Avatar billede zareba Nybegynder
06. februar 2009 - 10:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Min bærbar fryser på tilfældige tidspunkter.

Hejsa

jeg har en gamle Acer Travelmate 292LMi, hvor jeg har installeret Windows XP og Ubuntu 8.10.

Jeg har fået en problem med at min pc nogle gange bare fryser uden en advarelse, både i Windows og Ubuntu. Og jeg har ikke rigtig nogle ide om hvorfor. Det eneste jeg kan tænke på det kan være er at der er et problem med noget hardware (da det er nu er en gamle pc (5 år)).

Er der nogle der har andre ideér?
Er der nogle der kender nogle gratis programmer der tester alt hardware i hoved og røv???

Mvh. Zareba
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. februar 2009 - 10:59 #1
Støv. Ville være mit bud. 5 år gammel hardware samler en del støv og støv gør at maskinen ikke kan komme af med varmen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. februar 2009 - 11:01 #2
prøv at hente speedfan for at finde ud af om det har noget med temperatur at gøre: http://www.almico.com/speedfan.php

Det kan også være en dårlig harddisk, men da skal du finde producenten på harddisken og så bruge deres værktøj til at teste harddisken med.
Avatar billede haverslev Novice
06. februar 2009 - 11:43 #3
Hvis du f.eks har brugt din bærebare hvor den har været støv eller du har brugt den i sengen eller andet sted der kan fnullere - så prøv lige at se køleribberne igennem
Der er tit på de bærebare pc`ere, en lille blæser klap i bunden som kan tages af og du kommer ind til selve køleren, gør den rent med en vatpind.
Tillige er der nogle køleribber - kan både være i bund /siden og bagpå, de skal også rengøres.
Hvis ikke du kan åbne og komme ind til køleren, så gå i den lokale computer biks og køb en dåse komprimeret luft og rens (blæs) i gennem samtlige køleribber

Lidt billeder af køler:
http://www.instructables.com/id/Cleaning-Your-Laptop-Cooling-System/

Trykluft på spraydåse:
http://studiedata.dk/shop/inline-trykluftsdaase-6231p.html

Du kan sagtens selv skille den ad og rengøre den, hvis du er lidt snild på fingrene.

Jeg kan desværre ikke finde andre guides end disse:

http://belial.altervista.org/linuz/index.php?showdetails=clean

Klik på "Click here to start download.." - klik på Åbn for at se PDF filen
http://www.mediafire.com/?e2x9jtxw1jy

Evt. manual over din model:
http://acerpanam.com/synapse/forms/portal20.cfm?website=AcerPanAm.com&siteid=7117&areaid=2&formid=3425&LINKTEXT=Guides%20%26%20Manuals
Avatar billede zareba Nybegynder
08. februar 2009 - 23:17 #4
Hejsa igen.

Jeg har nu prøvet at skille den ad og gøre lidt rent.
Dette løste desværre ikke mit problem.
Så installeret jeg SpeedFan.
Og efter lidt tid frøs den igen.
Jeg kunne se at temperaturen var på 41 grader da den frøs.
Når jeg bruger pc'en ligger temperaturen på 42-43 grader.
Så der er desværre ikke rigtig noget der har virket:(

Jeg har lagt mærke til at pc'en siger samme lyd når den fryser, som når jeg holder power knappe nede langtid nok.

Jeg har også to gange nu, oplevet at den begynder at bippe med ca 3 sek. mellemrum når jeg starter den (Meget dårlig tegn).
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. februar 2009 - 16:56 #5
det kan være en ram fejl. hvis du har en Linux Live CD liggende kan du teste RAM med, denne, der er nemlig gerne i boot menuen en option for RAM test
Avatar billede zareba Nybegynder
11. februar 2009 - 00:54 #6
Har nu også testet rammene, og de fejler heller ingen ting :(

Jeg er fuldstændig lost på hva det kan være.
Alle de ting jeg tester fejler ikke noget.
Det kunne være rart med en fejl et eller andet sted.
Avatar billede zareba Nybegynder
18. januar 2011 - 23:51 #7
tror vist lige jeg lukker denne tråd