Avatar billede hoejgaard Juniormester
02. juli 2001 - 20:05 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

samling af computer

Jeg er ved at samle en computer, og jeg er kommet
til at bruge en magnetisk skruetrækker.
Kan der ske noget ved det, jeg mener kan det ødelægge
noget??
Til sidt vil jeg lige spørge om der ikke skal
være en blæser/køler monteret på kabinettet??
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:07 #1
Du kan sagten bruge en magnetisk skruetrækker, der sker der intet ved.
Ikke nødvendigt med extra kæler i kabinettet.
Avatar billede tommyf Nybegynder
02. juli 2001 - 20:08 #2
Der skal være en blæser i strømforsyningen (indbygget) + på CPU\'en.
Jeg har ikke selv en i kabinettet, men det er sikkert en god ide.
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:10 #3
Der er altid en blæser i strømforsyningen, og det er normalt nok. En en strømforsyning i kabinettet er normalt ekstra-udstyr, og kun nødvendigt i de varmere lande.
Avatar billede stig3 Mester
02. juli 2001 - 20:12 #4
Jeg ville ikke selv bruge en magnetisk skruetrækker, men der sker højst sandsynligt ikke noget. Til gengæld så vær opmærksom på statisk elektricitet især ved montering af cpu.........

Du kan aflade dig selv ved at lægge hånden på kabinettet.
Avatar billede curtsen Nybegynder
02. juli 2001 - 20:13 #5
det kan være en god ide at sætte en extra blæse i hcvis du kører med flere diske....

Jeg har monteret extra blæser og det fik min system temp 10 grader ned...

Jo lavere temp jo bedre system
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:14 #6
Jeg ville nødigt undvære en magnetisk skruetrækker, og det har jeg anvendt i årevis uden problemer. Du kan ikke ødelægge noget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 20:17 #7
Så længe du ikke jager den ind i vitale dele og gennemborer det så tager computeren ikke skade af en magnetisk skruetrækker og det er nu rart at kunne fiske en vildfaren skrue ud af kabinettet og skrue den i!
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:18 #8
Du skal naturligvis ikke gnide din skruetrækker op ad disken - det siger næsten sig selv. Samler du din pc\'er helt almindeligt er det en fordel den er magnetisk, og så taber du ikke skruerne.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 20:19 #9
Du kan godt sætte en ekstra køler i kabinettet, men det forøger støjniveauet noget!
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:19 #10
retaxes  >> Enig.

//perj
Avatar billede renf Nybegynder
02. juli 2001 - 20:19 #11
Helt forkert.. det afhænger helt af hvordan varmeudviklingen er i det aktuelle tilfælde, nogle \"dyre\" strømforsyninger indeholder ingen blæser, og visse knap så hurtige CPU\'er behøver heller ikke blæser for at blive afkølet, det er ikke nødvendigt at have en blæser ud over den i kabinettet, medmindre at du har en masse harddiske der.
Du kan selv med et digitalt termometer eller lign måle om der bliver meget varmt, tenmperaturen må helst ikke overstige ca. 40 grader, da temperaturen så er meget højere på selve komponenterne.
Det med skruetrækkeren er ok. :-), det man skal passe på er at kortslutte noget, og det kan kun ske når der er strøm på.
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:22 #12
renf  >>
Har aldrig set en strømforsyning uden blæser, men derfor kan du sagtens have ret;-)
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:23 #13
Jeg mener naturligvis en strømforsyning til en alm. PC\'er.
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:27 #14
renf  >>
Det er også temmelig længe siden man brugte CPU\'er der kunne tåle at køre uden køling. Tror det hører fortiden til. 386-eren kunne klare det med en køleplade.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 20:35 #15
Ja, kølepladerne var dejligt stille ;o)
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:40 #16
Ja, og 386-eren var dengang \"lynhurtige\"
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 20:46 #17
Man bliver sgu helt nostalgisk, hva\', hva\' me\' 486 eller 286?
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 20:50 #18
Tør næsten ikke \"sige\" det, men jeg var med før den tid ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 21:29 #19
Med mine 63 år tør jeg godt sige: Hva med 8086 eller 8080
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 21:30 #20
Hva med clockfrekvensen på 4.7 Khz, hvaba mand, det sgu uhyggeligt!
Avatar billede perj Nybegynder
02. juli 2001 - 21:50 #21
retaxes >> Du vandt - den kan jeg ikke slå, men jeg kan sagtens huske 8086-eren. Det var dengang man målte hastigheden på hvor hurtigt en Dir visuelt rullede op ad skærmen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2001 - 21:56 #22
Ja, der var lidt slowmotion over det, men spændende at være med, nu skal alle ha\' små hidsige (spille)maskiner.