Avatar billede fraannk Nybegynder
22. januar 2009 - 19:46 Der er 1 kommentar

Ang. harddisk og ftp. server

Hej It nørder

Jeg har købt mig en fantastisk mac. Jeg har bare det lille problem at min ekstern harddisk som jeg har brugt på min gamle pc ikke helt vil som jeg vil. Når jeg tilslutter den til min mac kommer den frem som den skal og jeg kan sagtens åbne alle filerne på harddisken. Men så snart jeg vil slette eller flytte filer over på harddisken skriver den at det kan ikke lade sig gøre fordi drevet ikke kan ændres. Harddisken er formateret til NTFS.

Det samme sker når jeg vil flytte/slette noget på min ftp. server. Jeg laver nemligt meget hjemmeside og jeg kan sagtens gå ind og se og åbne mine filer på min server. Men så snart jeg vil slette/flytte skriver den at drevet ikke kan ændres. Jeg har one.com som udbyder. Skal jeg skrive til dem?

Håber nogen kan hjælpe mig.
Avatar billede sd8220 Seniormester
22. januar 2009 - 19:57 #1
Hejsa

Du er såmænd bare rent ned i to kedelige filsystemer, som Macen kan læse; men ikke skrive til gennem Finder direkte.

Den letteste måde at tilgå din hjemmeside på er gennem programmet Cyberduck, der er gratis, og som lader dig forbinde til (s)ftp og mange andre filsystemer. (desuden er det ovenikøbet oversat til dansk)

Det andet problem er NTFS, som du vedhjælp af noget googlecode, ntfsfs og fusion kan få adgang til at skrive til  - siges det. Jeg har ikke prøvet; men søg på det, og se, om ikke systemkrav er opfyldt.

Held  og lykke med det.

/Sebastian