Avatar billede htx98i17 Professor
04. februar 2009 - 13:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

forbindelse til trådløs router kan ikke etableres

OS: XP
Netværk: Netgear trådløs router og netkort.

Netkort er PCI, da USB-enheden som først brugt gav samme fejl.
Jeg troede det var USB-enheden som fejlede pga forkerte drivere til USB controlleren. Så vi købte en netgear PCI-kort (trådløs). Men det hjalp ikke på fejlen.

Fejlen er, at XP ikke får intern IP-adresse fra routeren, før end at routeren genstartes. Meget mærkeligt synes jeg.

På samme router er tilsluttet: 2 bærbare med trådløst neværk og 2 stationære computere med kabel. Disse 4 computere er der ingen problemer med.

Kom med nogle bud. PLEEASE! :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2009 - 13:53 #1
hvilken kryptering taler vi om,

Er din XP fuldt opdateret, både med SP og med hotfixes og patches
Står maskinen fysisk et andet sted end de andre
Avatar billede htx98i17 Professor
04. februar 2009 - 13:53 #2
Det trådløse netværk er sikret med adgangskode. Adgangskoden godkendes. Det er først herefter at IP-adressen skal hentes, men det sker så ikke. Den forsøger, men den kommer aldrig.
Avatar billede htx98i17 Professor
04. februar 2009 - 13:55 #3
tak for svar bufferzone.
XP'en er netop reinstalleret med alle opdateringer fra windows update.

Jeg mener at krypteringen blot hedder WEP.
Maskinen står på samme kontor.
Avatar billede zetrograde Nybegynder
04. februar 2009 - 13:58 #4
Og den PC som skal have et IP nummer står naturligvis til DHCP? (Hent automatisk en IP adresse).
Routerens DHCP Scope, står det til mere end 4 IP numre? Sådan så det ikke blot er de 4 andre maskiner der får de 4 ledige DHCP ip adresser?

Firmware opdatér routeren, rekonfigurer denne og prøv igen, evt?
Avatar billede htx98i17 Professor
04. februar 2009 - 14:02 #5
XP'en står til "hent automatisk..."
Routeren er indstillet til at uddele ip'er fra 1-99

Firmware var det første jeg opdaterede. Det var ikke nødvendigt at omkonfigurere, da de andre computere fik forbindelse straks efter update.
Avatar billede htx98i17 Professor
04. februar 2009 - 14:03 #6
Dey mærkelige er jo, at XP'en FÅR en ip-adresse hvis jeg genstarte ROUTEREN...
Avatar billede zetrograde Nybegynder
04. februar 2009 - 14:04 #7
Kan den XP få IP nummer via kabel?
Altså via netkabel og ikke trådløst?
Avatar billede htx98i17 Professor
04. februar 2009 - 14:06 #8
zetro det skal jeg lige have afprøvet på nuværende kontor.

Der hvor den blev re-installeret (hjemme hos mig) var den tilsluttet først med kabel og senere med trådløst. Og der fungerede oprettelsen af forbindelsen som den skulle.
Avatar billede zetrograde Nybegynder
04. februar 2009 - 14:09 #9
Meget mystisk - hvis den kan få IP nummer via kabel, så forsøg at disable det "almindelige" netkort, reboot PC'en og prøv igen.

Jeg har lige siddet og kigget lidt på Netgear forum, men har ikke lige kunnet finde en lignende fejl som den du oplever.
Avatar billede htx98i17 Professor
04. februar 2009 - 14:13 #10
Jeg får dem som er ved pc'en nu til at prøve med kabel, og så må vi se hvad den siger til det.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
04. februar 2009 - 14:21 #11
I øvrigt: Overvej at skifte til WPA kryptering - det er (så vidt jeg husker) hurtigere end den gamle standard. Og i øvrigt sikrere og nemmere at lave passwords til.
Avatar billede htx98i17 Professor
08. februar 2009 - 16:33 #12
Så fik jeg det til at køre. Men er stadig ikke helt sikker på at den endelige fejl er fundet. I hvert fald hjalp det at få windows til at håndtere det trådløse netværk, fremfor Netgear softare.

zetrograde du har fortjekt nogle point så lig et svar.
Avatar billede zetrograde Nybegynder
09. februar 2009 - 08:12 #13
Godt at høre du fik det til at virke og samtidig håber jeg fejlen forbliver væk.
Man kan bruge meget tid på at fejlfinde på netværk og Windows fejl.

Jeg plejer at sige til mine "brugere":

"Det tager ca. 1-1½ IT-time* at ordne "dit problem""

IT-timer er en helt speciel tidsanvisning, som kun forefindes i IT branchen, for det er aldrig til at sige hvor lang tid det vil tage at ordne PC problemer :P