266
Processor: Intel Celeron 2000 MHz
Video card: S3 Graphics ProSavage DDR
Audio card: C-Media AC97
Styresystem: Windows XP Pro sp3

Hvorfor skal du egentlig have alle disse oplysninger?
Hvad jeg efterlyser er et værktøj til at finde ud af, hvilke dele, der trænger til en opdatering, og hvordan jeg evt. renser registry.
Konkret har jeg et felt (C-Media AC97) under "Enhedshåndtering" der er markeret med et udråbstegn i et gult mærke. Jeg mangler ikke lyd i højttalerne, men jeg forestiller mig, at jeg kunne bruge en opdatering til dette objekt og måske flere.

M.v.h. mogenslj
Avatar billede ptj_11 Forsker
11. februar 2009 - 19:53 #7
Hej MogensLj
Grunden til at jeg spørger efter disse oplysninger, er at de er af afgørende betydning for at finde de korrekte drivere til dit bundkort.
De oplysninger du har fundet frem, siger at din maskine ser ud til at være en såkaldt "Bambusmaskine", til forskel fra en mærkevaremaskine som f.eks. IBM eller Fujitsu-Siemens.
Havde det været en af sidstnævnte, vil alle drivere været tilgængelige på producentens hjemmeside, da disse efter al sansynlighed er tilrettet af producentens egne teknikere, og derfor kun passer præcist til denne maskine.
En "Bambusmaskine" er stykket sammen af tilgængelige komponenter, som er på markedet på produktionstidspunktet.
Disse komponenter har derfor ikke specielt tilvirkede drivere, som kun passer i den specifikke komposition.
I dit tilfælde er driverne dog tilgængelige fra bundkortproducentens hjemmeside:
http://eu.shuttle.com/archive/en/mv43.htm
I bunden af siden finder du et velkendt mappehierarki, hvor du går ind i mappen "Download", og herefter downloader de ønskede drivere.

/ptj_11
Avatar billede mogenslj Nybegynder
13. februar 2009 - 12:06 #8
Hej, ptj_11!

Jeg tror, jeg har styr på driver opdateringen nu!
Jeg fulgte dit råd med at gå ind på Shuttles hjemmeside og kom dermed frem til en oversigt over, hvad de havde af opdateringer. Herefter blev det så efter skøn, at jeg opdaterede, da der ikke var nogen sti til "C-media AC97". Jeg tog lidt af hvert og markeringen i "enhedshåndtering" er nu væk. Tak for det!
Nu mangler jeg så kun en vejledning til, hvilket redskab, jeg skal bruge til at rense registreringsdatabasen.
Er "Ccleaner" god nok til det? Uniblue Booster finder jo som sagt over 500 fejl; men det er måske fup?
Under alle omstændigheder: Tusind tak for din indsats!

\mogenslj
Avatar billede ptj_11 Forsker
14. februar 2009 - 03:16 #9
Ccleaner er ganske udemærket til formålet, men der findes mange ude på nettet.
Jeg ved ikke om jeg vil anbefale det ene frem for det andet. Der er sikkert meget religion i det, så prøv dig frem.
-Men tag lige en sikkerhedsbackup af din regDB, inden du begynder at rense op.
Det der betyder allermest, er at du tænker dig meget grundigt om, inden du lader programmet slette noget.
-Jeg ved ikke om der er noget fup i det.
Mange af de ting, der findes i sådan en scanning, er ganske vist overflødige ting i regDB, men de gør heller ikke nævneværdig skade. De kan betyde en lidt længere søgetid i databasen, så med mindre din installation er ældgammel, eller den er belastet af mange installationer, som siden er afinstalleret, hvilket ofte efterlader rester, så betyder det ikke så meget.
God fornøjelse.

/ptj_11