Avatar billede hoejgaard Juniormester
29. januar 2009 - 17:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Dokumenter fylder for meget

Hej
Jeg har nogle word dokumenter, der er indskannet, som fylder ca. 2.5 MB
Det tager lang tid når jeg skal sende dem med email, så vil gerne ha dem til at fylde færre MB.
Det er bare noget tekst der er på dokumenterne.
Hvordan gør jeg ??
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2009 - 17:16 #1
Hvordan er de skannet? Hvis du skanner dem i farver, fylder de meget mere end i gråtoner.

Hvilket format gemmer du skanningen i? For at få den til at fylde så lidt som muligt, skal den gemmes som .JPG og her skal du så vælge den komprimering, som er det bedste kompromis mellem kvalitet og filstørrelse.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
29. januar 2009 - 17:22 #2
nu er problemet at jeg ikke har scannet den her hos mig selv, og ikke har en scanner. Så vil vide om det er muligt at ændre det på anden måde ??

De er med farver, gemt som word document..
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2009 - 17:23 #3
Jeg glemte lige en vigtig ting. Hvilken opløsning, dvs. DPI bruger du? De fleste dokumenter, som kun indeholder tekst, behøver ikke mere end højst 200 DPI. Med den teknik får jeg et A4-ark til at fylde ca. 280KB
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2009 - 17:25 #4
Hvilket program åbner du det i?
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. januar 2009 - 17:33 #5
Deter sikkert frdi du har scannet dem som billeder i stedet for at scanne med OCR tekst genkendelse.

Hvis du OCR scanner bliver det indscannede dokument til et rigtigt word dokument hvor du kan redigerer i teksten. En sådan acanning kræver ofte en smule efterbehandling af teksten der hvor scanneren ikke kan genkende bogstaverne, men resultatet bliver et mere anvendeligt dokument der også skulle fylde en del mindre
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2009 - 17:41 #6
@bufferzone.

Spørgeren har ikke selv en skanner, så det skal komprimeres i et program på hans egen komputer.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. januar 2009 - 17:45 #7
Skal det sendes som et Word-dokument?
Ellers kan du fremstille en PDF-fil med dette gratis program.
Den virker som en ekstra printer, når man "printer" fremstilles en PDF-fil.

http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp
29. januar 2009 - 19:34 #8
... eller ZIP dokumentet/dokumenterne først ?
Avatar billede hoejgaard Juniormester
29. januar 2009 - 20:05 #9
vejmamd
Må godt sendes som PDF Fil , så vil da prøve med linket...
Så må jeg håbe det fylder meget mindre som PDF.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
29. januar 2009 - 20:20 #10
Vejmand
fik kun dokumentet ned fra 2500 KB til 1800 KB ......
Er det ikke muligt at få det længere ned ??
Ellers må jeg ha fat i en scanner igen..
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2009 - 20:23 #11
Du får kun størrelsen reduceret væsentligt ved at gemme det i gråtoner eller genskanne det i gråtoner og derefter komprimere det som .jpg.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. januar 2009 - 23:02 #12
hoejgaard >> Okay, det er fordi den gemmer i en opløsning med f.eks. 600 DPI.
Det ændrer du her:
Filer -> Udskriv -> Vælg printer (CutePDF) -> Egenskaber for printer -> Avanceret -> Klik ud for "Udskriftskvallitet" -> Vælg f.eks. 72 DPI

Så kommer den meget længere ned, men om opløsningen så bliver for dårligt, kan jeg ikke vurdere.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. januar 2009 - 11:20 #13
vejmand
ja okay det blev noget udtydeligt....

milter
hvad tror du jeg kan få det reduceret med ved at scanne det i gråtoner og gemme som jpg ??
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2009 - 11:59 #14
Hvilket program åbner du det i på din egen computer? Har du mulighed for at skanne det igen?

Et A4-ark skannet i farver med en DPI på 200 fylder ca. 12MB. Skannet i gråtone fylder det ca. 3,7 MB, og i sort/hvid ca.480 KB. En skanning i ren sort/hvid giver dog ofte en ret dårlig kvalitet, så det må du selv afgøre, om det er godt nok. De størrelser kan så reduceres væsentligt ved at gemme filerne i .jpg-format, hvor du selv kan regulere graden af komprimering.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. januar 2009 - 12:16 #15
milter
okay jeg vil prøve...ja skal bare et andet sted hen for at scanne det.....
Avatar billede hoejgaard Juniormester
15. februar 2009 - 12:00 #16
milter læg et svar som tak for hjælpen
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2009 - 13:40 #17
Det kommer så her. Fik du det til at fylde mindre?