Avatar billede lyhne1 Nybegynder
09. februar 2009 - 17:51 Der er 5 kommentarer

NAS, med USB-sticks/flashkort

Hej Eksperter

Jeg kom til at tænke på, om ikke der fandtes en lagringsserver (ret mig, hvis betegnelsen er forkert) der kunne tilsluttes Flash-drev i stedet for alm. harddiske?
Jeg har fundet frem til en fra Raidsonic (IB-lan104) men kan ikke finde andre.
Jeg har ikke behov fos super meget plads, men det må da være mega strømbesparende med en flash-disk i stedet for en hdd.
Findes der andre?

Den må forresten meget gerne kunne tilgås via internettet.

Lyhne1
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
09. februar 2009 - 18:43 #1
Min erfaring er nu, at med f.eks. 2,5" diske bruges der ikke meget strøm på diskene.

Hvad med bare at købe en Asus Eee Box, den bruger mindre end 20 Watt i drift og så kan du samtidig bruge den som en rigtig server - og så er den billig.
Avatar billede lyhne1 Nybegynder
22. marts 2009 - 09:41 #2
Jeg kan ikke finde nogen bokse, der kan tilsluttes 2.5" diske.
Er der nogen der har links?
Ville jeg egentlig ikke kunnes mide en 2.5" i en 3.5" boks? stikkene passer jo.. ??

Jeg går som sagt efter et så lavt strømforbrug som muligt..
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. marts 2009 - 11:46 #3
Stikkene i en 2,5" og en 3,5" SATA-disk er helt ens. Så med en SATA-NAS box ville du bare kunne sætte 2,5" diske i.

Du skal dog nok have en eller anden form for støtte til den ene side så de ikke hænger og dingler. Det kan nok snildt laves i lidt bukket plade eller lignende...har ikke lige set en adaptor, men de findes sikkert.
Avatar billede lyhne1 Nybegynder
22. marts 2009 - 21:54 #4
Det var også det jeg tænkte. Jeg synes bare det er underligt, hvis der ikke findes lagringskabinetter til 2.5" Jeg er klar over de er langsommere, men det er vel netværktilslutningen, nærmere end harddisken, der er flaskehalsen i sådan et setup..?

Jeg har set på Synology disk station 107+, men synes ny 1700,- er lige i overkanten, til midt behov.. men de siger den bruger ca 18Watt, det er jo ikke voldsomt.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. marts 2009 - 22:01 #5
Synology og Qnap har - i mine øjne - den bedste software til styring af enheden. Men ja, de kan være lidt pebrede.