Avatar billede boetkjaer Nybegynder
23. januar 2009 - 06:58 Der er 6 kommentarer

Følsom data til backup, men hvilken HDD skal jeg købe?

Jeg står med følsom data som der skal laves backup af engang imellem. Det skal lige siges at der højst snakkes om en backup af noget bestemt data på computeren, så der kræves ikke mange GB (vil HØJST tro at vi snakker om nogle få GB, som er absolut MAX).
Men hvis harddisken er større, hvilket den godt må være, men er ikke et krav, så kan den vel ligeså godt lave et ghost af computeren, i tilfælde af nedbrud.

Her kommer noget jeg selv har tænkt på, håber I vil guide mig igennem til det rigtige valg. I må også gerne komme med andre forslag i så fald at I tror at det ville være det bedste valg for mit følsomme data, som bare ikke må ryge i luften :

- Så tænkte jeg om en usb nøgle ville være sikkert da det er flash-ram, og da det ikke er mekanisk som alm. harddiske.

- SSD HDD som også er en form for flash-ram.

- Ekstern HDD (2 bays, med raid1), hvor data'en spejles på begge harddiske.

Eller ville det have været meget smart hvis der i selve computeren kørte 2 harddiske som spejler hinanden?

Håber I kan hjælpe mig.
Avatar billede allanfo Praktikant
23. januar 2009 - 07:23 #1
Det smarteste, synes jeg, vil være at brænde dem ud på et DVD-medie. De koster ikke mange penge, hvis du bestiller dem hjem fra Tyskland. På den måde har du en række af backups, så hvis du har brug for at gendanne ældre data, kan du også det.

Jeg plejer at bruge www.nierle.dk, og købe nogle prodye black V8. Hvis du køber 600 af gangen (deres mega-pack tilbud), får du dem inkl. porto og told til under 2 kr./stk.

USB-nøgler er ikke pålidelige nok til at opbevare data i længere tid. En af mine kolleger har mistet indholdet af en usb-nøgle, der brød sammen. Harddiske i raid er sikkert en god idé. Køb gode harddiske - ikke Hitachi (har mistet et par stykker der sad i externe bokse).
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
23. januar 2009 - 09:12 #2
DVD'er er hverken særlig sikre eller særlig langtidsholdbare. Som backup-løsning for vigtige data er de noget nær det værste man kan forestille sig.
Avatar billede boetkjaer Nybegynder
23. januar 2009 - 11:42 #3
Jeg har også oplevet uheldige oplevelser med dvd-skiver, da bare en lille rids kan ødelægge data'en.
Det skal være et sikkert medie som skal tage backup, da det som sagt er data som er vigtigt.
Avatar billede simlau Nybegynder
23. januar 2009 - 15:43 #4
Hej boetkjaer

Har du overvejet at købe/bruge noget online plads?

Jeg bruger selv dropbox (http://www.getdropbox.com/) 2gb gratis plads, hvor den selv tager backup af alle filer jeg har i en bestemt mappe, bare du er på nettet. Da jeg har flere computer, har jeg så også automatisk mine vigtige filer på alle mine computer. Men man kan også bruge det til bare en computer, som en backup løsning. Jeg syntes det er et fantastisk program. Bruger det fx til mit regnskab for mit firma.

Du kan der ud over så tage en backup på en god usb pind, eller en harddisk, alt efter hvor paranoid du er, eller hvor vigtig din data er.

Men jeg forstår ikke hvorfor folk er så vilde med at have en backup på en harddisk el. der står ved siden af computeren, for hvis din computer brænder, eller bliver stjålet ryger backupen nok også med!

Jeg ved at mine forældre tager backup på en harddisk, et par gange om måneden hvor efter den så bliver flytter ud af huset, fx til en låst skuffe på arbejdet.

Håber det har fået dig til at tænke over at det ikke kun diske og raid der er en sikker løsning.

Hilsen Simlau
Avatar billede jakob-dk Nybegynder
24. januar 2009 - 14:59 #5
Glem alt om spejling.
Køb mindst een ekstern harddisk og en stabel CD'er.
Sørg for, at gemme ældre versioner af din backup og sørg for, afhængigt af datas vigtighed, at du altid har dine data på mindst to medier, når du går over en uge tilbage. Og gem din backup i et brandskab helst på en anden adresse.

Af hensyn til vira bør du først tjekke og altid være off-line, når din backupdisk er tilsluttet, og den bør altid kun være tilsluttet, når du tager din backup.

Spejling er efter min mening noget værre skidt, da en fejl på den ene disk kan smitte den anden, og så har man alligevel ingen backup.