Avatar billede dragonnight Nybegynder
29. januar 2009 - 12:23 Der er 11 kommentarer

Lav ping. Ud i verden og tilbage igen.

Hej.
Beklager den lidt pudsige overskrift, men kunne ikke lige komme på én som var helt sigende.

Nå, men nu til mit spørgsmål.
Jeg hoster min egen gameserver, som står i garagen, men er koblet på samme router som alle husets andre pc'er er. Det betyder umiddelbart at når jeg logger ind på min egen server for at spille, så er min ping meget lav (13-25). Dette er naturligvis godt for mig, men andre finder det lidt som værende "øv" at jeg nærmest sidder ovenpå serveren.

Flere af dem jeg spiller med, bor tæt på mig (i en radius af 500m) og deres ping er omkring de 50.

Mit spørgsmål er nu om jeg ryger på min server direkte igennem routeren, eller kommer jeg også ud i verden med min pc, for så at komme tilbage igen? Hvis ikke, kan det så gøres så det sker?

Altså sådan at jeg ikke har "Hjemmebane fordel"

Min router er en D-Link DIR-635
Internetforbindelse er YouSee 50/4

På forhånd tak.
Avatar billede snowball Novice
29. januar 2009 - 12:39 #1
Det kommer jo helt an på hvilken IP adresser du forbinder dig til når du starter spillet?

Hvis det er serverens LAN IP, så har du fordelen eftersom du ikke er "ude at vende" på Internettet.

Hvis du ikke skal have den fordel, så skal du forbinde dig til din WAN IP - ligesom dine venner gør. Man kan så diskutere hvor stor forskellen er eftersom din router jo selv har den IP adresse som du vil forbinde dig til, så det er ret begrænset for meget den er "ude at vende".

Hvis du får problemer med at forbinde til din WAN IP, så tjek om "IP NAT loopback" er noget du kan slå til i din router.
Avatar billede locke Nybegynder
29. januar 2009 - 12:41 #2
Ellers må du udligne ved at gøre dig lidt dårligere end normalt
Avatar billede justrace Novice
29. januar 2009 - 12:43 #3
Det er jo nok noget dns du skal rode med, men når du rammer TDC/YouSee's router ude på centralen, bliver du jo sendt direkte tilbage igen, for den har jo gemt din IP.
Og med den hastighed så kunne det jo være lidt af det.
Avatar billede dragonnight Nybegynder
29. januar 2009 - 12:56 #4
Det er den samme IP som de andre logger ind på.
Vil lige se på det der IP NAT looback.
Avatar billede snowball Novice
29. januar 2009 - 13:39 #5
Hvis du i forvejen logger på din WAN IP, så er NAT loopback allerede slået til.

Som nævnt, så er forskellen hos dig ikke så stor.

I kan evt. prøve hver især at lave en traceroute til din IP adresse og så se hvor mange "hop" i hver især skal igennem. Jo flere hop, og længere tid tager det at komme frem.

Selvom man bor tæt på hinanden, så er det ikke ens betydende med, at IP pakkerne tager den direkte vej, og da slet ikke hvis I ikke har samme udbyder.
Avatar billede dragonnight Nybegynder
29. januar 2009 - 13:48 #6
Ok - Hvordan gør man det?

Her er hvad jeg fandt i routeren om NAT:

NAT Endpoint Filtering
Endpoint Independent
UDP Endpoint Filtering: Address Restricted
Port And Address Restricted

Endpoint Independent
TCP Endpoint Filtering: Address Restricted
Port And Address Restricted
Avatar billede dragonnight Nybegynder
29. januar 2009 - 14:02 #7
Skal lige være helt sikker her.
Altså min WAN IP er den som jeg har fået tildelt af min udbyder ikke? (83.93.59.119)
Min server har en lokal IP der hedder 192.168.0.123
Og den pc jeg sidder ved og spiller fra, har jeg tildelt IP 192.168.0.2
Avatar billede justrace Novice
29. januar 2009 - 20:22 #8
Jeps.

WAN: Wide Area Network
LAN: Local Area Network

:)
Avatar billede snowball Novice
29. januar 2009 - 23:30 #9
Som nævnt, så hvis du i forvejen forbinder dig til din WAN IP, så er det ikke noget du skal ændre på mht. NAT.

Mht. at lave en traceroute, så åbner du en kommando prompt (vælg den i Start menuen, eller skriv "cmd" i Start -> Kør). I prompten der kommer frem skriver du så nedenstående:

tracert 83.93.59.119

Efter lidt tid kan du så se hvor mange "hop" du skal igennem for at nå frem til din WAN IP. Hos dig selv vil det nok ikke være mere end 2-3 stykker, men prøv at få dine venner til at gøre det samme.
Avatar billede justrace Novice
29. januar 2009 - 23:49 #10
Med den hastighed på forbindelsen, vil du alligevel "overhale" de andre selvom du måske har et hop mere end dem med eks. 512 i upload.
Avatar billede locke Nybegynder
30. januar 2009 - 00:40 #11
Jeg ved ikke hvor langt du vil gå, men det er muligt at opstille en gateway lokalt, som du router din egen trafikk igennem. Kunsten er så, at få den til at lave en kunstig forsinkelse.