Avatar billede tinux Nybegynder
04. februar 2009 - 14:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af NAS bag router

Jeg forsøger at sætte ftp-adgangen op på min NAS. NAS'en står bag en router som computerne også kører i igennem. Jeg kan sagtens få adgang til ftp via den interne ip-adresse, men kan ikke få kontakt udefra. Jeg er ikke nogen haj til netværk, men er af den opfattelse at min computer og NAS'en udadtil har samme IP-adresse, og at jeg derfor skulle kunne komme i kontakt med NAS'ens ftp ved at bruge den samme IP som jeg får når jeg laver en "whatismyip.com". Jeg har selvfølgelig forwardet port 21 til NAS'ens interne ip (og også prøvet at bruge andre porte).

yderligere forvirrer det mig at routerens WAN-adresse og den eksterne IP ikke er den samme, burde de ikke det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2009 - 14:47 #1
vi er formentlig ude i noget aktivt vs passivt FTP. jeg ville mene at du skal køre passivt FTP for at kunne komme gennem routeren ordentligt.
Avatar billede tinux Nybegynder
04. februar 2009 - 15:10 #2
Nu sidder jeg ikke lige ved den lige nu, men mener ikke det er noget jeg kan vælge i NAS'ens opsætning (det er en meget minimalistisk opsætning (for at sige det på en pæn måde, hehe)).
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2009 - 15:22 #3
det er noget derskal sættes op på ftp serveren (altså i nas'en) og den bør kunne køre passivt ftp. kig i dokumentationen
Avatar billede tinux Nybegynder
04. februar 2009 - 15:36 #4
Jeg prøver at kigge på det når jeg kommer hjem, thx!
Avatar billede tinux Nybegynder
04. februar 2009 - 16:05 #5
Fandt lige manualen online, det eneste der står om ftp-opsætning er en beskrivelse af de fire valgmuligheder. Her er manualen http://www.longshine.de/longshine/products/storage/8311/8311-manual_dan.pdf

Enable FTP Server: Click Yes to enactive the FTP server function or click NO to disable it.

Port Number: The Port number of the FTP server. Please fill in a
number from 1 to 65535.

Time out: The allowed time that keeps the FTP server
connected with a FTP client. The FTP server
terminates the connection if the client fails to
response during the specified Time Out period.

Allow Anonymous: Allow FTP client to connect with the device without username/ password authentication.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2009 - 17:06 #6
Hmmm

Har du opgivet en port og har du åbnet for denne i routeren samt forwarted den
Avatar billede tinux Nybegynder
04. februar 2009 - 18:44 #7
Jeps, det skulle være i orden alt sammen. Jeg har valgt en statisk ip til NAS'en, men det burde vel kun gøre det nemmere ik?
Avatar billede zero_lock Nybegynder
13. februar 2009 - 21:36 #8
hvilken router har du??? cisco d-link linksys level1???
Avatar billede der_kommandant Praktikant
14. februar 2009 - 14:56 #9
Har du også husket at lave portforward på din internetmodem/router ??
Avatar billede tinux Nybegynder
14. februar 2009 - 23:07 #10
Jeg har en d-link 524 og ja der er portforwardet!
Avatar billede der_kommandant Praktikant
15. februar 2009 - 11:22 #11
Avatar billede tinux Nybegynder
18. februar 2009 - 12:18 #12
De er som sagt er der portforwardet, og det er gjort som de beskriver i linket. Det er meget begrænset hvad der er af indstillingsmuligheder på selve nassen, så jeg kan fx ikke inputte den eksterne ip noget sted!
Avatar billede zero_lock Nybegynder
20. februar 2009 - 16:55 #13
tinux>> du skal ikke bruge din eksterne ip til noget under opsæting

brug det link som der_kommandant linker til...

hvad du skal indtaste i felterne....

Name: NAS
privat ip: <ip`en som din nas har 192.168.0.xxx>
protocol: tcp
Private Port: 21
Public Port: 21
Schedule: Always
Avatar billede tinux Nybegynder
23. februar 2009 - 22:25 #14
Jeg har portforwardet og det er gjort præcis som i linket.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
24. februar 2009 - 08:04 #15
Når du forsøger at få kontakt med din FTP/NAS via din eksterne IP, hvad skriver du så i adressen ?? - husker du at angive port 21 efter IP adressen...???
Avatar billede tinux Nybegynder
24. februar 2009 - 11:36 #16
ftp://ekstern-ip:21

Jeg har også lavet en ftp på min computer som jeg godt kunne komme i kontakt med (bag samme router). Altså tror at problemet må være med den måde jeg har sat NAS'en op. Jeg skal ikke bruge dns-server eller noget, bare den eksterne ip-adresse og portforward?
Avatar billede der_kommandant Praktikant
24. februar 2009 - 11:45 #17
Som en test kunne du prøve at lave en "DMZ" på din router, og sende alt trafik videre til den IP-adresse din NAS har.
Avatar billede tinux Nybegynder
24. februar 2009 - 16:15 #18
God idé det vil jeg prøve!
Avatar billede tinux Nybegynder
09. marts 2009 - 23:38 #19
Mange tak for hjælpen men jeg giver op.
Lukker!